Alles staat vast.
Ik ga op vakantie naar Lloret de Mar.
Naar bidden en smeken mocht het eindelijk toch.
Lloret de Mar is een Spaanse stad en een place to be voor jongeren. Sunny Beach was teveel strand, Rimini teveel feest en Mallorca te duur. Lloret is van alles wat, en redelijk betaalbaar.
Om alles betaalbaar te houden, hebben we niet gekozen voor het vliegtuig. We gaan met de auto. Het is vreselijk lang karren, maar veel goedkoper.
We gaan overnachten in een hotel tene. Extreem low-budget, dat wel.Vandaag gaan we met Gijs, Simon en Danny 'chillen'. Met de hele vriendengroep. Ze gaan misschien mee op vakantie, maar we wouden eerst even gewoon afspreken.
•••
Snel kijk ik nog in de spiegel. Lipstick, dat is het. Onder de spiegel hangt nog een plankje, waar ook een roze lipstick op staat. Ik stift mijn lippen met de lipstick en wrijf met mijn over elkaar. Daarna maak ik een duckface, waarschijnlijk herkenbaar.
"Mam, ik ga!" roep ik naar mijn moeder. Ik pak mijn handtas waar alleen mijn mobiel inzitten. Ik laat mijn lipstick er nog invallen en hang de tas aan mij arm. Ik glimlach naar mijn spiegelbeeld en loop naar de garage. Mijn fiets rijd ik de garage vervolgens uit en fiets weg.We hebben afgesproken bij Romee thuis. Romee zal samen met Gijs' kamergenoten Danny en Simon (hijzelf natuurlijk ook) zullen om één uur Niek, Jelle, Robin, Fabian, Tim, Bente, Louïse, Mirella, Romy en ikzelf ontvangen.
Ik fiets naar Romee, circa drie minuten. Er staan al een heleboel fietsen. "Hee girl!" roept Louïse. "Hé!" roep ik terug. Ze stapt van haar fiets af en parkeert hem ook. Ik draai mijn fiets op slot en loop naar de deur.
"Aye," zegt Romee die de deur openslaat. "Hee," zeg ik terug en geef Romee een knuffel. Louïse doet hetzelfde. In de kamer zitten Tim, Romy, Fabian en Robin. Gijs en zijn kamergenoten Danny en Simon natuurlijk ook. "Hey," zeg ik tegen al mijn klasgenoten. "Lang niet gezien," zegt Gijs. "Inderdaad," zeg ik. Ik geef hem een soort bro-hug.
Ik ben al een keer bij Gijs in Delft geweest en Simon en Danny ook ontmoet. Wel aparte huishouding daar, hoor. Danny loopt in zijn ondergoed, Romee loopt gewoon een hele dag zonder make-up, zonder haar haar te hebben gedaan en een pyjama. Normaal is het eerste wat Romee doet 's ochtends er piekfijn uit zien. Van Romee moest ik persé komen -- Tim ook -- en ook overnachten. Romee wou ons in één bed stoppen. Dacht het niet. Het is een goeekoop studentenappartementje wat even low-budget is ingericht. Ik voelde me niet echt op m'n gemak, in tegenstelling tot Romee die helemaal zen was. Ze zat gewoon in geen strakke outfit, geen fatsoenlijk kapsel of make-up onderuitgezakt op een bank te gamen. Inclusief bier en lomp gepraat, een voetbalgame spelend. Ik val in herhaling maar echt, what the fuck.
Gijs heeft zeker een positief op haar. Ze is niet meer zo overdreven als met Rein. Rein was serieus haar aller-allerergste ex. Volgensmij voelde ze zich ook niet op haar gemak bij hem. Altijd compleet opgedirkt, echt tè klef en het draaide hem volgensmij om sex. Smerig geval dat-ie is. Ik had me nooit kunnen voorstellen dat ze ook onderuitgezakt op een bank kan hangen met slordige kleren. Haar huidige relatie heeft ook, hoe stom het ook klinkt, een best-friendfactor. Best friend and lover zeg maar. Zo'n relatie heb ik met Tim ook. Gijs en Romee zijn ook heel lang vrienden geweest. Naar ongeveer een half jaar kregen ze officieel pas wat.
Reins openingszin was z'n lul. Letterlijk bijna.
Hun band schoot van vage kennis zo naar 'verkering'. Dat kan nooit goed zijn. Niet dat ik me Tim lang in de friendzone heb gezeten, binnen een paar weken schoot onze band van enemies naar lovers. Toch voelt het echt goed. Die best-friendperiode van Romee en Gijs was erg vermoeiend, voor mij. Ik had echt de hele dag gezeik aan m'n kop. Vind ik niet erg, maar op een gegeven moment word je er wel moe van. Ik kon geen fatsoenlijk onderwerp meer aanhalen of het ging alweer over Gijs. Op de raarste manier kwam ze bij het onderwerp. Bijvoorbeeld over een aardappel.
"OMG, aardappels zijn geel, oftewel blond."
"Dus?"
"Gijs heeft blond haar, echt zijn haar is zó mooi-"
Zo ging dat dus een beetje. Ik kon geen fatsoenlijk gesprek met haar voeren. Verliefde mensen... Zou ik ook zo vervelend zijn? Romee is trouwens nu wel normaal, hoor.
•••
"Dus, wat gaan we doen?" vraagt Bente. Ze zit verveeld op haar mobiel. Op Romee haar hoekbank zitten Gijs (Romee zit half op zijn schoot), Danny, Simon, Tim, ikzelf en Mirella. De rest hangt tegen de bank aan. "Park? We kunnen wel even wat halen bij Appie," stelt Robin voor. "Doen?" vraagt Louïse aan de groep. Er klinken instemmende geluiden door de kamer. Lets go!
•••
JE LEEST
Fuck Fame #2
ChickLitHet vervolg van Populair after Nerd 》J.J. Lees dat boek voor je deze gaat lezen. Kan ook los gelezen worden, maar dit kan zorgen voor verwarring. Na een onrustige tijd is er rust in Denise's leven. Oude en nieuwe vrienden, een vriendje en haar d...