"Cik boleh tunggu di ruangan sana ya." ujar juruwang di kafe tersebut sambil menghulurkan resit pembelian kepada Redna. Redna hanya mengukirkan senyuman dan mula berlalu ke ruangan mengambil minuman.
Matanya tertumpu pada iklan iklan yg terdapat pada ruangan tersebut sementara menunggu minumannya siap.
"One Iced Caramel Macchiato ya"
Suara tersebut membuatkan Redna mengalihkan pandangannya ke bahagian kaunter pesanan.
Jimin.
Jimin yg baru selesai menghulurkan kad kreditnya kepada juruwang menoleh ke sisinya dan dia baru tersedar akan kelibat Redna di situ. Kedua-dua mereka saling berbalas pandangan.
Keadaan ketika itu terasa bagai hanya mereka berdua di situ. Kedua-dua mata mereka terkunci antara satu sama lain. Waktu seakan bergerak perlahan.
"Go run and hug him. Now."
Hatinya cuba untuk bersuara akan kemahuannya. Redna menutup matanya cuba menolak kehendak hatinya itu.
"I'm sorry miss. Your drink is ready." Suara daripada bartender itu memecahkan suasana menarik mereka berdua kembali ke realiti. Redna segera mengambil minumannya dan berkira-kira untuk bergerak keluar.
Baru sahaja dia memulakan satu langkah, dia tiba-tiba memberhentikan langkahnya. Kepalanya ditolehkan ke sisi ke arah Jimin. Jimin masih lagi sedang memerhatikannya. Dia mengukirkan senyuman tawar kepada Jimin.
"No. I can't. Even if I want to"
Monolog dirinya sendirian cuba memujuk hatinya. Dia kemudian meneruskan langkahnya keluar daripada kafe tersebut.
Langkahnya semakin laju tatkala dia merasakan dadanya mula sesak untuk bernafas, matanya pula mula berkaca. Dia segera masuk ke dalam keretanya yg diparkir tidak jauh daripada kafe tersebut.
Nafasnya ditarik berulang kali cuba mengusir perasaan sebak yg bertandang. Minuman yg baru dibelinya sebentar tadi diperhatinya.
"Coffee. That's how we first met right?" ujar Redna sebelum suaranya mula tenggelam dan segenap ruang keretanya hanya dipenuhi dengan bunyi esakan daripadanya. Segala memori mula bermain main di mindanya. Hatinya menangis semahunya.
Redna segera menghampiri rak kasut tatkala melihat kelibat kedua orang tuanya di sofa ruang tamu. Sejak kejadian tempoh hari, dia langsung tidak bertegur sapa dengan kedua-dua orang tuanya. Mereka seperti orang asing di dalam rumah tersebut.
Appa: Redna. Can you come here ?
Kata kata itu bagaikan angin lalu langsung tiada reaksi daripada Redna. Dia terus mencari high heelsnya di rak kasut tersebut.
Appa: Kim Redna. Or do you still prefer being called Park Redna?
Kata-kata yg baru meluncur keluar dari mulut appanya akhirnya mendapat perhatiannya. Park Redna? Dia segera memandang kedua orang tuanya dengan muka yg berkerut.
Omma: Can you please do at least a favor? Tunjuk sikit yg kamu berminat dalam perkahwinan ni. Ni setiap hari balik lambat. Kerja lebih masa. Your wedding is tomorrow, Redna. Why not take today's off?
Redna: First of all, why would I do you guys a favor? And how on earth both of you have the audacity to ask me to do you guys a favor, after everything? Is this a joke?
Appa: Redna. Can you stop? You are hurting us. You hurt our feelings by behaving all the way like this.
Redna: But I don't really care how bad it hurts, cuz you broke me first.
Seraya itu Redna segera berlalu keluar daripada rumah. High heelsnya belum sempat pun dipakainya namun dia ingin segera keluar daripada rumah itu. Dia sudah cukup penat berurusan dengan kedua orang tuanya. Apa yg dilakukannya itu keterlaluan, tetapi apa yg kedua orang tuanya sudah lakukan kepada kehidupannya lebih keterlaluan.
Lamunan Redna terhenti tatkala kedengaran pintu biliknya itu dikuak. Kelibat Min Seo kelihatan di hadapan pintu.
Redna: Yes, Min Seo?
Min Seo: Umm, sebenarnya pesakit tadi adalah pesakit terakhir doktor pada hari ini. Doktor dah boleh pulang ke rumah.
Redna: Oh. Dah tak ada lagi ya? Tapi masih awal lagi ni.
Min Seo: Umm, sekarang dah hampir jam 12 malam doktor.
Redna: Oh....
Matanya mula mengerling ke arah jam digital yg terpapar pada skrin komputer. 11:23 pm.
Redna: Ahhh. My bad. Okay thank you Min Seo.
Telefon bimbitnya segera diraih. Nombor telefon V segera didail. Tidak beberapa lama kemudian, panggilan tersebut diangkat.
Redna: Hey.. Umm... Kau taknak jumpa aku ke? Kita pergi minum or whatever. Ajakla Jungkook sekali. Susah betul aku nak jumpa dia sekarang.
V: Eh... Kau ni biar betul. Sekarang dah pukul berapa. Tomorrow's your wedding day okay! Gila apa bakal isteri orang keluar malam malam buta macam ni.
Redna: Taknak takpe. Aku pergi minum sorang. Bye....
V: Eh eh kejap! Kau ni ish. Ha yela aku datang. Bagi location.
Beg tangannya segera diraih dan dia mula berjalan menuju ke arah keretanya. Dia mula memandu dan akhirnya tiba di sebuah kafe. Kelihatan kereta V sudah tersedia terparkir di situ.
"I'll have one hot chocolate please." ujar Redna sebaik menghulurkan semula buku menu kepada pelayan di situ. Dia sempat mengukirkan senyuman kepada pekerja tersebut.
V: Haih kau ni... Aku tengok kau ni tak macam bakal pengantin pun.
Redna: Maksud kau?
V: Tengokla. Hari-hari kerja lebih masa, and see now. Esok kau nak nikah tau, dan sekarang dah pukul 12 malam pun kau still tak balik rumah?
Redna: Halah. Habistu kau nak aku terperap dalam rumah ke manjakan diri? No. I'm a career woman okay.
V: Redna. You choose this decision so at least show some efforts. Ni kau? Acuh tak acuh. Macam kau tak rela sangat.
Redna: I wish i was rela enough. Haha.
V: Gurl, i'm so done with you eeee.
Redna: How's Jimin?
V: Okay so wedding dress kau warna apa?
Jawapan yg diharapkan daripada Redna disangkal dengan soalan daripada V. V kelihatannya sengaja mengubah topik perbincangan mereka.
Redna: V, aku tanya. How's Jimin? Is he alright?
V: Haih. I don't know you girl. Mampu ke kau bertahan dengan pilihan kau ni? Tengokla sekarang. Cakap banyak pun tak guna. By the way, he's fine.
Kata-kata V membuatkan Redna terdiam sebentar dan mula termenung. Benar dia mampu untuk tanggung segala akibat akan keputusan yg telah dibuatnya?
Selesai berjumpa dengan V, Redna akhirnya pulang ke rumahnya. Selesai mandi dia merebahkan badannya di atas katil. Hujan mula turun renyai renyai.
Mendengarkan bunyi deraian hujan, Redna bingkas bangun dari baringannya. Dia menyelak tirai yg menutupi tingkapnya itu. Kelihatan hujan sedang turun deras membasahi bumi. Dia melepaskan satu keluhan yg besar.
"Mengapa tuhan tu tak lumpuhkan sahaja segala kenangan aku dan dia? Sampai bila aku nak terus dalam lamunan kenangannya? Oh tuhan, [hilangkan lah ingatanku jika itu tentang dia. Hapuskan memori ku dengannya. Ku ingin lupakannya."
BERSAMBUNG!!!!
GUYS THE NEXT EPISODE GONNA BE THE LAST EPISODE YA! HUAA SEDIHNYA AUTHOR DAH NAK BERPISAH DENGAN KORANG SEMUA HMMMMM.... HAIHHHH LOVE YALL SO SO MUCH TAUUUU! BUT SEE YA IN ANOTHER FF YA!
YOU ARE READING
•Bestfriend A.K.A Husband • |JIMINBTS|
RomanceMereka berdua berkahwin atas dasar paksaan dan keputusan keluarga. Jika seperti kisah-kisah lain, mereka akan sentiasa bergaduh kerana saling tidak cinta, tapi kali ini tidak. Mereka memutuskan untuk menjadi sahabat baik. Sentiasa menyokong dan memb...