"Assalamualaikum," ucap Umairah sambil melangkah masuk ke dalam rumah papannya itu. Dia memandang sekeliling ruang tamu rumah itu, mencari ibunya.
"Mak!" panggil Umairah.
"Mak ada kat dapur ni," laung Pn Norlia.
Umairah tersengih apabila mendengar laungan ibunya. Dia segera melangkah ke arah dapur rumahnya.
"Mak buat apa tu?" tanya Umairah sambil menuruni tangga yang menghubungkan dapur dengan ruang tengah rumah papan itu.
Pn Norlia yang sedang sibuk memasak di dapur terus berkalih memandang anak gadisnya itu.
Umairah segera menyalami ibunya. Kemudian, dia mengambil tempat di meja dapur itu.
"Nak kakak tolong apa-apa ke?" soal Umairah.
Pn Norlia menggelengkan kepalanya. "Mak dah siap dah. Tinggal nk hidang je."
Umairah mengangguk. Dia memandang sekeliling dapur itu.
"Mana Mira dengan Mir?"
"Sekolah. Mereka tak balik lagi. Katanya hari ni balik lewat," jawab Pn Norlia.
Dia memerhati anak gadisnya itu. "Awal kamu sampai? Tak kerja ke?" soal Pn Norlia.
Umairah hanya tersengih. "Kakak cuti hari ni. Sampai hari Ahad ni."
"So, you know about our family? Did Kael tell you everything?" soal Pn Norlia, membelakangi Umairah.
Umairah terkedu apabila mendengar kata-kata Pn Norlia. Dia pandang belakang tubuh ibunya. Dia masih lagi tidak mempercayai perkara yang Adam sampaikan. Apabila mendengar ibunya fasih berbahasa Inggeris, barulah dia faham dan percaya akan kata-kata Adam itu.
"Why, Nur Hana Umairah? Anak mak terkejut bila dengar mak bercakap English?" soal Pn Norlia, berkalih memandang anak gadisnya.
Umairah segera menggelengkan kepalanya.
"So, Kael dah beritahu pada kakak ke?" soal Pn Norlia. Dia berjalan mengambil tempat di hadapan Umairah di meja makan itu.
Umairah mengangguk.
"So, kakak balik ni sebab nak tanya pasal ni ke?" soal Pn Norlia.
Sekali lagi Umairah mengangguk.
"Kakak tak percayakan apa yang Kael cakapkan kan?" soal Pn Norlia.
Riak wajah Umairah berubah. "Macam mana mak tahu?"
"Mak kenal anak-anak mak. Kakak bukan orang yang senang percayakan apa yang orang cakap kan?" soal Pn Norlia.
Perlahan-lahan Umairah mengangguk.
"So, apa yang Kael jelaskan pada kakak?" soal Pn Norlia.
"Dia terangkan yang ayah tu anak kepada Tunku Abdullah. Mak pula sebenarnya bukan orang melayu. Mak ada darah kacukan. Melayu-British-Belgium. Ayah pun sama. Kacukan melayu-British."
"Kael beritahu pada kakak yang mak ialah noblewoman. Ada kaitan dengan Belgium royalty. Betul ke?" soal Umairah.
Pn Norlia tersenyum. Dia mengangguk. "Betul apa yang Kael cakap tu. Just yang bezanya, mak dah takde kaitan dengan mereka dah. Mak dah putuskan hubungan dengan keluarga mak."
Dahi Umairah berkerut. "Kenapa mak putuskan hubungan mak dengan keluarga mak? Mak tak sedih ke?"
Pn Norlia memerhati anak gadisnya itu. Dia menggenggam erat tangan anaknya itu.
"Sebab mak taknak lepaskan arwah ayah kamu. Hanya dia satu-satunya dalam hati mak."
"Kenapa mak tak beritahu pada Tunku Abdullah yang mak pun sama macam mereka? Ada pangkat. Ada nama," soal Umairah sambil memandang ibunya.
YOU ARE READING
Pengorbanan Untuk Awak
RomanceSatu rahsia membawa Hana Umairah ke dunia yang penuh dengan cabaran. Syed Adam Mikael datang membawa rahsia yang tidak sepatutnya Umairah tahu. Rahsia yang membuatkan nyawa Umairah dalam bahaya. "Kalau awak tahu rahsia itu, awak kena bersedia untuk...