"You know Mike very well, Myra," kata King Henry.
"Because I know his heart, I need to do this. I need to tell you what's in his heart. He won't tell you anything," kata Umairah.
"Hana Umairah!"
Umairah pandang Adam. "Kenapa? Awak takut saya beritahu uncle Henry yang awak tak rela jadi raja?"
"Semua ni tiada kaitan dengan awak, Hana Umairah!" marah Adam.
Adam terus pandang ayah saudaranya itu. "Maafkan Hana, uncle. Dia terlepas kata," kata Adam dalam bahasa belanda.
Umairah ketawa sinis. "Tiada kaitan dengan saya? So, selama ni, awak anggap saya ni apa?" soal Umairah.
Adam pandang tajam wajah Umairah.
"You are nobody, Hana Umairah."
Umairah terkedu. Dia pandang Adam, tidak percaya dengan kata-kata baru keluar daripada mulut itu.
"I am nobody? Huh?" ujar Umairah, perlahan. Air matanya bertakung di matanya.
Umairah ketawa sinis. "Now I know what position I am in your life, Adam Mikael. It seems like my arrival is meaningless to you. Thank you, your royal highness Prince Adam Michael," ucap Umairah sambil bangun daripada duduknya. Dia menundukkan sedikit badannya ke arah Adam.
Ingatan Adam terarah kepada peristiwa petang tadi. Adam gelisah. Dia tidak dapat lupakan pandangan Umairah terhadapnya. Dia tahu Umairah kecewa dengannya.
Adam mengeluh. Dia meraup-raup mukanya, kesal dengan tindakannya itu.
"Adam! Adam!" panggil Tengku Hakimi apabila melihat Adam yang sedang mengelamun itu.
Adam tersedar daripada lamunannya. Dia terus pandang Tengku Hakimi yang sedang memetik jari di hadapan wajahnya.
"Sedar pun kau," kata Tengku Hakimi.
"Kau ingat pasal apa? Kau ada problem ke?" soal Tengku Hakimi.
Adam senyum. Dia menggeleng.
"Tipu la. Punyalah lama aku cerita pasal projek aku, kau langsung tak dengar," kata Tengku Hakimi.
"Betul aku okay," jawab Adam.
"Dah tu? Kenapa termenung je ni? Aku panggil kau dari tadi lagi. Kau tak dengar pun apa yang aku cakap," rungut Tengku Hakimi.
"Ni mesti pasal Umairah tu kan?" soal Tengku Hakimi.
Adam pandang Tengku Hakimi.
"Kau tak payah soroklah dengan aku. Lagipun, satu Belgium tahu pasal kedatangan Umairah ke sini. Sidang media Umairah tu, semua orang tengok la," kata Tengku Hakimi.
"Kalau betul pun, apa yang boleh kau buat?" soal Adam.
"Kau gaduh dengan Umairah?" soal Tengku Hakimi.
Adam senyum hambar.
Apabila melihatkan senyuman tawar Adam itu, Tengku Hakimi dapat meneka apa yang terjadi. Dia sudah mengenali Adam sejak zaman mereka belajar lagi. Adam merupakan junior kepada Amir, abang kepada isterinya dan seorang doktor yang sangat hebat.
Adam jugalah yang menyelamatkannya ketika nyawanya di hujung tanduk. Adam dan Amir berusaha sedaya upaya mencari rawatan yang sesuai untuknya ketika jantungnya mengalami komplikasi 5 tahun lalu.
"Betullah tu. Kau gaduh dengan dia," kata Tengku Hakimi.
"Dia marah aku," kata Adam, pendek.
Tengku Hakimi angkat kening.
YOU ARE READING
Pengorbanan Untuk Awak
RomanceSatu rahsia membawa Hana Umairah ke dunia yang penuh dengan cabaran. Syed Adam Mikael datang membawa rahsia yang tidak sepatutnya Umairah tahu. Rahsia yang membuatkan nyawa Umairah dalam bahaya. "Kalau awak tahu rahsia itu, awak kena bersedia untuk...