Bab 4

64.9K 1.9K 91
                                    

Dhiya POV

Aku melihat baba sedang berborak dengan seorang lelaki. Mungkin itu uncle Amin. Aku sebenarnya ingat-ingat lupa tentang uncle Amin ni, tapi yang pasti uncle and baba adalah kawan rapat sejak tadika lagi. Last aku jumpa uncle ni pun 6 tahun lepas. Uncle Amin lebih berjaya dari baba.Buktinya syarikat uncle Amin sudah berada serata dunia.

Tanpa melengahkan masa aku terus menghayun langkah menuju ke arah mereka.

"Sorry baba,baby lambat sikit. Eh uncle Amin, apa khabar uncle?" ujarku seraya menyalami tangan tua milik uncle.

"Alhamdulillah, uncle sihat. Dah besar pun baby uncle ni." kata uncle Amin setelah aku melabuhkan punggung disisi baba.

"Sorang je ke uncle? Ummi tak ikut ke?" soalku..

"Eh tak, uncle datang deng..."belum sempat uncle menghabiskan kata-katanya ada suara asing datang menyapa.

" Sorry Faliq lambat tadi terserempak dengan hantu langsuir yang meroyan hilang anak. Hahaha"ujar suara itu..

'Eh ni bukan ke lelaki yang aku terlanggar tadi ke?yang aku panggil sayang tu..siapa dia ni?anak uncle Amin ke?'Hati kecilku tertanya-tanya

Aku segera melarikan wajahku dari dilihat oleh mamat hensem ni. Giler tak hensem,kulit putih,tinggi lampai,mata warna hazel..and the most important thing is dia punya lip!!wahh rasa macam nak kiss jer..

"Haa, inilah anak sulung uncle..Faliq Dika namanya.." ujar uncle Amin..

Faliq POV

'Aik, macam kenal jer perempuan ni!Oh ya!minah hantu langsuir cun ni.Kecik sangat dunia'desisku

Gadis itu lantas memalingkan mukanya ke arah ku sambil tersenyum menampakkan barisan giginya yang putih itu..

Jantung aku berdegup laju tatkala melihat gadis itu..Ya Allah apa dah jadi dekat aku ni?Rasa ni macam...arhh...perasaan apakah ni..

Aku meletakkan tangan ke dada kiriku. Begitu laju degupan jantungku. Adakah ini cinta?

"Hai Dika sayang,my handsome boy" ujar gadis comel itu..

Kejap, Apahal minah hantu langsuir ni? She call me sayang? Terkejut aku dengar dia memanggil aku begitu. Belum pernah lagi mana-mana gadis memanggil aku sayang selain Ummi dan Isya. Baba dan abi saling berpandangan.Terkejut mungkin.

"Hai!" ujarku bersahaja. Buat relax sudah even hatiku ni dah nak meletup..

"Korang ni ada apa-apa hubungan ke?bersayang-sayang bagai, setahu uncle baby ni susah nak panggil sayang dekat orang luar. Terutamanya lelaki.." kata uncle Zaid seraya tersenyum pelik..

'Manalah saya tahu uncle oi.Anak uncle ni yang sewel,sesuka hati dia jer panggil aku ni sayang..'desis hatiku

Tapikan aku rasa perempuan depan aku ni special lah..kalau aku nak jadikan dia isteri aku yang sah okay tak eh..hurmm tak try tak tahukan. Nak anaknya kita bodeklah bapaknya dulu. Tak gitu author?

"Ermm, macam mana erk nak cakap.?Kitorang sebenarnya..." belum sempat aku nak habiskan ayat abi terlebih dahulu sergah aku!

"Sebenarnya apa?!" ujar abi

Dek terkejut dengan sergahan abi aku lantas berkata

"Oittt,sebenarnya kitorang nak kahwin!"laju mulut menjawab.Terkejut dengan sergahan abi.

Alahai mulut apa yang kau merepek ni!!tapi tak apalah terlajak kereta boleh undur,terlajak kata hurmm go on jelah

Setelah mengeluarkan kata-kata itu aku terus memandang kearah uncle Zaid dan anaknya..tergaman diorang.Abi hanya tersengih

Dhiya POV

"Oitt,sebanarnya kitorang nak kahwin!" ujar anak uncle Amin..

What the fish. Kenal pun tak tetiba nak kahwin. Apo?! Sah lelaki itu benggong. Giler tak terkejut dengar pengakuan palsu mamat itu.

"Berbesanlah kita Zaid oi..aku ni memang dah lama berkenan dengan baby ni, sudahlah baik,cantik yang penting menyejukkan hati macam arwah dulu" kata uncle Amin sambil tersenyum

Tak boleh jadi ni!aku mesti buat sesuatu ni..

"Sorry uncle,baba. Baby nak cakap dengan Dika kejap erk!Awak jom ikut saya kejap" ujarku sambil melihat kearah anak matanya. Aku segera melangkah keluar dari restoran Citra Kasih diikuti mamat tu.

"Asal cakap macam tu tadi? Kalau setakat awak nak bergurau baik tak payah. Nanti apa pulak baba and uncle cakap." marahku..

Yelah senakal-nakal aku pun belum pernah lagi aku bergurau soal kahwin ni. Soal nikah kahwin ini jangan dibuat main. Tak elok.

"Kalau saya cakap saya nak kahwin dengan awak macam mana? Ermm, entah kenapa saya rasa awak ni lain dari yang lain. Special gitu, boleh tak saya nak jadikan awak kekasih saya yang halal?I think I sudah jatuh cinta dekat awak." ujar lelaki itu

Kata-katanya membuatkan aku tergamam. Dia ni sihat ke tak?

"Are you kidding me?" soalku tetapi dibalas dengan gelengan..

Gila senang mamat ni melamar aku. Tiada bunga tiada cincin. Tup-tup ajak kahwin.

"Kalau betul awak serious,cakap dekat parents awak lagi sebulan kita nikah. Pagi bertunang,malam akad. Ada berani?"

Dengan beraninya aku mengatakan begitu. Hanya itu sahaja cara yang bermain dibenak fikiran untuk mengetahui sama ada dia serious atau tak. Sekali dia serious mampus aku.

"Apa nama awak?" soalnya

"Dhiya Nur Syafinaz Mohd Zaid,23 year old,kerja menghabiskan duit baba." ujarku.

"Nice name sayang. I'm  Tengku Faliq Dika Tengku Amin,26 year old,Keje dengan abi and bakal imam awak." jawabnya sambil tersenyum manis menampakkan lesung pipitnya.

'Wow, yakinnya kamu, hebatnya kamu.. By the way he look so handsome, ermm melting jap jiwa raga I'











Teruskan support

Godaan Kekasih Halalku ✔(Unedited) Where stories live. Discover now