18/4

2.3K 32 2
                                    

När jag går upp igen på morgonen så stannar jag utanför Tonys rum och försöker lyssna genom dörren men jag hör ingenting. Jag öppnar försiktigt dörren och ser dem båda ligga och sova i sängen. Patrick ligger med armen om Tony och har näsan begravd i hans hår, det ser urgulligt ut. Jag ler för mig själv och stänger dörren igen. Sen går jag ner för trappan och ser mig omkring på nedervåningen. Jag hör mamma nynna i köket och går in till henne. Hon ler mot mig och går sen ut ur köket. Rickard tittar upp från sin tidning och granskar mig en stund.

"Får jag fråga varför du kom hem med min son mitt i natten?" säger han sen.

"Jag kunde inte sova, så jag väckte honom och vi tog en promenad" svarar jag.

"Tyckte inte du att han kanske behövde sova?"

"Slappna av Rickard" säger mamma och kommer in i köket igen. "Han kommer inte bli deprimerad igen av att ta en kvällspromenad" hon stryker honom över håret. "Han mår bra, älskling. Allt kommer bli bra"

Han lutar huvudet bakåt och låter henne kyssa honom. Jag vänder mig bort och gör ordning en macka för att slippa se cirkusen.

"Vad gjorde ni?" frågar mamma mig.

"Vi pratade mest" säger jag och stoppar in min macka i munnen.

"Om vadå?"

"Sex" svarar jag och mamma spärrar upp ögonen. Jag hör Rickard småskratta bakom tidningen.

"Sex?" frågar hon oroligt och jag nickar. "Hans sex då eller?"

"Jo, för det mesta"

"Men inte har väl du sex?"

"Låt henne vara Jonna" säger Rickard. "Hon har koll"

"Men han ger dig inga idéer va?" mamma låter sig inte lugnas. "Vi alla vet ju att Tony ligger med allt som rör sig och jag tycker faktiskt inte om att han försöker lura in dig i det"

"Vad fan ska det betyda?" Rickards röst är skarp.

"Han har ju en ny tjej varje natt, jag må vara många saker men jag är inte döv"

Rickard ser helt paff ut.

"Det är inte nya tjejer" Tonys röst kommer från dörröppningen och mamma blir röd i ansiktet. "Jag har haft sex många gånger, men inte med så många tjejer"

Patrick står bredvid honom och ser obekväm ut, Rickard sitter vid bordet och ser arg ut och mamma står hjälplös med ansiktet rött som en tomat.

"Tony, förlåt. Jag..." hon kommer av sig och tittar ner i marken.

"Pappa, vi går ut och äter frukost med några kompisar" säger Tony och ser på Rickard.

"Det blir jättebra, gubben" Rickard går fram till sin son och stryker honom över håret. "Behöver du pengar?"

"Nej, men om du tänker ge mig det så tänker jag inte vägra"

Rickard skrattar och ger Tony ett av sina kort.

"Ha så kul" säger han. "Du med Patrick" han klappar dem båda på axeln och går upp för trappan.

Tony ler snett mot mig.

"Vill du hänga på?" frågar han.

"Visst!" säger jag och vänder mig mot mamma. "Hej då"


Caféet vi sitter på är ljust och stort, det finns soffor och fåtöljer i en blå nyans och väggarna   av olika svartvita fotografier. När kompisarna som Tony nämnde kommer in så får vi byta till ett större bord.
Jag känner igen Nicklas, men de andra tre är nya ansikten för mig. En av tjejerna presenterar sig som Jessica, hon har askblont hår och klara blåa ögon. Den andra tjejen heter Ebba och pratar väldigt högt. Killen som långsamt sätter sig ner och blänger på Patrick presenterar sig kort som Isak.


"...och en stor apelsinjuice" avslutar Tony med och ler mot servitrisen som rodnar djupt.

"Var det bra så?" frågar hon blygt och ser på oss alla som nickar, sen går hon.

"Hon blev ju typ skitkär i dig" säger Ebba retsamt och masserar Tonys axel med handen. Han ser roat på henne med tindrande ögon.

"Du är så söt" utbrister hon och pressar sina läppar mot hans. Han blundar och tar emot det i några sekunder, sen trycker han henne ifrån sig.

"Såja" säger han. "Du vill väl inte göra Isak alldeles grön av avund?"

Isak fnyser och tittar ner i sin telefon igen, Tony ser ut att ångra sig en stund men skakar av sig det och ser på Patrick. Han har en sökande blick, som om han kollar att pussen var okej. Patrick ler mot honom och Tony slappnar av. Om de bara har haft ett halvligg en gång så borde Tony inte behöva hans tillstånd för att snabbpussa en kompis. Det ligger nog mer i historian än han berättar. Jag känner hur det hugger till i mig när jag tänker på det faktum att de kanske är kära i varandra. För bara en månad sen så tittade han på mig med de där mjuka, varma ögonen på det där kärleksfulla sättet. Han kysste mig, flera gånger. Han ville ha sex med mig, och jag förstörde det, genom att inte ligga med honom. Om jag bara hade legat med honom så hade han inte gått iväg och försökt ta livet av sig, han hade inte hamnat på sjukhus, han hade inte bett sin pappa att hålla mig ifrån honom, han hade inte legat med Patrick och han hade inte tittat på honom som om han var den enda i rummet. Han hade tittat så på mig.

Älskade styvbrorWhere stories live. Discover now