"Åh Rickard" säger mamma drömmande. "Är inte den här jättefin?"
Hon håller upp tidningen så att vi kan se den kritvita klänningen.
"Den är fin" svarar han. "Vad kostar den?"
Hon reser sig, går långsamt fram till honom och kysser honom mjukt. De håller på länge, på tok för länge. Typ en hel minut senare drar hon sig ifrån honom och ler.
"Tjugo" viskar hon.
"Okej" säger han hest utan att blinka.
"Kan jag boka en provning?"
Han nickar och sväljer hårt. Sen ursäktar han sig snabbt och går upp för trappan. Mamma försöker dölja det bakom tidningen, men hennes belåtna leende går inte att missa.
"Sex som muta alltså?" mumlar jag.
Hon gör sitt bästa för att se förnärmad ut, men misslyckas totalt.
"Det gjorde jag inte! Jag pussades bara lite"
"Pussades! Jo, tjena. Då vill jag inte veta vad sex är"
"Äsch" säger hon avfärdande och viftar med handen.
"Mm"
"På tal om pojkar..." börjar hon.
"Vi pratade inte om pojkar" avbryter jag.
"Fast det gjorde vi ju typ, och jag skulle vilja prata om din pojke"
Jag fnyser tyst och himlar med ögonen, med hopp om att hon ska fatta att hon ska byta samtalsämne, men det gör hon självklart inte. Istället reser hon sig tungt och drar filten mödosamt omkring sig, som hon gjort varje gång hon vill ha lite sympati av Rickard, och lutar sig fram.
"Visst var det William han hette?"
"Ja"
"Är han fin mot dig?"
"Men mamma" stönar jag. "Sluta, vi har gått ut två gånger"
"Han kan väl vara snäll ändå?"
"Ja, men varför ska du bry dig?"
"Jag vill bara veta vad som händer i ditt liv, jag tycker att vi pratar för lite"
"Sen när då?"
"Sen du skaffade en pojkvän"
Innan jag hinner svara så kommer Rickard tillbaka och pussar henne mjukt på huvudet.
"Hur mår du?" frågar han.
"Jag mår fint, tack, älskling" svarar hon och lutar sig bakåt mot honom.
"Är du hungrig?"
"Ja, lite"
"Orkar du gå ut och äta?"
"Ja, kanske. Men kan vi inte beställa hem istället? Vi skulle kunna krypa ner i soffan och ha en romantisk filmkväll"
"Eh, hallå?" protesterar jag. "Jag vill inte ha en romantisk kväll med er"
"Vad sägs om en med William då?" frågar mamma och ler spjuveraktigt.
"Va?"
"Vi skulle kunna bjuda er på middag. Förutsatt att ni äter den någon annanstans förstås"
"William Alling?" frågar Rickard.
Både jag och mamma nickar och ser undrande på honom.
"Han och Tony gick i skolan ihop" förklarar han. "Tony nämnde att han funderade på att fixa ihop er"
YOU ARE READING
Älskade styvbror
Teen FictionHan luktar kyla och lite svett, men trots det så luktar han så otroligt gott. När han släpper mig så kysser han mig lätt på kinden. "Kom in till mig sen" viskar han när hans läppar släpper min hud och jag nickar. "Tony" Rickards röst väcker mig ur m...