Mamma trampar nervöst på stället medan jag går fram till dörren. Det var inte helt enkelt att få henne att komma hit. Å ena sidan förstår jag henne. Att fira jul med sin exmans familj, samt familjen till killen vars axel hon slog ur led, är nog inte hennes högsta önskan. Men samtidigt så har vi faktiskt blivit inbjudna, av självaste exmannen.
Så jag ringer på dörren utan att tänka för mycket på hur mamma reagerar. Hon har satt sig själv i den här positionen, och även om jag inte vill se henne lida, så får hon klara sig ur den själv.
Dörren öppnas av en lång, brunhårig tjej med lysande ögon och ett brett leende på läpparna. Klänningen hon har på sig glittrar i ljuset från utelampan och får mig att känna mig oerhört underklädd i min enkla stickade klänning.
"Hej?" säger hon försiktigt.
"Hej" säger jag och sträcker fram en hand. "Sandra heter jag, och flickebarnet bakom mig är min mamma. Vi ska fira jul här"
Hon ser bara ännu mer skeptiskt ut, men tar min hand. Sen lutar hon sig in i hallen igen.
"Tony!" ropar hon.
Det tar bara några sekunder innan en välvårdad Tony kommer ut i hallen och flinar mot oss.
"Men tjenare!" utbrister han. "Vi trodde inte att ni skulle komma"
"Klart vi tänkte komma" säger jag och kramar honom.
"Jaha, varför så sena då?" frågar han.
"Sena?"
"Ja, klockan fyra sa vi väl?"
Jag vänder mig anklagande mot mamma.
"Du sa sex till mig"
"Rickard sa sex!" försvarar hon sig snabbt.
"Jaja" säger Tony och viftar med handen. "Kom in bara"
Vi följer honom in till vardagsrummet och jag drabbas återigen av känslan att jag är väldigt underklädd. Alla männen har kostym på sig, eller åtminstone något så liknade att jag inte ser någon skillnad, och kvinnorna har långa, vackra klänningar.
Det är uppenbart att en DiNozzo-jul är långt ifrån vad jag är van vid. Hemma brukar vi bara sitta och mysa i de mjukaste kläderna vi har, så jag tyckte att jag tog ifrån tårna när jag tog på mig min klänning. Men det verkar som om jag missat det finstilta.
Varenda en i rummet sitter eller står och stirrar på mig och mamma. Det är Peter och Anita vid flygeln, Patrick och tjejen som öppnade dörren i en av sofforna och Tobias med ett champagneglas vid trappan. En kvinna som jag känner igen, men inte vet vem det är, står i dörröppningen till köket och Abbe lutar sig mot det nyköpta matbordet i den mer avlägsna delen av vardagsrummet tillsammans med en annan kvinna, som jag aldrig sett förut.
"Hej!" säger jag så glatt jag kan, i ett desperat försök att lätta upp stämningen.
Det funkar inte. Inte förrän Patrick reser sig, går fram till mig och ger mig en välkomnande kram.
"God jul" säger han vänligt.
Aldrig tidigare har jag tyckt om honom så mycket som jag gör nu. Fina, underbara Patrick.
"God jul"
Och som ytterligare en ängel kommer Rickard ut från köket.
"Nämen hej!" ropar han. "Jag trodde inte ni skulle komma"
"Du sa sex, Rickard" säger mamma, uppenbart missnöjd över situationen.
"Sexton" svarar Rickard försiktigt, och jag hör kvinnan bredvid Abbe skratta till.
VOCÊ ESTÁ LENDO
Älskade styvbror
Ficção AdolescenteHan luktar kyla och lite svett, men trots det så luktar han så otroligt gott. När han släpper mig så kysser han mig lätt på kinden. "Kom in till mig sen" viskar han när hans läppar släpper min hud och jag nickar. "Tony" Rickards röst väcker mig ur m...