35.Bölüm-Part 1 // Telefon

1.8K 218 38
                                    

Selamn aleyküm kardeşler, Nasılsınız? Umarım herkesin hali vakti yerindedir.

Şimdi size bir kaç bir şeyden bahsetmek istiyorum. 5 Ocakta Yahya Ayyaş'ın Şehadet yıldönümü vardı. Kendisi GAzze, Filistin, Kassam Tugayları ve yani bizler için önemli bir zat. Onun hakkında biraz bilgi vereceğim. Bu bölümün duyurusu biraz uzun olacak ama ayırmak istemedim lütfen bölümden önemli olan bu duyuruyu okuyun.

Yahya Ayyaş İzzeddin ElKassam Tugaylarının Komutanlarındandı. Görselde yer alan kişi o.

''1966'da Batı Şeria'daki Rafat kasabasında Filistinli bir ailenin en büyük çocuğu olarak dünyaya geldi. Küçük yaşlardan itibaren elektronik ve mekanik işlere yatkınlığıyla dikkat çekti. 1985'te liseyi bitirdikten sonra, 1987'de 'ne girdi. 1991'de Birzeit Üniversitesi Bölümü'nden mezun oldu.

Mezuniyetinden sonra eğitimine 'de devam etmek istediyse de İsrail engeline takıldığı için Filistin'i terk edemedi. İsrailli yerleşimcilerin Kudüs'ün kuzeyindeki Rafat köyüne kadar uzanması üzerine Filistin direniş hareketine katıldı. Eşi Asrar ile iki çocuğunu Batı Şeria'da bırakarak Gazze'ye yerleşti, burada kısa zamanda, Hamas'ın askeri kanadı olan içinde sivrilerek önde gelen isimlerinden biri oldu.

Bu dönemde Hamas, Filistin'in İsrail'in güvenliğini koruma garantisi karşılığında işgalin aşamalı ve kısmi olarak kaldırılmasını öngören ABD destekli barış görümeleri ve Filistin Yönetiminin kuruluşuna olanak sağlayan 1993'teki Oslo anlaşmalarına karşı önde gelen bir muhalif olarak, itibaren etkin olmaya başladı. İsrail'in kendisine yönelik çok sayıdaki operasyonu ve liderliğindeki çatışmasına rağmen Hamas, düzenlediği intihar saldırılarıyla kendine barış süreci üzerinde etkili bir veto gücü buldu.

Patlayıcılar konusunda uzman olan Ayyaş, Hamas'ı bombayla tanıştıran isim oldu. 1993'ten ölümüne kadar Hamas'ın İsrail'e karşı gerçekleştirdiği pek çok bombalı saldırının mimarı oldu. ve diğer güçlü patlayıcıların temini zor olduğu için Ayyaş genellikle, kolay bulunabilen ve bileşimini kullanıyordu. Bu iki kimyasal adlı bileşimi oluşturuyordu.

Kasım 1995'te İsrail Başbakanı 'in, aşırı sağcı bir Ortodoks Yahudi olan tarafından öldürülmesinden sonra, Filistin Ulusal Yönetimi İsrail'in iç güvenlik örgütü ile daha yakın işbirliğine gitti. Öldürülmesinden bir ay önce İsrail güvenlik birimleri Ayyaş'ın eşi, kardeşi ve annesinin de aralarında bulunduğu yakınlarını, yerini öğrenmek için tutukladı. Ayyaş'ın Gazze'de, çocukluk arkadaşı Osama Hamad'ın evinde kaldığını öğrenen Şin Bet, Hamad'ın amcası Kamil Hamad ile iletişime geçti. Kamil Hamad'ı kendine angaje eden Şin Bet, Ayyaş'a vermesi için ona bir cep telefonu verdi. Şin Bet ajanları Kamil Hamad'a, telefondaki sayesinde Ayyaş'ı dinlemek için telefonu ona vermesini söylediler. Ancak telefon taşıdığı böceğin yanı sıra 15 gram patlayıcı da bulunduruyordu. Kamil Hamad telefonu, Ayyaş'ın düzenli olarak telefonlarını kullandığı yeğeni Osama'ya verdi.

5 Ocak 1996 sabahı Cabalya mülteci kampında bulunan Ayyaş, babası tarafından arandı. Aynı anda üzerinde dolaşan İsrail uçağı Ayyaş'ın telefon konuşmasını İsrail komutanlığına aktardı. Telefondaki kişinin Ayyaş olmasının teyit edilmesinden sonra Şin Bet tarafından telefondaki patlayıcı ateşlendi. Patlamayla birlikte Ayyaş da can verdi.

İsrail Ayyaş'ın öldürülmesini üstlenmemekle birlikte, yalanlamada da bulunmadı. Suikastin ardından, 1996 yılının şubat ve mart aylarında, Ayyaş'ın öldürülmesine misilleme olarak yapılan eylemlerde toplam 60 İsrailli hayatını kaybetti. Bu saldırılar İsrail siyaseti içindeki dengeleri de değiştirdi; 29 Mayıs 1996'da yapılan genel seçimlerde Oslo anlaşmasına karşı çıkan sağcı İsrailli lider iktidara geldi.

DİRENİŞHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin