BAB 17 .

3.7K 142 12
                                    

Hello ! My Baby Girl .

Sampai sahaja Ijah di Terengganu , kemaman . Lafaz syukur terbit dihujung bibirnya , hampir 7 jam dia bersekang mata untuk drive ke sini .

Akhirnya sampai juga dia , hon dibunyikan beberapa kali bagi menandakan yang dia sudah sampai dihadapan rumah agam En.Roslan .

Tersenyum sumbang En.Roslan seorang diri apabila mengenangkan gadis kecilnya dah pulang ke pangkuannya semula .

Hampir 8 bulan gadis itu tidak melawatnya disini , alasannya jauhlah , penat nak drive lah , macam-macamlah .

" Yuhuu En.Roslan anak mu doh kelik ni.  Mana mu ?"

Laung Ijah sambil dia melangkah keluar dari dalam kereta .

" ---Mana Roslan ni ? Mana karpet merah ? Dia tak bentang untuk aku ke ? Hello , aku jauh-jauh datang sini seorang pun takde sambut.."

Runggut Ijah seorang diri , dijuirkan bibirnya kedepan dengan sengaja dia membuat mimik muka sedih . Apalah kau ni merepek je Ijah , dah besar gedabak nk manja-manja pula .

"Assalamualaikum , apa yang kamu dok bebelkan tadi . Abah dengar karpet merahlah , takde oranglah . Kamu ingat kamu tu puteri kayangan nak kene bentang karpet merah bagai ."

Sergah En.Roslan dibelakang Ijah , terhinjut bahu Ijah seketika akibat sergahan ayahnya. Maklumlah dari tadi lagi dia dengar anaknya membebel . Entah apa yang anaknya merepek pun dia tak tahu .

" Wa'alaikumsalam , Ish Abah ni terkejut orang ."

Marah Ijah , dilibas tangannya dihadapan ayahnya akibat terkejut . Baru sahaja dia ingin memulakan bicara tiba-tiba satu suara menyampuk .

" Hello ! My baby girl , welcome to my father house . Bila sampai , lama dah kau tak balik dik . Ingatkan dah tak tahu jalan balik sini dah , yelah baru balik dari Sarawakkan . "

Perli abang Ijah Achik a.k.a abang keduanya dan anak ketiga dalam keluarganya .

" semaklah kau ni , aku nak bebual dengan Abah pun tak senang . Mana anak bini kau ? Pupus ke ? "

"Babi kau mulut ! Bini aku dekat bilik dengan anak aku . Ni kau balik seorang je ? Mana adik ipar aku takde ke ? Kau ni bilalah nak kahwin . Spesies macam kau ni lah merosakkan nama Negara , ANAK DARA TUA !! "

" Eh baik sikit eaa , mulut macam sial . "

" Mulur tu dik.  Abah tak ajar cakap benda tu , kamu tu perempuan bukan lelak...."

Terhenti seketika kata-kata En.Roslan apabila Ijah terus melangkah pergi macam tu saja .

"Gantoklah Bah , abah simpanlah dulu ceramah tu . Tak pun bagi dekat cucu-cucu Abah yang bahasa macam bapak diorang ni ."

Dengan selamba dia melangkah masuk kedalam rumah , ditinggalkan abangnya dan ayahnya diluar rumah begitu sahaja .

"--- Achik keluarkan bagasi aku dekat boot , terima kasih ."

Sambung Ijah , ternganga mulut abangnya apabila mendengar arahan adiknya itu .

' Tak guna kau dik , standby kau kejap lagi .'

Bisik hati abangnya Achik .

" Bila sampai dik ? "

Tanya abang Ijah Nas Ijah sewaktu Ijah melangkah mendaki tangga , terhenti langkah Ijah seketika .

" Baru tadi , dahlah aku gantok ni ."

Terus hilang Ijah dari pandangan abangny , belum sempat dia hendak menanyakan sesuatu pada adiknya . Adiknya terlebih dahulu hilang .

Sampai sahaja Ijah didalam biliknya terus tubuhnya dihempaskan diatas katil , penat seharian dia drive dari Jb ke Terengganu .

Diambil beg kecilnya dan dikeluarkan handphonenya untuk membuka application whatapps .

         💍 SKUDAP SKUDIPP💖👑
                     Online

Guys , macam mana? Jadi tak? --Ijah .

Tak tahulah Aunty aku sakit ni --Yuyun .

Tak bagitahu Mak ayah lagilah. Kejap nak tanya --Nora .

Samalah tak tanya lagi , ni baru nak tanya Kakak --Carol .

Aku tanya kejap --Nat .

Mak aku tak bagi ! Dia cakap jauh sangat dan bahaya --Syaza .

Srs ah Syaza ?! Ok . --Ijah .

Sorry Ijah , Aunty aku tak bagi . Dia suruh aku temankan dia . --Yuyun .

Abang Nora tak bagi , dia marah --Nora .

Sorry guys , kakak aku kata jauh -- Carol.

Syaza tak pergi so aku pun tak --Nat .

Sial je ! Semua dah janji hujung-hujung jadi macam ni , takpe aku boleh pergi seorang-seorang its okay !!!. -- Ijah.

"Bapak ah ! Mula-mula semua beria hujung-hujung sekarang tak jadi . Bebual macam kari mamak Bfc ."

Bebel + rungut Ijah , diletakkan telefonenya ditepi sambil cuba untuk melelapkan matanya . Tak lama macam tu , dia berjaya tidur .

              💖💖💖💖💖💖

[ KEESOKANNYA ]

" Abah Adik nak pergi Paris boleh dok ? Janji tak lama , just for 2 or 3 week je ."

Pohon Ijah dihadapan En.Roslan dengan penuh pengharapan . Dibuat mimik muka seperti merayu sangat agar ayahnya memberi keizinan .

" Doksahlah , jauh sangat . Kamu tu perempuan tak elok pergi sana seorang diri ."

Balas En.Roslan simple , diusap kepala anaknya beberapa kali sambil tersenyum kekok . Bukan apa firasatnya tak sedap kebelakangan ni soal anak gadisnya ini .

" Nak buat apa pergi sana ? Kau still nak cari calon suami idaman kau tu ke ? Hahah beranganlah kau wahai Adikku . Takkan jadi kenyataanlah , look siapa je nak perempuan macam kau ni ? Masuk dapur pun tak ."

Perli Abangnya Nas.  Sememangnya semua ahli keluarganya tahu yang lelaki idaman Ijah ni merepek tak wujud ! .

Konon nak orang kaya sebab takut hidup susah , nak lelaki badan sado , nak yang ganas . Merepek je impian Ijah tu dimata Abang-abangnya .

"Eleh kau ! Jeleouse lah tu . Kau tu bila nak kaya ? Sama je aku tengok , anak dah ramai harta satu pun takde ."

Balas Ijah , deep betul ayatnya sampaikan terbutang mata En.Roslan tak sangka yang anaknya akan berkata begitu .

" Sial mulut kau ! Janji impian aku tak merepek macam kau ."

"Apa -apa . Badan dahlah boncet ada hati nak sound orang ."

Dijuirkan lidahnya dihadapan Abangnya Nas .

" Molek sikit bicara mu tu Dik ."

Tegur En.Roslan , pening dibuatnya dengan perangai anak-anaknya . Yang si Abang suka sakat si Adik , lepastu cakap benda yang bukan-bukan sampai bahasa kesat semua keluar.

Yang si Adik ni pun satu tak nak mengalah , tetap nak menang. Sampaikan ada sekali tu bertumbuk sebab bergaduh mulut .

Walaupun Abang-abangnya dah kahwin dan memiliki anak tapi perangai tetap sama , suka sakat Adiknya . Selagi tak menangis selagi tulah tak nak berhenti .

Bila Adik dia lama tak balik tahu pun rindu adiklah , rindu nak gaduhlah , rindu nak sakatlah . Macam-macamlah , tapi bila ada asik nak gaduh je .

                         ~ BERSAMBUNG ~



~ Sis ada janjikan nak update so sis tunaikan dan kemungkinan pada Bab 18 hanya topic XAVIER . Aksi keganasan akan berlaku di bab 18 .

~ Sis update esok bab 18 tu ye .

~ 975 patah perkataan .

Hello ! My Baby Girl .Where stories live. Discover now