Chapter 6

6.2K 219 1
                                    

"Assalamualaikum," ucap Umairah sambil melangkah masuk ke dalam rumah sewanya.

Najihah yang sedang menonton televisyen segera memandang ke arah Umairah.

"Waalaikumussalam. Mana kau pergi huh? Sehari suntuk kau keluar," tanya Najihah.

Umairah menghempas badannya di sofa empuk itu. Dia mula membuka tudung yang tersarung di kepalanya. Rambut perangnya yang panjang itu dibiarkan lepas.

Kemudian, dia memandang Najihah yang sedang khusyuk menonton televisyen itu.

"Ikut mamat tadi tu la," jawab Umairah sambil memejamkan matanya.

Mata Najihah yang sedang enak memandang televisyen segera berkalih ke arah Umairah.

"Apa mamat tu nak dengan kau? Aku rasa mamat tu bukan orang biasa-biasa. Siap ada bodyguard lagi masa datang ke restoran tadi," beritahu Najihah.

Umairah segera membuka matanya. "Bodyguard?"

Najihah menganggukkan kepalanya. "Aku dengar macam diorang tengah cakap dalam bahasa perancis or german. Aku pun tak pasti. Tapi, lepas dia arahkan something kat diorang, diorang terus tinggalkan dia kat dalam restoran tu."

Kepala Umairah terangguk-angguk.

"Siapa dia eh? Muka dia macam biasa nampak. Selalu ada dalam tv or surat khabar."

Umairah hanya tersenyum hambar.

"Siapa dia sebenarnya?" soal Najihah apabila tidak mendapat jawapan daripada Umairah.

Umairah mengeluh. Dia memandang kaca tv yang sedang menayangkan drama melayu itu.

"He is someone that my family knew. Kau pernah dengar tak nama Tan Sri Hassan?"

Najihah menganggukkan kepalanya. "Gila kau kalau aku tak tahu. Tan Sri Hassan tu seorang yang sangat berpengaruh dalam bidang perumahan dan tanah. Kalau tak salah aku, dia ada dua orang anak. Seorang laki seorang perempuan. Yang laki tu tinggal dengan dia kat Malaysia, dan yang perempuan pula tinggal dengan isteri dia kat Belgium."

"Tadi yang datang jemput aku tu, anak lelaki dia. Syed Muhammad Adam Mikael. Kau kenal dia tak?" soal Umairah.

Najihah segera berkalih memandang Umairah. "Are you serious? He is the GREAT Syed Adam?" soal Najihah.

Umairah menganggukkan kepalanya. Dahinya berkerut. Dia hairan dengan kata-kata Najihah itu.

"The great??"

"Kau tak tahu ke yang Syed Adam tu punya pengaruh yang sama hebat dengan ayah dia tu. Dia berjaya bina kareer dia sendiri tanpa guna pengaruh ayah dia.

Kalau kau nak tahu, dia tu tersenarai dalam Forbe list tentang pemuda yang paling berpengaruh di dunia ni. Tak sangka kau ada kaitan dengan keluarga tu," beritahu Najihah.

Umairah mengeluh. Dia segera menggelengkan kepalanya.

"Aku takde kaitan dengan diorang semua tu. Diorang just..,"

"Diorang just apa? Kalau kau takde kaitan dengan diorang, masakan Syed Adam datang jemput kau sendiri," kata Najihah apabila Umairah teragak-agak untuk menyambung kata-katanya.

"Kau tahu kan masalah aku? Sebab aku ambil study leave."

Najihah menganggukkan kepalanya. "Pastu, apa kaitannya dengan the reason you take the study leave?"

"Selama ni, keluarga Tan Sri Hassan yang tanggung kami sekeluarga after my father passed away. Tan Sri Hassan kata dia nak balas balik jasa ayah aku yang selamatkannya waktu dia dalam bahaya."

Pengorbanan Untuk AwakWhere stories live. Discover now