What Happen? (12)

1.6K 101 3
                                    

Tengah hari itu

Keluarga Boboiboy sedang menikmati waktu keluarga bersama dan diikut serta oleh Ani dan Harru yang baru sampai ke rumah. (Ini sambungan chapter lepas ya?)

Oh, tertinggal seseorang! Halilintar. Dia tiada bersama mereka ber-8. Gempa sedang menikmati rancangan televisyen yang ditayangkan di kaca tv bersebelahan dengan Ani dan Ais. Matanya masih merah dan bengkak jadi dia minta pertolongan kuasa Ais untuk keluarkan ais batu kecil untuknya agar dapat diturap pada matanya.

Trio Trouble Makers sudah tahu tentang perkara itu termasuk Ais dan Solar. Mereka sendiri menyaksikan keadaan yang berlaku waktu pagi tadi...

FLASHBACK
.
.
.
Kembali ke saat selepas Taufan minta diri untuk naik ke atas dan Gempa kembali duduk di kerusinya untuk makan.

Solar: Agak-agak...apalah yang Hali tengah fikirkan tu sampai jadi macam tu.

Blaze: Alah, biarkan sajalah dia tu. Asalkan tak ganggu makan kita tak apa kan? 😆 (sambung makan)

Gempa tidak mendengar apa yang diulaskan oleh Blaze, Solar, Thorn dan Ani. Kepalanya masih ligat berfikir akan keadaan Hali. Gempa perasan, perangai Hali tiba-tiba sahaja berubah pagi tadi cuma dia tidak pedulikan dahulu kerana sibuk mengejutkan kembaran mereka yang lain.

Makanan yang di pinggan Gempa dikuis-kuis di dalam pinggan dan langsung tidak dimasukkan ke dalam mulutnya. Ais yang sedari tadi mendiamkan diri pastinya sedar akan keadaan sekelilingnya. Dia sahaja berpura-pura mengantuk dan tahan diri untuk tidur (walaupun sebenarnya betul) dan perhatikan keadaan yang sejak awal Ani datang untuk sarapan hinggalah sekarang.

Ais juga amat merisaukan Halilintar. Tetapi dia lebih runsingkan keadaan Gempa. Pasti Gempa risau akan keadaan Hali hingga tidak menjamah makanannya.

Ais: Gempa...kau tak makan ke?

Gempa: Huh? Oh...err..aku rasa macam takde seleralah. Aku...aku nak tengok lah apa jadi dekat Halilintar!

Dengan kadar segera Gempa bangun dari duduknya lalu menolak kerusi tempat duduknya kuat.

Gempa berlari ingin keluar dari dapur tapi sempat ditahan tangannya oleh Solar.

Solar: Tunggu dulu, Gempa! Aku takut kau tak patut dengar apa yang Taufan dan Hali cakap kan!

Gempa yang berhenti sambil mendengar apa yang diberitahu oleh Solar mula merasakan tidak sedap hati. Apa maksud Solar? Gempa memusingkan kepalanya lalu memandang Solar dengan wajah penuh tanda soal.

Solar yang terlepas cakap itu tersedar akan dirinya apabila dia disiku oleh Ani dan Blaze. Manakala Ais pula menepuk dahinya sambil menghela nafas kecewa dan Thorn yang masih terkebil-kebil memproses apa yang terjadi di sekelilingnya itu.

Gempa: Apa maksud kau...?

Solar: Aaa...err..m-maksud aku...uhhh... (sweat drop)

Sebaik sahaja Solar hilang fokusnya yang sedang memegang tangan Gempa, pantas Gempa menepis tangan Solar kuat lalu berlari keluar dari dapur dan menaiki tangga.

All kec. Thorn: GEMPA!!

GtaNG!! Gang!

Semua yang ada di situ kecuali Thorn terbangun dari kerusi mereka cuba mengejar Gempa tetapi akhirnya Ais memanggil mereka untuk berhenti.

Ais: Nanti. Biarlah Gempa tahu apa yang dia patut tahu. Lagipun mana tahu ia melibatkan diri Gempa juga..?

Ani: T-tapi... 😥

Blaze: Heish! Aku tak faham lagilah! Apa dah jadi ni?! 😫

Solar kembali duduk di kerusinya diikuti Blaze, Ani dan Ais.

Halilintar X Gempa HAPPY FAMILY! (HaliGem) [✅✔✅]Where stories live. Discover now