"Rindu?" soal Kiki sambil mengambil tempat di sebelah Umairah yang sedang menongkat dagu, merenung dinding putih hospital itu.
"Siapa?"
"Dr Adam?" Kiki mengangkat keningnya.
Umairah memandang Kiki. Dia mencebik.
"Takde masanya aku nak rindu, Kiki."
"Then, kenapa kau macam angau je? Termenung sana, termenung sini. Tahulah dah sebulan, Dr Adam takde kat sini. Tak payah nak sedih-sedih macam ni," kata Kiki.
"Aish, ke situ pula? Dia ada life sendiri. Aku pun ada life aku. So, buat apa aku nak sedih-sedih," balas Umairah.
Kiki mencebik. "Life sendiri? Yelah tu. Pastu, kenapa kau asyik termenung je sekarang ni? Kau ada problem?" soal Kiki.
Umairah senyum hambar. Apa yang Kiki katakan itu benar. Namun, bukan Adam yang dia fikirkan. Dia fikirkan tentang keluarganya, tentang identity sebenar ibunya.
"So, lepas ni kau nak buat apa? Kau ada sebulan lebih lagi kan nak habis internship kan? Still nak teruskan your job kat hospital ni?" soal Kiki, mengalih topik perbualan.
Umairah mengeluh. "Aku tak tahu lagi. Next sem, aku sibuk. Serius, aku takut aku tak dapat nak cope dengan this job and my study," kata Umairah.
"Kau dah bincang dengan Dr Adam?"
Dahi Umairah berkerut. "Kenapa pula aku nak bincang dengan Kael?"
"Well, kau kan rapat dengan dia. And kalau aku jadi kau, aku akan ambil kesempatan tau."
"Kesempatan apa?"
"Mengurat dia la," balas Kiki, selamba.
Umairah membulatkan matanya. "Aku takde masa untuk semua tu la."
Kiki mencebik. "Takkan la sikit pun kau takde perasaan pada Dr Adam yang handsome tu?"
Kiki menyambung lagi, "Well, dia kan handsome, genius lagi. Pastu, aku tengok dia layan kau macam kau tu orang yang istimewa bagi dia."
Umairah ketawa. Dia geli hati mendengar kata-kata yang baru keluar daripada mulut Kiki itu.
Kiki menampar kuat belakang Umairah. "Eh, kau ni. Aku serius dia boleh gelak pula," marah Kiki.
Umairah mengurut-urut belakangnya yang menjadi mangsa tamparan Kiki itu.
"Aku tahulah yang dia kacak, ada pakej lengkap untuk dijadikan pakwe. But, you must remember, we are from different world. Our status are too different," kata Umairah sambil memeluk tubuhnya.
Kiki tergeleng-geleng. "Sekarang ni, orang dah tak kisah sangat dah pasal status tu. Aku tengok kau pun rapat dengan Tunku Abdullah, datuk saudara Adam. Tunku pun macam tak kisah pun if kau bersama-sama dengan cucu dia tu."
Umairah senyum hambar.
"Betul apa yang aku kata ni. Selama aku kenal dengan Adam, aku tak pernah tengok dia rapat dengan perempuan tau. This is the first time I saw Adam close to women. Even Faris kawan baik dia sendiri pun, tak pernah tengok dia rapat dengan perempuan lain," beritahu Kiki.
Kiki menepuk bahu Umairah. "Kalau kau kisahkan sangat tentang status kau dengan Adam, please lah. Don't worry too much. Adam and his family won't care about all these things," kata Kiki lagi apabila melihat Umairah yang terdiam.
"So, kau fikir aku patut terima Kael?" soal Umairah sambil ketawa hambar.
Umairah menyambung, "Kael pun, kita semua tak tahu ada di mana sekarang ni. Buat apa nak serabutkan fikiran tentang perkara ni."
YOU ARE READING
Pengorbanan Untuk Awak
RomanceSatu rahsia membawa Hana Umairah ke dunia yang penuh dengan cabaran. Syed Adam Mikael datang membawa rahsia yang tidak sepatutnya Umairah tahu. Rahsia yang membuatkan nyawa Umairah dalam bahaya. "Kalau awak tahu rahsia itu, awak kena bersedia untuk...