Chapter 2

8.3K 279 8
                                    

2 minggu kemudian

Bunyi loceng kedengaran apabila pintu restoran itu dibuka. Najihah, salah seorang pekerja yang sedang mengelap meja terus mengangkat kepalanya. Beberapa orang lelaki masuk ke dalam kedai itu.

"Mat saleh mana pula ni?" bisik Najihah, perlahan apabila mendengar perbualan antara mereka bertiga yang menampakkan mereka merupakan orang daripada eropah.

"I'm sorry, sir. But, we are not open yet," ucap Najihah, sopan.

Salah seorang lelaki yang bermata biru jernih dengan rambut pomade yang digayakan berkalih memandangnya. Dia tersenyum.

Dia berkata sesuatu seperti memberi arahan kepada dua orang yang mengikutnya. Kemudian, kedua-dua lelaki yang berpakaian kot itu berlalu daripada kedai itu.

"Kurt ada? Boleh panggilkan dia sekejap?" soal lelaki itu.

Najihah terkedu apabila mendengar lelaki itu berbahasa melayu.

"Boss? Sekejap, saya panggilkan dia. Do you understand what I am saying?" soal Najihah, ingin kepastian sama ada lelaki itu memahami bahasa melayu ataupun tidak.

Lelaki itu tersenyum nipis sambil menganggukkan kepalanya.

"Okay. Encik boleh duduk dahulu sementara saya panggil big boss," ucap Najihah sambil menunjukkan meja yang ada di hujung restoran itu.

Lelaki itu menganggukkan kepalanya. Dia terus ke meja yang ditunjukkan oleh Najihah tanpa banyak soal.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Maira, ada orang nak jumpa kau," kata salah seorang teman sekerjanya, Najihah.

"Sape? Kedai tak buka lagi kan? Macam mana big boss bagi dia masuk?" soal Umairah.

Najihah mengangkat bahunya. " Entah la. Big boss kenal kot dengan mamat tu. Mamat tu macam mat saleh tapi boleh cakap melayu. Aku tengok gaya macam orang kaya je. Pakai suit segala bagai," ucap Najihah.

Umairah ketawa apabila mendengar kata-kata Najihah itu. " Pandailah kau ni. Dah r. aku pergi tengok dulu sape," kata Umairah sambil tersisa lagi ketawanya.

Umairah segera melangkah keluar daripada dapur restoran itu. Dia mencari-cari orang yang disebutkan oleh Najihah itu.

Matanya segera tertaut pada seorang jejaka yang sedang berdiri memandang telefon bimbitnya itu.

'Betul kata Jihah. Mat saleh ni' bisik Umairah.

"Nur Hana Umairah?" panggil jejaka itu, sedikit pelat.

Umairah menganggukkan kepalanya. Umairah terpaku melihat mata biru jernih jejaka itu.

Jejaka itu memetik jarinya di hadapan Umairah bagi menyedarkan Umairah yang sedang terpaku itu.

"Are you okay, Hana?" soal jejaka itu.

Umairah segera menganggukkan kepalanya. "I'm alright. But can you call me, Umairah?" pinta Umairah.

Jejaka itu tersenyum. "Maaf, tapi, saya sukakan nama Hana tu. Sesuai dengan awak," kata jejaka itu.

Umairah terkejut namun tidak menampakkan riak di wajahnya. 'Pandai cakap melayu mat saleh ni' detik hati Umairah.

Umairah memeluk lengannya. Dia memandang sinis ke arah lelaki yang berada di hadapannya itu.

"Maaf, saudara. If you are here to flirt, I'm not interested. That is the way out. Thank you," ucap Umairah sambil menunjukkan ke arah pintu restoran itu.

Pengorbanan Untuk AwakWhere stories live. Discover now