Kereta yang dipandu Redna melunsur laju di atas jalan raya. Selaju air mata yang gugur dari mata Redna. Dia benar-benar kecewa dengan apa yang dilihatnya tadi. Untuk inikah Jimin menyuruhnya kemari? Untuk melihat drama yang tak semenggah ini?
Dia memberhentikan keretanya apabila dia tiba di sebuah tempat. Tempat kegemarannya ketika dia sedang tertekan mahupun sedih. Tempat dimana tiada orang tahu tentang keberadaannya.
Redna keluar daripada keretanya. Seraya itu dia menjerit sekuat hati. Dia terduduk.
"Why kau buat aku macam ni!" jerit Redna lagi. Tapi kali ini lebih perlahan daripada tadi. Air mata tidak henti-henti mengalir.
"And why I love you? Why?! Dia tak akan pernah cintakan kau baliklah Redna. Please delete your feelings for him!" kali ini jeritan Redna kuat seperti yang mulanya.
Makin deras pula air matanya kali ini. Hatinya remuk. Perasaanya dipermainkan.
"Tapi aku tak boleh. Walau aku dah cuba sedaya upaya untuk tak cintakan dia tapi hakikatnya aku amat cintakan dia..." Redna seperti sedang berdialog sendirian. Sekiranya ada orang yang melihatnya sekarang pasti dia sudah dipanggil gila.
Selepas puas menenangkan perasaannya di situ, Redna memandu untuk pulang ke rumah. Dia mengerling jam tangannya yang menunjukkan hampir pukul 9 malam. Telefon bimbitnya dimatikan. Dia tidak mahu menerima sebarang panggilan atau mesej daripada Jimin atau sesiapa.
Keretanya memasuki perkarangan rumah. Kelihatan kereta Jimin sudah ada di perkarangan rumah. Sudah pastinya Jimin berada di rumah. Redna mengeluh panjang.
Dia membuka pintu lemah. Ruang tamu cerah. Dan dia tahu ada seseorang di situ.Siapa lagi kalau bukan Jimin.
Bunyi pintu ditutup membangunkan Jimin daripada tidurnya. Dia pun tidak sedar yang dia tertidur di situ. Dia menunggu Redna sedari tadi di situ. Bajunya juga tidak diganti.
Redna tidak mempedulikan Jimin yang kelihatan sudah bangun dari tidurnya. Redna mengatur langkahnya menaiki tangga.
Jimin: Redna...
Panggilan daripada Jimin tidak dihiraukan oleh Redna. Dia terus meneruskan langkahnya menaiki tangga.
Jimin: Redna...
Jimin memanggilnya sekali lagi tetapi tetap sahaja langkah diteruskan. Dia malas hendak berhadapan dengan Jimin.
Jimin: Kim Redna!
Melihat Redna terus meneruskan langkahnya membuatkan Jimin separa menjerit memanggilnya. Apabila mendengar Jimin menyeru namanya sebegitu barulah Redna memberhentikan langkahnya. Dia memusingkan badannya memandang Jimin.
Redna: Apa awak nak?!
Suara Redna seakan meninggi juga. Jimin agak terkejut dengan sikap dingin yang ditunjukkan oleh Redna.
Jimin: Let me explain.
Redna: Nak explain apa lagi?
Jimin: Just listen plese...
Redna: Kau nak explain apa ah? Nak cakap kau panggil aku pergi office kau semata-mata nak suruh aku tengok drama kau berpelukan dengan Somi?
Terkejut Jimin mendengar panggilan Redna tiba-tiba bertukar daripada awak saya kepada kau aku.
Jimin: No! Bukan apa yg kau fikirkan...
Redna: Then what? Kau nak suruh aku fikir apa lagi?!
Jimin: Redna, please jangan macam ni. Dia yang tiba-tiba peluk aku.
Redna: Oh wow... Kau ingat aku 5 tahun ke nak percaya cakap kau bulat-bulat. Dahlah kau takpayah bersusah payah nak explain semuanya kat aku. Aku tak nak dengar. Lagipun aku tak penting untuk kau sebab aku sekadar bestfriend kau. Am I right?
Jimin: Redna! After all kau masih berpegang pada perjanjian Bestfriend kita?
Redna: Ya, sebab aku tahu kau dan aku tak akan bersama. Lagipun itu apa yang kita dah janjikan.
Jimin: Semua benda yang aku buat tak bermaksud apa-apa untuk kau?
Redna: Aku rasa kau buat semua tu atas dasar kawan.
Jimin: Oh wow Redna. I can't believe this. Thank you so much.
Redna meneruskan langkahnya tanpa menghiraukan Jimin. Dia menutup pintu dan menguncinya. Dia melemparkan dirinya ke atas katil. Dia menggapai bantal peluknya dan memeluknya. Seraya itu air matanya mengalir.
"What I've just said? Im sorry that I lied, Jimin." Redna memikirkan semula apa yang dikatakannya kepada Jimin sebentar tadi. Semua itu di luar kawalannya. Dia juga tidak sedar apa yang dia cakapkan. Dia terlampau stress tambahan pula Jimin seakan tidak memahaminya.
Air mata perlahan-lahan mengalir dari tubir matannya Jimin. Dia tergamam mendengar pengakuan oleh Redna tadi. Sungguh dia tidak sangka bahawa Redna masih lagi dengan perjanjian mereka yang terdahulu.
Dia fikirkan Redna sudah mula menerimanya dan memandangnya sebagai seorang suami tetapi hakikatnya tidak. Hatinya benar-benar terpana apabila dia teringatkan apa yang Redna katakan. Perit untuk dia telan apa yang baru didengarinya itu.
"I wish that you will love me cuz I already fallen in love with you..." Suara Jimin bergetar menahan rasa yang sedang bergelodak dalam hatinya.
Sejak daripada pertelingkahan besar itu, mereka tidak lagi seperti dulu. Walaupun berselisih mereka tidak bertegur sesama sendiri. Jika dahulu mereka sentiasa menonton televisyen bersama tetapi sekarang masing-masing hanya melakukan hal masing-masing.
Bukannya Jimin tidak mencuba untuk menerangkan lagi perkara yang berlaku tetapi Redna masih lagi dengan egonya. Jimin akhirnya memutuskan untuk diam sahaja dan berhenti untuk cuba memperbetulkan keadaan mereka.
Meja kerjanya yang sedang bersepah hanya dipandang. Jimin tiada 'mood' untuk melakukan apa-apa. Masih terkesan dengan situasi dia dan Redna sekarang. Tiba-tiba telefonnya berdering. Dia melihat nama yang tertera di skrin telefonnya. 'Eomma'
Dia menjawab panggilan itu lambat-lambat. Dia cuba sedaya upaya untuk bercakap seperti normal supaya eommanya itu tidak mengesan apa-apa yang mencurigakan. Dia tidak mahu eommanya perasan dengan pergolakan yang sedang mereka lalui sekarang ini.
On the phone:
Puan Park: Yeoboseyo?
Jimin: Ne, yeoboseyo omma.
Puan Park: Ha, lama kamu tak telefon omma... Redna pun sama...
Jimin: Eh yeke omma. Busy sikit la omma sekarang. Redna mungkin dia busy dengan sekolah.
Puan Park: Haish, kamu berdua ni busy sangat. Omma rindula dengan kamu berdua.
Jimin: Hmm ya.. Maafkan kami omma. Kami pun rindukan omma.
Puan Park: Jadi....
Jimin: Jadi apa omma?
Puan Park: Memandangkan esok Sabtu, kamu cuti. Redna pun cuti. Mama nak kamu berdua bermalam di rumah omma.
Jimin: Eh omma. Jimin busylah...
Puan Park: No excuses. Eomma cakap dengan appa nanti.
Jimin: Hmm baik omma...
Panggilan itu kemudiannya dimatikan. Jimin mengeluh panjang. Bagaimana dia hendak beritahu Redna tentang itu. Sudahlah mereka sedang bermasalah sekarang.
Jimin mengurut-urut kepalanya. Sudahlah runsing memikirkan halnya dengan Redna yang sedang dingin dengannya ditambah pula dengan hal baru.
So chapter 26 maybe dalam pukul 9 tapi author tak janji okay? Happy Eid Adha guys! 💕😘
YOU ARE READING
•Bestfriend A.K.A Husband • |JIMINBTS|
RomanceMereka berdua berkahwin atas dasar paksaan dan keputusan keluarga. Jika seperti kisah-kisah lain, mereka akan sentiasa bergaduh kerana saling tidak cinta, tapi kali ini tidak. Mereka memutuskan untuk menjadi sahabat baik. Sentiasa menyokong dan memb...