Redna: Awak memang rapat dengan dia eh?
Jimin: Haa rapatlah. Selalunya kalau omma dia ada kerja, dia duduk dengan aku.
Redna: Oh macam tu...
Jimin: Sebenarnya, omma dengan appa dia bercerai. Appa dia ada perempuan lain. Appa dia tinggalkan dia dengan omma dia macam tu je. Jadi dia tak rapat dengan ayah dia.
Redna: Oh kesiannya dia. Hm, awak kan rapat dengan dia. Tak nak jadi ayah dia yang betul?
Entah kenapa soalan itu tiba-tiba meluncur keluar dari mulut Redna. Perasaannya sedang bercampur baur.
Jimin: Ha? Takkanlah aku nak kahwin dengan Hyemi. Dia tu dengan aku cuma kawan. Tak lebih dari tu.
Redna: Oh hahaha macam tu. Takkan tak ada rasa suka langsung?
Jimin: Tak pernah ada. Lagipun aku ada Somi kan? Takkan la aku nak curang dengan dia.
Mendengar nama Somi yg disebut Jimin, Redna terus kelu. Dia cuba menahan reaksinya.
Redna: Oh ya ya betul juga. Somi kan girlfriend awak. Hahaha.
Jimin: Ya dan aku sayang dia.
Redna: Baguslah. Ha okaylah saya dah ngantuk ni, saya naik tidur dulu. Selamat malam.
Redna segera bergegas naik ke biliknya. Dia tidak mahu air matanya tumpah di hadapan Jimin. Dia tidak mahu Jimin tahu bahawa dia sekarang sudah mula sukakanJimin.
Sampai sahaja di bilik, dia mengunci pintu. Tak mahu diganggu. Dia tidak dapat menahan sebak.
Redna: Padan muka kau Redna. Kenapa kau gatal sangat nak tanya pasal tu semua? Akhirnya kau juga yang sakit hati. Kau kenapa hah Redna?!!!
Dia marah dengan diri dia sendiri. Mengapa dia sengaja bertanyakan soalan itu padahal dia sendiri tahu, dia tidak pernah bermakna apa-apa untuk Jimin. Kalau ya pun Jimin tidak mahu mengahwini Hyemi, itu bukan sebab dia.
Dia harus sedar bahawa dia dan Jimin selamanya bestfriend. Tak akan lebih dari itu.
Redna yg sedang berehat di atas sofa terganggu oleh bunyi loceng rumah yg ditekan berkali-kali. Redna segera bangun untuk membuka pintu.
Sebaik sahaja dia membuka pintu, seorang perempuan kelihatan agak marah. Dia tidak kenal pula siapa perempuan itu.
Redna: Cik ni siapa ya?
Perempuan: Aku siapa? Aku ni Somi! Hey yg kau lambat sangat buka pintu ni dah kenapa hah?!
"Oh ni lah Somi." Kata Redna dalam hati.
Dia malas hendak bertekak dengan perempuan itu. Dia kembali duduk di atas sofa.
Somi hanya memandang kelakuannya. Dia tahu itulah isteri Jimin, kekasihnya! Dia memang agak marah dengan Redna walaupun diterangkan oleh Jimin berulang-ulang kali bahawa mereka terpaksa berkahwin.
Somi: Hey perempuan! You tak nampak ke beg yg I bawa ni? Tak reti-reti nak ambil dari I dan bawakan?
Redna: Asal? Tangan kau patah? Sampai tak boleh nak bawa beg kau sendiri. Pelik juga, datang tadi boleh pula bawa beg sendiri.
Somi: Hey! You jangan nak menjawab eh dengan I! Buat apa yg I suruh!
Redna: Nobody tell me what I should do, silly girl. Now will you toned down your voice? Bisinglah I nak tengok Spongebob.
Somi geram dengan jawapan Redna. Dia meluru ke arah Redna. Tangannya mula diangkat tinggi untuk menampar muka Redna yg dianggapnya kurang ajar itu.
Belum sempat tangan itu menyentuh pipi Redna, tiba-tiba ada tangan yg menghalang tangan Somi dari mengenai Redna. Redna dan Somi memandang ke arah pemilik tangan tersebut.
Jimin. Somi cuba menarik-narik tangannya dari pegangan Jimin. Jimin menggenggam kuat tangan Somi. Dia cuba merentap tangannya.
Jimin: Somi! What's all this huh?
Somi: Dia taknak buat apa yang Somi suruhlah oppa!
Jimin: She's not your goddamn maid!
Somi: Oh eh oppa? Bukan sebelum ni bila kita jumpa, oppa sendiri cakap yg oppa anggap dia dalam rumah ni sebagai seorang maid? So i guess, I should treat her like a maid, am I wrong?
Mendengar apa yg dikatakan oleh Somi membuatkan Redna memandang tajam ke arah Jimin. Dia langsung tidak sangka bahawa Jimin menganggap dia sebegitu.
Jimin melepaskan tangan Somi perlahan-lahan. Ya benar dia pernah berkata begitu kepada Somi. Dia langsung tidak sangka bahawa Somi akan mengulangi apa yang dikatakannya.
Jimin: Dah Somi! Jom! I hantar you balik!
Somi: No I dont want!
Jimin: Now. In my car.
Akhirnya Somi akur. Dia mengikuti Jimin. Jimin menghantarnya pulang, meninggalkan Redna sendirian di rumah.
Air mata perlahan-lahan mengalir dari tubir mata Redna. Dia benar-benar tidak tahan dengan kelakuan Jimin. Dengan apa yg dikatakan oleh Somi sebentar tadi benar-benar buat dia makin bertambah sakit.
Redna: Maid? Hahahaha ya maid. Dulu bestfriend sekarang maid? Okay Jimin. Good game.
Pintu dibuka perlahan-lahan. Jimin baru pulang selepas menghantar Somi. Dia berasa serba salah untuk masuk ke dalam rumah. Dia takut akan Redna.
Mendengar bunyi pintu dibuka, Redna segera bergegas ke arah Jimin.
Redna: Eh eh tuan dah balik? Tuan tuan silakan duduk tuan.
Jimin agak terkejut dengan tingkah laku Redna. Tiba-tiba sahaja memanggilnya tuan. Kemudian dia baru sedar yg Redna sedang memerlinya.
Redna: Tuan nak air? Biar saya ambilkan. Tuan duduk dulu.
Sengaja Redna ingin memerli Jimin lagi. Dia benar-benar geram dengan Jimin.
Jimin: Redna... Im sorry...
Redna: Apa tuan cakap ni? Oh kejap ya saya ambilkan air.
Belum sempat Redna ingin berlalu pergi ke dapur, tangannya diraih oleh Jimin. Langkahnya terhenti.
Redna: Eh apa ni tuan. Saya kan maid tuan. Mana boleh tuan pegang sesuka hati.
Perkataan maid sengaja ditekan oleh Redna. Dia memandang muka Jimin. Kelihatan seperti menyesal.
Jimin: Please... Aku betul-betul minta maaf. Aku tak maksudkan macam tu.
Redna: Oh sebelum ni anggap bestfriend, sekarang maid. Lepas ni apa pula? Tukang kutip sampah?!
Redna tidak dapat menahan amarahnya yg kian memuncak. Suaranya ditinggikan kali ini.
Jimin: Redna! Listen first please....
Redna: Dahlah Jimin. Buat apa yg awak suka, lagipun tak lama lagi kita akan ada haluan masing-masing. Anggaplah saya apa pun. Tak perlu fikirkan perasaan saya. Lagipun selama ni awak memang tak pernah fikir pasal perasaan saya.
Jimin kelu. Dia tidak dapat mengatakan apa-apa.
Redna terus berlalu keluar dari rumah. Dia ingin mencari ketenangan di luar sebentar.
BERSAMBUNG
YOU ARE READING
•Bestfriend A.K.A Husband • |JIMINBTS|
RomanceMereka berdua berkahwin atas dasar paksaan dan keputusan keluarga. Jika seperti kisah-kisah lain, mereka akan sentiasa bergaduh kerana saling tidak cinta, tapi kali ini tidak. Mereka memutuskan untuk menjadi sahabat baik. Sentiasa menyokong dan memb...