Bab 4

5.2K 275 20
                                    

"BAGUIH sangatlah tu anak dara bangun lambat. Matahari duk terpacak baru nak bangun. Bangun ja makan minum dah ada." Mak ni kalau sehari tak membebel bukan maklah namanya. Aku hanya memeluk mak dengan erat dan mencium pipinya lalu duduk di sebelahnya.

"Ceq bukan selalu pun bangun lambat. Nak dapat makanan depan mata pun susah. Laa ni ada mak depan mata senanglah ceq. Nanti ceq balik KL dah takdak dah. Tak dan dah nak duk bawah ketiak mak." Aku kalau mak bagi sedas aku pulangkan dua das dekat dia.

"Abah mana mak?"

"Macam biasalah pi tengok sawah dia. Laa ni kan musim membajak." Sambil makan sambil sembanglah. Baru aku perasan si Uwais ni depan mata aku. Awatnya mak tak tanya apa-apa.

"Mak tak nak tanya ceq apa-apa ka?"

"Nak tanya apa aih. Puas mak menanya marka hang ni tak sat." Marka? Sejak bila pula Uwais ni jadi marka aku ni. Huh?

"Ceq nak mandi sat lepaih tu nak bawa marka ceq jalan-jalan ya mak." Mak hanya mengangguk. Aih? Tak halang anak dara dia ka? Selalunya hingaq kalau aku keluar dengan lelaki. Laa ni kena minyak guna ka? Pelik. Aku terus ambil tuala untuk mandi.

"Hang jangan duk mengintai dia pula naa Uwais. Dia belum sah milik hang lagi." Aku dalam bilik air dah merah seluruh badan dah ni.

"Awatnya mak cakap lagu tu! Malulah ceq, nak mandi pun tak senang." Aku apa lagi, basahkan mana yang patut, gosok gigi. Selesai.

"Mandi kerbau ka apa hang ni?"

"Dak aih, sekali dengan kambing, ayam semua ada."

Selesai je pakai bedak semua aku terus duduk dekat pangkin bawah pokok depan rumah. Kalau pekena kudap-kudap cantik juga ni. Angin pun sepoi-sepoi bahasa. Aku duduk bersila sambil melihat pemandangan sawah. Subhanallah, indahnya ciptaanmu.

"Nah." Sejak bila Uwais ni datang pun aku tak perasan. Baru je cakap tadi, dah mai dah kudap-kudap. Rezeki aku hari ni.

"Terima kasih aih. Susah-susah hang ja. Umoq hang berapa?" Umur memang menjadi keutamaan aku sebab umur aku ni dah tak berapa nak muda sangat. Muka dia ni pun dah macam adik-adik. Boleh buat anak ikan sajalah. Kalau marka jauh sangat aih, suami lagilah ke laut.

"Baru 25"

"Lagu tu ka? Hang ni kira adik-adik ceq lah." Muka Uwais dah bertukar menjadi tidak keruan. Awatnya? Aku salah cakap ka?

"Eh, awak kata nak bawa saya jalan-jalan tadi. Jomlah." Amboi dia ni. Dahlah pakai baju dengan kain pelekat bapa aku. Lepas tu ada hati nak pergi jalan-jalan. Memang hang nak bawa ke hulu ke hilir kain pelekat tu. Kalau terlucut nanti lagu mana? Hang yang malu kan.

"Tunggu petang nantilah. Penat semalam tak habih lagi aih. Bukannya hang yang bawa kereta."

"Penat apanya kalau tidur sampai ke siang? Pukul 10 baru sedar." Laa ni muka aku pula yang merah. Panas pula tiba-tiba.

"Saya dekat sini seminggu tau. Kalau awak rasa nak balik dulu. Baliklah." Aku mengubah topik. Cakap Kl pula tu. Malaslah nak bertekak dengan dia dalam loghat Kedah. Tak pasal-pasal dia cepat tua sebab berkerut-kerut nak faham apa yang aku cakap.

"Macam mana saya nak balik? Duit semua tak ada. Kereta pun saya suruh kawan saya ambil. Telefon je yang tinggal. Itu pun dah habis bateri." Kesian pula aku tengok dia ni.

Lecturer Paling ComelWhere stories live. Discover now