Molly skrattar ner mot sin potatis, hon vet precis hur obekväm jag känner mig.
"Jo, tack" svarar jag hennes mamma. "Hon mår bra"
"Rickard är ju väldigt fin" säger hon, aningen drömmande, och får en giftig blick av Håkan.
"Ja, rika män tenderar ju att bli eftertraktade" säger han surt.
"Men Håkan då"
"Skulle du tindra med ögonen mot honom om han inte hade några miljoner på banken?"
"Miljarder" mumlar jag.
De alla ser förfärat på mig, jag har just brutit den största sociala koden i Sverige; man pratar inte om pengar. Dock är det tydligen okej att låtsas att man tror att någon har mindre pengar än den har trots att man är fullt medveten om att han är en av Sveriges rikaste män.
Nu vet ingen vad de ska säga utan stirrar bara dumt på varandra.
"Vad jobbar han med?" försöker Molly.
Jag rycker på axlarna, jag har faktiskt ingen aning.
"Han jobbar på Wextor" säger Håkan och ser på Molly.
"Vad är det?" frågar jag. Trots att jag varit där så har jag ingen aning om vad det faktiskt är för företag.
Han tittar förebrående på mig.
"De jobbar med läkemedel"
"Rickard är inte läkare"
"Nej" han suckar. "Han är jurist"
"Blir man miljardär på det?"
"Sandra" mumlar Molly. Hon skäms uppenbarligen över att ha en så korkad vän.
"Han hade ett eget företag, TAC, som blev väldigt framgångsrikt. Han sålde det för fem år sen"
"Varför det?"
"Det får du fråga honom om, jag vet bara att han sålde det"
"Ville han inte lämna det till Tony?"
"Som sagt, du får fråga honom"
"Tony vill väl inte jobba med datorer?" säger Sonja. "Vill inte han bli racerförare?"
"Han ville det när han var åtta, älskling. Jag tror inte att det är hans mål längre"
"Kanske inte det. Han och hans flickvän tänkte väl sticka till Japan?"
"Gjorde inte de slut?"
"Jaha"
"Han är ihop med en kille i sin klass" säger Molly.
"Men jösses" Håkan suckar tungt "Den stackaren mår inte bra"
"Vad ska det betyda?" frågar hon surt.
"Jamen Molly, först dör hans mamma, sen försöker han ta livet av sig och nu är han tillsammans med någon av samma kön. Han behöver uppenbarligen hjälp, att han inte får någon med alla de pengarna som farsan har är ju ett mysterium. Nu är han väl inte så attraktiv längre, Sonja?"
Alla sitter tysta, den obekväma stämningen går nästan att ta på men Håkan märker ändå ingenting.
"Är inte han katolik?" fortsätter han.
Jag blir osäker. Tony har aldrig pratat om gud, han går inte till kyrkan på söndagar, han har inget kors runt halsen, han hade inget emot att Patrick är bög, han ber ingen bordsbön, han hade sex innan äktenskap och han använder sig ofta av ordet helvete. Varför skulle någon tro att han var kristen?
ESTÁS LEYENDO
Älskade styvbror
Novela JuvenilHan luktar kyla och lite svett, men trots det så luktar han så otroligt gott. När han släpper mig så kysser han mig lätt på kinden. "Kom in till mig sen" viskar han när hans läppar släpper min hud och jag nickar. "Tony" Rickards röst väcker mig ur m...