7/6

1.7K 27 3
                                    

Jag ställer ner de sista glasen bredvid champagneflaskorna och blåser ut några serpentiner kring dem. Rickard har köpt tolv flaskor champagne, tolv. Jag hittade kvittot i papperskorgen igår och höll på att smälla av, de kostade mer än fem tusen styck.

"Mamma?"

"Ja, gumman?" hon tittar inte upp från bordsdukningen.

"Vilka ska dricka av den här?"

"Champagnen?"

"Aa"

"Alla som vill ha, och är myndiga. Så inte du"

"De var svindyra"

"Ja, det kan man lugnt säga. De är nummer nio på listan av världens finaste champagne"

"Tycker ni inte att det är lite överdrivet?"

"Jag tycker nog det, men Tony är Rickards ända barn så det är inte så konstigt att han vill blåsa på. Sen har han inte direkt problem med pengar heller"

"Vet du hur mycket han tjänar?"

"Nej"

"Varför inte?"

"Man brukar inte diskutera löner"

"Men ni är ju ihop"

"Ja, men det betyder inte att vi måste veta hur mycket pengar den andre drar in." hon ser sig omkring. "Var fan är tårtorna nu då?"

"Kolla köket"

"Mm"

Hon går in genom glasdörrarna och lämnar mig ensam på baksidan. Tre bord är framställda på gräset. Ett med champagne och glas, ett med diverse snacks och ett långt bord uppdukat för lunch. Det ser slående lyxigt ut.

Rickard läger en hand på min axel.

"Är allt okej med dig?" frågar han.

"Ja"

"Du ser lite dyster ut"

"Jag tänker bara"

"Jaha"

"Tycker inte du att det här är lite mycket?"

"Vad för något?"

"Den svindyra champagnen, de specialbeställda tårtorna, dukningen värdig kungen, ballongerna, lyxmaten med catering, allt Rickard. Allt är lite mycket"

"Champagnen var Malins favorit, tårtorna är de enda tårtorna Tony äter, dukningen var det din mamma som gjorde, ballonger tycker jag inte är för mycket, cateringen är för att jag ska slippa servera alla mat istället för att umgås med min son och maten var helt enkelt det godaste de erbjöd"

"Är du fortfarande kär i Malin?"

Han stelnar till.

"Va?"

"Du valde hennes favorit"

"Jag gillar den också" säger han trevande.

"Men du älskar henne, och det är därför du valde den."

"Jag var gift med henne, Sandra."

"Det är inte svar på min fråga"

"Såna känslor försvinner inte hur som helst"

"Så varför är du tillsammans med min mamma?"

"För att jag älskar henne" säger han enkelt. "Jag har inte varit kär i Malin på över sjutton år, men det betyder inte att jag inte känner något för henne. Att jag väljer en champagne som jag vet att hon hade gillat, och jag vet att Tony kommer gilla, betyder inte att jag inte älskar din mamma"

Älskade styvbrorWhere stories live. Discover now