Bab 52

80.2K 1.2K 123
                                    

Hari ke sepuluh. Aku masih terkurung didalam bilik ini. Puas sudah aku bertanya kepada si mamat topeng tu. Sudahlah pakai topeng badut. Buat aku terperanjat je kalau dia tiba-tiba masuk.

Hari ni si mamat topeng tu lambat pula hantar makan. Perut aku dh mula lapar. Rasanya, berat badan aku semakin naik. Apataknya, asik makan makan dan makan. Lepas tu aku membuta. Orang kalau diculik, pasti kurus. Aku pulak, makin gemok dah. Bukanlah aku berselera sangat nak makan, tapi apa boleh buat selain dari makan dan tidur. Makanan yang dihantar boleh tahan mewahnya. Kadang kala kalau bukan nasi, pasti burger atau pizza yang diberikan kepada aku. Baik aku makan, mana tahu kalau nanti nyawa aku melayang. Huish..... Selisih. Tak sayang mulut pulak aku ni.

Aku melihat jam loceng di atas meja. Sudah pukul 2 petang. Oh ya, jam ni pun aku yang minta. Senang kalau aku nak solat. Kat sini bukan boleh dengar suara azan. Aku dah lapar ni. Dari pagi si mamat topeng tu tak hantar makan. Kenapa ye? Ada apa-apa berlaku ke? Ke dorang dah ditangkap polis? Tapi kenapa polis masih tak jumpa aku lagi.

Tok...tok...tok....
Bunyi ketukan pintu. Eh, bukan ke selama ni dia main terjah je masuk. Kali ni bukan main bersopan pulak si mamat topeng ni. Aku jerit perlahan supaya dia masuk saja. Terlopong mulut aku apabila bukan mamat topeng tu yang masuk. Tapi..... Oh my!!! Apa semua ni? Kenapa dia ada dalam bilik ni? Dia datang nak selamatkan aku ke? Aku sudah kehilangan suara. Mata aku saja yang memandangnya tanpa berkelip. Dia mengambil kerusi di bawah meja solek kemudian duduk di depan aku.

"Kau... Kau buat apa kat sini? Kenapa kau yang ada dalam bilik ni? Apa semua ni?" Bagai tersedar, aku terus bertanya.

"Aku.... Sorry Lia. Aku ada sebab buat macam ni. Bukan aku sengaja pun. Aku buat semua ni sebab....sebab.... Err.... Aku dah anggap kau macam adik aku sendiri."

"Adik?? Kau ingat kelakar ke wei.... Aku tak faham la! Kau culik aku pastu kau kurung aku dalam bilik ni, kau kata tak sengaja? Apa sial la kau ni... "

"Sorry Lia. Aku tahu aku salah. Tapi niat aku nak tolong kau. Bukan ada niat jahat pun. Kalau aku niat jahat, dah lama aku.... "

"Aku apa? Rogol? Bunuh? Tu maksud kau?"

"Kau jangan tuduh aku macam tu boleh?? Kau dengar dulu apa aku nak cakap!!"

Aku terdiam setelah diherdik dengan kuat. Arghh.... Sakitnya hati aku. Marah geram semua ada. Ingat aku ni anak patung ke boleh dibuat main. Aku tarik nafas panjang. Sekarang aku dah tahu siapa yang culik aku. Jadi, aku perlukan penjelasannya

"Hurm.... Kau tau kan aku dah bersuami. Mesti Hakim tengah cari aku. Sampai hati kau buat aku macam ni." Suara aku mula lembut. Tak guna nak jerit-jerit lagi. Aku dah tak ada tenaga. Dah la seharian tak makan lagi. Eh Lia, sempat pulak aku fikir pasal makan.

"Aku tau. Lagipun, bukan ke kau yang larikan diri dari suami kau tu. Kenapa? Dia tak sehebat lelaki-lelaki yang kat kelab ke?"

Aku menjengkilkan mata. Apa bodoh punya soalan. Kemudian aku ketawa perlahan. Mulanya dia terkejut melihat aku ketawa, kemudian dia pulak mengikut aku ketawa.

"Bodoh la kau ni, Big Boy."

"Syhh.... Kat sini panggil aku Ali. Nama betul aku, Muhammad Ali."

Aku tersenyum mendengar namanya. Rupa-rupanya islam. Mati-mati aku ingat dia orang india. Dah la, badannya besar tinggi. Gelap pula tu. Wajahnya seakan mamak jual roti canai.

Aku betul-betul tak sangka Big Boy, ops.... Ali orangnya. Lega hati aku walaupun tak la lega mana pun selagi dia belum ceritakan perkara yang sebenar. Aku kenal Ali macam mana orangnya. Dia seorang yang pendiam. Dia hanya akan bersuara bila perlu. Jadi, aku rasa dia bukan main-main dengan aku. Pasti ada sebabnya.

Ali memberi aku bungkusan makanan. Aku ambil dan segera membasuh tangan. Tak boleh tahan lagi menanggung kelaparan. Wah.... Lauk ayam sambal. Kegemaran aku.
Selesai makan, aku duduk bersandar di kepala katil. Alhamdulillah, makin membesarlah aku. Ali ketawa melihat perangai aku. Huh.... Ada aku kisah.

"Mummy tahu?" Aku memulakan perbualan. Ali menggelengkan kepala.

"Tak. Dia tiada kaitan dalam hal ni. Sebab tu aku jarang balik rumah ni. Aku tak nak dia syak apa aku buat. Ni pun dia ada hal peribadi. Sebab tu aku curi masa datang sini." Jawab Ali.

"Okay, aku rasa dah sampai masa kau ceritakan semuanya." Aku membetulkan duduk ku.

Ali menghulurkan sebatang rokok kepada aku, aku tolak. Seminggu lebih di sini, rasanya aku dah boleh berhenti rokok. Kesihatan perlu dijaga. Cewah!

"Semua ini bermula dengan pesanan arwah ayah kau, kemudian Hakim dan juga Mike."

Ayah? Manusia yang bertopengkan syaitan tu?? Hakim? Mike? Apa semua ni??

.....................................................................

*Haluu...
Adakah 'dia' seseorang yang korang fikirkan? Mesti tiada seorang pun yang dapat meneka kan? Suprise suprise!!
Tak kan nak jadikan Mike penculiknya ye tak? Nampak cliche sangat kan? Imran? Penah terpikir, tapi biarlah dia jadi lelaki yang baik dalam cite ni 😄

Adakah korang berpuas hati?
Plz komen.....
And Vote....

Xoxo

G.R.OWhere stories live. Discover now