Bab 20

50.2K 1.2K 32
                                    

Masuk je aku ke dalam rumah kayu setingkat milik tok mek,port yang aku tuju ialah ruang tamu. Apa lagi kalau bukan televisyen yang aku cari.

Sebelum aku membuka televisyen,aku terlebih dahulu menyumbat telingaku dengan earphone. Shawl masih belumku tanggalkan. Kenapa? Nanti tahulah kenapa aku pakai earphone.

"Mung ni Dhiya,tok padei denge tino nok ngukah pokok. Jak dulu pah ko loni dari tok ayoh mung ado sapa mati ore tuo tu perangai mung tok bruboh. Supo jatey ni, nyaknyo lah ko cucu natu aku dapat bini po mung ni. Mung dengar dok aku oyak ni?" bebel tok mek sebaik sahaja masuk ke dalam rumah..

See..ini lah sebab kenapa aku pakai earphone..tok mek punya bebelan..fuhhh sakit telinga weyy..dah lah suara macam komander askar jer..

Aku buat tak dengar jer apa yang tok mek bebel..malas nak layan,kalau layan nanti sampai pagi esok belum tentu habis..

Faliq mengambil tempat disebelah aku..Sebaik sahaja dia melabuhkan punggung disisiku,aku terus memeluk lengannya..

Tetiba ada bantal kecil melayang kena tetap atas muka aku..adoii..siapa lagi kalau bukan tok mek punya kerja..

Tok mek aku ni kasar sikit orangnya..time aku duduk dengan dia,hari² aku nangis nak balik duduk dengan baba..tapi bila dah biasa,aku dah tak kesah..kekadang tu aku ade balas jugak,nampak macam biadap tapi tok mek tak kesah..dah memang macam tu cara kitorang bergurau..

"Adoii..sakitlah tok mek!!biy tengok tok mek ni.." aduku kepada suami tercinta..erkk cinta ke?ofcourse lahh

Faliq hanya tersenyum sambil tangannya mengusap pipiku

"Biarnyo sakit gi lah..tekpung aku kecek tok se dengar,ralit nok wak drama melayu depei mato aku..geli aku tengok" kata tok mek dengan muka yang menyampah..

Adoi lah tok mek...hahahaha

"Eleh, padahal deki. Tulah ore suh belaki tokse, kalu dok gak ore buleh pok atau mok sedaro baru. Apo susoh,tok mek nikoh lain lah, tu tok Halim beloh rumoh tu duk skodeng sokmo tok mek tuh. Tok kenea ko?" sakatku..
(Eleh, padahal dia jealous. Itulah, orang suruh bersuami TokMek taknak, kalau tak,mungkin saya dapat bapa atau mak saudara baru. Apa susah, TokMek kahwin lain. Tok Halim sebelah rumah tu hari-hari mengintip TokMek. Tak berkenan ke?)

"Mung toksoh duk ngabe kokse lah Dhiya..doh gi siap² nuh,nok gorik doh ni..Faliq,tok mek masuk bilik dulu lah ye.." pamit tok mek seraya melangkah ke biliknya..
(Kau tak payah nak merepeklah. Dah, pergi bersiap. Nak masuk waktu maghrib. Tokmek mintak diri. Nak masuk bilik dulu)

Aku hanya gelak mendengar bicara tok mek..

"Sayang..dah lah tu gelak..jum kita masuk bilik..biy nak mandilah" ujar Faliq

Aku memandangnya sekilas..tetiba muncul idea gila..

"Biy nak mandi?ok jum..kita mandi sama².." ujarku sambil tersenyum gedik

Jelas riak terkejut diwajah Faliq apabila aku mengutarakan untuk mandi bersama..hahaha

"Biyy..cepatlah..tadi cakap nak mandi" rengekku..suara sengaja aku mendayukan..

"Hah?..y yee b biy datang..j jap" kata faliq tergagap

See..baru sikit dah tergagap..nampak benor tengah fikir yang bukan²..hahaha

*Sis dah ketandusan idea..hahaha..hope u gais enjoy lah erk..

Godaan Kekasih Halalku ✔(Unedited) Where stories live. Discover now