HERE COMES THE RAMADHAN! (45)

1.1K 74 4
                                    

Ani: Yeeett! Chapter khas ramadhan! Ada yang rindu buku ni tak? X3 Ah, awalnya kalau boleh tak nak update di bulan puasa tapi rasanya eloklah kalau tahan diri dan cuba kawal cara menaip. 😂😅

Harru: Apa yang kau merepek ni?

Zie: Mungkin maksud Ani..dia update di bulan puasa tapi tidak bergenre HaliGem?

Ani: Yessa!! Betul!! 😆 Jadi akan ada 3 chapter khas straight iaitu chapter sebelum puasa dan di akhir puasa.

Zie: Mohon maaf para readers tapi 3 chap ini tak terlalu menarik kerana kami kekurangan idea. 😭

Harru: Apa-apa sajalah..btw, bila boleh start?

Ani: Eh? Sekarang? Enjoy video klip yang kitorang rakam sebelum Ramadhan tiba! XD

Zie: Dalam kiraan 3..! 2..! 1! Action!

===========

DI RUMAH ELEMENTAL

Ani: Yayyy!! Esok puasa! 😆

Dengan penuh sorak riang Ani melompat di ruang tamu yang mana para pecahan elemental juga ada.

Gempa yang melihat telatah Ani turut tersenyum senang sambil ketawa kecil.

Gempa: Syukur kita diberi kesempatan untuk puasa. Aku harap puasa kali ni dapat dijalankan dengan penuh kebaikan!

Hali dan yang lain angguk mengiyakan kata-kata Gempa. Saat yang dinantikan bakal tiba pada esok hari. Dan pasti ramai yang menantikannya. Bulan yang penuh nikmat dan keberkatan dan dinantikan sepanjang tahun.

Gempa tersenyum.

Gempa: Ehem, jadi kiranya bulan puasa nanti takdelah moment aku dengan Halilintar kan?

Gempa sempat menjeling ke arah Ani. Ani angguk mengiyakan pertanyaan Gempa.

Hali: What?! Takde?!

Taufan: I know dude. But just in 1 month let's respect this precious month can we? (smirk)

Hali menjeling geram melihat senyuman sinis persis sindiran daripada Taufan. Mujur yang lain ada di depan, kalau tak dah lunyai muka budak topi senget ni.

Ani: Uwu kita kena ready ni! Btw, sepanjang bulan puasa Ani takkan datang ke sini tau!

Taufan: Eehh?! Tapi kenapa?!! 😭

Ani: Cuti sekolah dan exam pertengahan maa...hadui budak ni.

Taufan: Huk huk...aku akan rindu Ani lepas ni... 😢

Solar: Drama betul.

Yang lain tertawa kecil melihat gelagat Taufan yang seolah orang yang tengah patah hati. Gempa mengusap kepala Taufan untuk memujuknya.

BHAM!

Ani: OPOCOT AYAM MASUK SEKOLAH!!

Blaze: Haahh?! Ayam masuk sekolah?! 😦

Ani: Aku melatahlah! //////

Gempa: Kenapa ni Hali...?

Gempa merenung ke arah Halilintar yang merupakan satu-satunya orang yang menghentak meja tadi. Hali diam menunduk. Macam stress saja?

Hali: Aku tak puas hati.

Solar: Tak puas hati apanya?

Hali: Takkan sedikit pun takde moment aku dengan Gempa?!

Taufan: Heish! Lebih-lebih pula dia! Biarlah kalau Ani tak nak update atau buat moment korang. Bukannya orang tak suka pun!

Blaze: Entahnya. Sayang sangat dekat Mama tu...

Hali: Mestilah! Haih...

Hali menyandarkan dirinya pada kerusi sofa. Dia menghela nafas kecewa kerana tiada sesiapa yang memahaminya. 1 bulan, aduh harap-harap sekurang-kurangnya dapatlah dia berbuka dengan Gempa dan yang lain selalu.

Gempa: Halilintar...

Hali menoleh memandang Gempa. Gempa tersenyum kepadanya.

Gempa: Kau..ada aktiviti kurikulum kan sepanjang bulan puasa?

Hali: (terkejut) M-macam mana kau tahu?

Solar: Weyh, Gempa kan Ketua Pelajar. Confirmlah dia tahu. Semua hal kokurikulum dan apa-apa aktiviti berada di bawah pengetahuan Ketua Pelajar.

Hali berdecih sebelum dia menghela nafas dan menggangguk akan soalan Gempa tadi.

Ani: Kenapa kalau Papa ada aktiviti kor pun?

Taufan: Lama dowh aktiviti tu. Awal jam tengah hari dan berkahir malam.

Ani: Eh?! Maknanya...

Solar: Impossible untuk Hali balik berbuka bersama kami.

Ani menggangguk faham. Macam tu rupanya. Patutlah beria sangat nak ada moment dia dengan Gempa. Pelik betul perangai tu.

Ani: Alah, takpelah Papa. Nanti raya korang akan ada moment tau!

Hali mendongak lalu memandang ke arah Ani yang sedang tersenyum.

Hali: Betul ke?!

Ani menggangguk sebagai jawapan untuk pertanyaan Hali. Kini wajah cemberut Hali kembali ceria.

Hali: Yess!! Akan ada saat bermakna bersama aku dan Gempa~ (terharu)

Solar: Eww~ tak baik untuk tontonan kanak-kanak! (tutup mata Thorn)

Thorn: (tak nampak) Eh?! Siapa tutup lampu ni?! Solar~!! Thorn sudah besarlah!!

Solar: Fizikal saja...mental kau tu kalahkan budak tadika.

Thorn: Sampai hati... (pout)

Ani: Pfft..! Oklah! Ani nak balik dulu.

Gempa: Eh? Kejapnya? Tak sampai 1000 words lagi chapter ni.

Ani: Nak kurangkan dosa, kenalah kurangkan menaip kan Mama?

Gempa: Hmm..betul lah. (angguk)

All kec. GemAni: (facepalm) Boleh pula macam ni...

Ani: Ok! Bye semua! Jumpa raya nanti!

Elements: Bye Ani!!

Lalu Ani berlari keluar dari rumah elementals dan pulang ke rumahnya.

Di dalam hati mereka ber-7, eh silap. Ber-6 (tolak Ais) sudah tidak sabar ingin menyambut kedatangan Ramadhan pada esok hari.

Gempa selaku ketua kepada pecahannya bangun dan dengan bersemangat dia berkata.

Gempa: Baiklah! Jom kita buat amal ibadat yang banyak di bulan Ramadhan nanti!

All kec. Gem: SETUJU!!!

Dan penghuni rumah itu bergelak tawa selepas bersama-sama menjerit dengan bersemangat. Semoga saja bulan puasa pada tahun ini mereka dapat cuba menahan diri dari melakukan perkara yang tak elok.

Psst..! Lebih-lebih lagi Hali. 😐 (kena renjat)




==========

Ani: Ugh...takde idea. Chapter ni membosankan! ;;A;; Gomen neh readers!!

Zie: Kami akan kekal update hingga raya nanti atau habis 3 chap istimewa nanti.

Ani: Semoga terus mendukung ya?

Zie&Ani: Bye! ^^

Halilintar X Gempa HAPPY FAMILY! (HaliGem) [✅✔✅]Where stories live. Discover now