Hoofdstuk 7

1.8K 66 9
                                    

"Hoe lang nog?" vraag ik aan Bente. "Straat uitlopen en dan nog een paar straatjes. Ik denk nog tien minuten," antwoordt Bente. Ik zucht, dit moet ik straks ook allemaal nog teruglopen. Uitgeput van de disco nog weer terug. Dan heb je daar toch geen zin meer in? Zonder die stomme hakken loopt het heel wat beter. In mijn ene hand heb ik Tim zijn hand. Romee loopt voor me hand in hand met Gijs. Voor hun lopen Robin en Niek, daarvoor Jop en Demi. Vooraan lopen Bente, Louïse en Jelle. Jelle heeft muziek op zijn mobiel en Bente een sigaret op haar lip – maar dat heeft Jelle ook. Louïse is melig, Romee is blij, Gijs is blij, Robin en Niek zijn 'chicks aan het spotten' en Tim en ik zijn moe. Jop en Demi zijn stil en Demi kijkt rond in het stadscentrum. Romy loopt tussen mij en Romee. Zwolle heeft vooral een historisch centrum, maar er zit gelukkig wel één discotheek. In de discotheek komen voornamelijk mensen uit de achterbuurten. Ik leun een beetje tegen Tim aan en zijn arm zit om mijn middel. Het is ongeveer vijftien graden – het is 's nachts en het was niet bijzonder warm gisteren. Dat is vrij koud als je met blote benen en blote armen loopt. Mijn voeten bevriezen ook. Maar die stomme schoenen aandoen is ook geen optie. Nog eventjes, en dan zijn we al in de discotheek waar het altijd warm is.

**-

"Where's there!" roept Bente vrolijk. Wat een mood zeg. Bente loopt naar de portier toe en praat er even mee. "Kom maar naar binnen!" roept ze. "Even schoenen aantrekken!" zeg ik tegen haar. Iedereen wacht even en alsi k klaar ben loopt iedereen naar Bente – waar ook de deur is – toe en loopt naar binnen. Het eerste wat me opvalt is de extreem harde muziek. Wat een herrie, zeg. Er zijn veel mensen en je ruikt zweet en rook. "Komt er nog actie in of wat?" vraagt Bente. Romee schakelt meteen over naar haar drukke stand en doet vrolijk mee met Bente. "Zullen we eerst wat drank nemen?" vraagt Robin. "Goed idee!" zegt Niek. "Iedereen meekomen!" roept Robin.

"Pak allemaal maar één," zegt Bente en wijst naar de bar. Ze pakt er zelf een en slaat hem in één eer achterover. Vrezend kijk ik Romy aan, die net zo'n alcholfobie heeft als ik. "Doe gewoon," zegt Romee. "Gewoon een keertje, omdat je klaar bent met school," zegt Louïse haar aan. Daarna slaat zij haar drankje ook achterover. Ik aarzel, Romy ook. "Voor één keer dan," zeg ik en kijk Romy schuldig aan. Die voelt zich nu ook verplicht. Ik pak het kleine shotglaasje en bekijk het. Niet kijken, niet ruiken, gewoon doen. Ik sla het achterover en laat het mijn mond in glijden. Het smaakt naar een Split ijsje (die met ijs en aan de buitenkant een laagje sinasappel-waterijs), alleen iets sterker. Het was lekkerder dan gedacht. Er gaat golf van verlichting door me heen. "Goedzo!" zegt Romee. "Dan moet ik er ook maar aan geloven," glimlacht Romy. O nee, ze voelt zich verplicht. Ze slaat het drankje achterover en blijft daarna stokstijf staan. "Whoo!" Louïse juicht. "Ben ik de enige die dit naar ijsjes vindt smaken?" vraagt ze aan mij. "Nee," lach ik. "Kom!" Romee trekt me mee naar de dansvloer en ik pak Romy snel vast, zodat zij niet achterblijft. Misschien wordt Romy wat... gezellig van een beetje alcohol. Gaat ze meer zeggen en wordt ze iets losser. Maar dat is een 'misschien' dus dat weet ik niet. Met z'n allen bewegen we op de muziek. Romy wel een pitje lager, maar hey, ze danst!

**-

"Nog 'n shotje nemen?" vraagt Robin, die mij aantikt. "Ja!" zegt Romee enthousiast. "Kom!" zegt Robin en maakt een gebaar naar ons dat we moeten komen. Ik loop samen met Romee en Romy achter Robin aan.

Bente staat al bij de bar samen met alle jongens en Louïse. "Iedereen nu twee. Deze zijn anders," zegt ze. Twee zijn er al een stuk meer om achter elkaar te drinken. Of dit spul ook sterker zou zijn weet ik niet. Ik pak glaasje één en sla hem achterover. Jeetje, dit is scherp. Mag ik aub gewoon het Split-shotje? De lichte golf is bij deze wat heftiger. "Kom op, nog eentje erachteraan!" zegt Bente. Ik pak nog een shotje en sla het achterover. Ik voel de verlichtende golf die na verwachting sterker was dan bij het andere drankje, wat ook zo is. "Let's party!" roept Niek. De meesten stemmen in door te juichen.

Fuck Fame #2Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu