Chapter 17

4.5K 249 5
                                    

"Still marah dengan saya lagi?" soal Adam. Dia mengerling ke arah Umairah yang sedang berpeluk tubuh memandang ke luar keretanya.

Umairah mendiamkan dirinya.

"I'm sorry, young lady. Really sorry," ucap Adam, separuh merayu.

"Kenapa awak bagitahu pada Atuk yang kereta saya masuk bengkel? Kan atuk dah risau. Sampai nak hantar pemandunya jemput saya kat U," tanya Umairah, agak marah.

Adam mengeluh. "Awak nak saya cakap apa? Atuk yang tanya saya kenapa awak tak datang hospital hari ni. So, saya beritahu la yang kereta awak rosak and I really don't expect that atuk will send his driver to you," kata Adam.

Umairah menggigit bibirnya. Dia menahan geram. Dia berkalih memandang Adam.

"Look, Syed Adam Mikael Tan Sri Syed Hassan al-Bukhari! I don't know why you and your family want to masuk campur urusan saya. Saya dah besar and dah boleh pandai jaga diri saya," kata Umairah, agak geram.

"But, still, awak masih muda. Pulak tu, masih belajar lagi. Saya taknak apa-apa jadi pada awak," kata Adam, lembut.

"Adam Mikael, do you know that we do not have any relationship? I'm not even related to your family. So, why do you care about me?" soal Umairah.

Adam mengeluh. Soalan Umairah dibiarkan tidak berjawab.

Umairah memandang Adam yang sedang tenang memandu keretanya itu. "Can you tell me everything? About us? About my family?" pinta Umairah, perlahan.

Adam mengerling ke arah Umairah. "I'm sorry, young lady. I have to do this. Pasal keluarga kita, nanti awak akan tahu juga. Saya pasti atuk dan mak awak akan beritahu awak juga," pujuk Adam, lembut.

"Now, I'm really, really curious about what relationship between Atuk with my family. Can you just tell me?" soal Umairah.

Adam mengeluh.

"Awak nak tahu ke?" soal Adam.

Umairah mengangguk kepalanya. "Yelah, kalau saya takde relationship dengan Atuk, tak mungkin atuk akan hantar driver dia pada saya. Siap suruh saya gunakan khidmat pemandunya sepanjang kereta saya ada kat bengkel. So, awak tak rasa hairan ke kalau suddenly a stranger lends you his precious car and driver to someone that are not related at all to him?"

Adam mengeluh. "I really can't tell you at this moment."

Umairah menarik mukanya. "So, apa yang saya nak cakap kalau atuk suruh saya guna kereta dia? Hari ni, nasib baik saya bagi alasan yang awak nak ambil saya," kata Umairah.

Dia terpaksa meminta Adam untuk mengambilnya apabila Tunku Abdullah menelefonnya petang tadi. "Saya taknak susahkan sesiapapun. Sebab tu, saya tolak semua pertolongan daripada awak," kata Umairah, perlahan.

Adam senyum. "Hana Umairah, don't worry. I will talk to atuk about that. And also, about your relationship with atuk. I'll ask him if I can tell you about all of these things. I'll tell you if I got his permission, my dear," kata Adam sambil mengerling ke arah Umairah yang sedang menundukkan kepalanya.

Adam mengeluh.

"I know, Hana. You are not comfortable with all of this. Awak tak biasa dengan semua ni. Tapi, please, everything yang kami semua buat, yang kami semua sembunyikan adalah untuk kebaikan awak. Ibu awak sendiri yang minta untuk kami rahsiakan semua ni. Kami tak boleh tolak permintaan ibu awak.

So, please, bear with it, sayang," pujuk Adam, lembut.

Umairah mengangkat kepalanya. Dia memandang Adam yang sedang tenang memandu itu.

Pengorbanan Untuk AwakWhere stories live. Discover now