Gempa berjalan masuk ke dalam ruang dapur di rumahnya. Dia melilau mencari sesuatu.
Gempa: Hmm...mana aku letak resepi biskut raya aku?
Gempa mencari-cari sesuatu objek yang persis buku di dalam ruang dapur itu. Di dalam almari, laci, bawah meja, bawah kerusi, dalam peti ais, dalam tong gas, luar rumah, bawah tudung saji, bawah kain- eh bukan! Tapi semuanya tak jumpa.
Gempa: Aduuhh...mana aku letak ni? (garu kepala)
Solar yang baru berjalan melepasi ruang dapur ternampak Gempa yang sedang kusut berfikir sambil mencari sesuatu.
Solar: Cari apa, Gem?
Gempa: Cari buku resepi biskut raya aku ni haa...tak jumpa. Kau ada nampak?
Solar: Oohh..bukan ke kau minta aku simpan dulu? Ada kat dalam bilik aku. Nak aku ambil?
Gempa: Eh, takpe-takpe! Aku pergi ambil sendiri. Thanks!
Solar: Sama-sama.
Lalu Solar berjalan menuju ke pintu dan keluar dari rumah. Pergi ke mana entah. Tak cakap pula. Gempa pula naik ke tingkat 2 lalu menuju ke bilik Solar yang berada depan bilik Gempa. Kebetulan waktu Gempa nak masuk bilik Solar, Hali ternampak lalu memanggilnya.
Hali: Gempa. Buat apa masuk dalam bilik Solar?
Gempa: Oh? Nak ambil barang.
Hali: ....dia ada tak dalam bilik?
Gempa: Takde. Dia dah keluar.
Hali: Hmm...meh aku tolong kau cari barang tu.
Gempa: Err...aku nak cari kat almari buku dia saja. Tak payah lah susah-susah.
Hali: Betul ni?
Gempa mengangguk mengiyakan dan menjawab pertanyaan Hali. Hali hanya menghela nafas sebelum dia terus beredar dari situ.
Gempa masuk ke dalan bilik Solar lalu terus menuju ke almari milik Solar yang penuh dengan buku-buku yang pelbagai jenis.
Gempa: Hmm...mana dia letak buku tu, eh? Memang patut aku minta tolong Solar dan Halilintar tadi. Haih...cari jelah. Asalkan tak sepahkan barang.
.
.
.
Selepas puas mencari akhirnya dia temukan juga buku resepi untuk membuat biskut.Gempa: Aha! Ok, dah boleh mula buat cookies!
Dengan lompatan gembira Gempa keluar dari bilik Solar dan turun dari tangga menuju ke dapur. Tanpa dia sedari yang dirinya diperhatikan oleh Hali yang sedari tadi menyorok di luar bilik Solar.
Hali: ...cute pula dia macam tu... (blush)
.
.
.
Selepas 1 jam berhempas pulas di dalam dapur, akhirnya Gempa siap membakar biskut. Dikeluarkan biskut tersebut lalu diletakkan di atas meja yang sudah dilapik oleh kain basah.Kebetulan element yang lain yang baru pulang terhidu aroma manis dari arah dapur. Cepat-cepat mereka berlari untuk melihat apa yang dibuat Gempa di dapur.
Taufan: Gem? Buat apa?
Gempa: Masak cookies~ 😆
Trio: REALLY?!! NAK TENGOK!!!
Berpusu-pusu 3 element trio itu berlari mendapatkan meja yang diletakkan dulang biskut di atasnya.
Blaze: Wanginya bau~ Kenapa kau tak masak malam saja? Kan best dapat makan selepas berbuka.
Gempa: Mana boleh. Aku tahu korang nak makan dan curi-curi makan. Jadi aku sengaja masak di siang hari.
Thorn: Alaa..tapi Thorn nak cuba... 😞
Gempa: (usap kepala Thorn) Takpe Thorn, aku buat lebih nanti malam ya? Korang semua boleh makan. Macam mana?
Trio: Yeah!! Ok!! 😆 😆 😆
Tersenyum Gempa, Solar dan Ais melihat telatah trio tersebut. Dan dalam keriangan itu, sempat Gempa menarik tangan Taufan mendekatinya.
Taufan: (kena tarik) Kenapa Gem? (tengok Gempa)
Gempa: Uumm..aku nak minta tolong boleh?
Taufan: Bo...leh? Minta tolong apa? ////
Gempa: Aku tak yakinlah dengan biskut yang aku buat ni. Kau kan...pandai buat. Tolong teman dan ajar aku please?
Taufan terkebil-kebil memandang Gempa yang berpeluh bercakap dengannya. Namun dia tersenyum nakal dan mendekatkan wajahnya pada Gempa tanpa ragu-ragu.
Taufan: Okay? Jadi apa aku dapat dari itu? (smirk)
Gempa: (gasp) Eh?! 😦
KzzZzzTt-!!
Hali: Woi...Taufann....
Blaze&Thorn: (gasp)
Taufan: ...yare yare~ 😅
Hali: Kau nak apa dari Gempa, haahh?? (dark aura)
Taufan: Ara ara~ 0w0 Sekadar manjaan saja lho~ Benar kan cayangku Gemgem~ (wink)
Gempa: ...Eh? 😅
BZZTT-!!
Hali: You un-shame guy-!!
BHOOOOMMM!!!!
Blaze&Thorn: MAMAAAAAA~!! 😭😭 (tercampak keluar)
Gempa: Blazee!! Thorn!! 😨
Solar: Haizz... 😑
Kecoh jadinya apabila Hali dan Taufan mula berlawan antara satu sama lain. Nampak nacam keduanya tidak mahu menyerah kalah. 😅
.
.
.
Sementara itu di tempat Ani, Zie dan Harru.Ani: (tengok sesuatu meletus) Hm? Siapa pula gaduh-gaduh di bulan puasa ni?
Harru: Tak tahu dan tak nak tahu... (baca buku)
==========
Ani: Alahai...bila Ani takde idea macam nilah jadinya. 😅 Gomen readers. Bulan puasa ni kalau boleh Ani nak elakkan sebarang perkara yang tidak diingini.
Hali: Oohh..jadi? Sebab tulah kau ikat aku?
Ani: Macam biasa. Setan kena ikat di bulan puasa kan? :p
Hali: Khh-! Lepaskan akulah woi!! Anak durhaka!!
Gempa: Mohon bersabar. Aku pun kalau boleh nak mengelak dari Halilintar.. 😅
Hali: What?! How about Taufan?!
Taufan: Bleerk~ aku ni one cup of tea Gempa. 😋
Gempa: (angguk)
Hali: WHA- NOOOOOOO~!!!! 😭😭
Ani: Mohon tunggu update seterusnya pada 4 Jun~ x3
YOU ARE READING
Halilintar X Gempa HAPPY FAMILY! (HaliGem) [✅✔✅]
FanficStatus: COMPLETED (don't ask for more update again) Cover book by: @FarahArts/Wattpad This is how my HaliGem AU storyline is. All of the storyline originally created by me! No negative comments and haters allowed! Don't like? Don't read! WARN! ...