SEKARANG ni aku tengok Uwais tu asyik berkepit je dengan abah. Kalau batang hidung abah tak nampak, batang hidung dia sekali aku tak nampak. Ada makna dia ni. Nak mengorat hati mak abah aku dululah tu. Lepastu baru dapat aku. Lantak pi hang la. Aku memang takkan terbuka hati dengan hanglah jawabnya. Hang dah lah lagi muda dari aku. Aku umur dah 28 weh. Aku dah habis master, hang tak lepaih-lepaih lagi. Tu aih, tapi kan kalau ada orang nak merisik aku ka, aku terima ja. Kalau boleh aku tak nak kenai ah dengan tunang aku. Tup tup kahwin baru ada unsur saspen sikit. Orang tua-tua kata bercinta lepaih kahwin ni best. Nak jugalah aku merasa, tak kenai orang tu lepastu kahwin ja. Aku pun dah umoq 28, kebaih sajalah apa yang ada depan mata hahaha.
"Tudiaaa anak dara sorang ni berangan apa sampai gelak sorang-sorang? Dah sampai Mekah ka?" Amboi mak aku ni. Kalau tak memerli tak boleh.
"Dak aih mak. Tergelak sebab tengok lembu tu tengah main dengan orang-orang. Hahaha." Tipu, aku tipu je. Lagi pun mak rabun mana dia nak nampak. Jangan ikut perangai aku naa.
"Hang pun kalau nak menipu mak pun agak-agaklah. Mak bukannya rabun jauh." Alamak hahaha. Lupa pula aku. Aku hanya menepuk dahi dan tergelak.
"Mak berkenanlah dengan budak Uwais tu. Baik orangnya. Penyayang, hormat orang tua. Jujur pula tu. Kalau dia cakap dia nak, dia buat." Tu diaaa, dah mula dah nak kenenkan aku dengan Uwais pula.
"Apa mak ni. Uwais tu umoq baru 25. Orang umoq dah 28 dah mak. Biaqlah orang kahwin dengan yang lagi tua. 25 tu takat anak ikan bolehlah mak oi." Tak pasal-pasal mak mencubit pehaku dengan kuat. Ya Allah sakitlah mak oi.
"Sakitlah mak!"
"Hang ni, mulut tu tak boleh capoi lagi ka? Apa salahnya beza umoq? Mak tengok matang ja dia.Sedangkan rasulullah pun kahwin dengan Siti Khadijah yang lagi tua dari dia. Bahagia juga." Dia dah masukkan bab agama pula dah. Ni yang aku lemah ni aih. Aku hanya mengangguk.
"Tapi kan mak." Aku menepuk peha mak.
"Kalau ada orang datang merisik ceq ka. Ceq terima ja. Ceq tak nak lah buang masa ceq lagi. Belajar dah, kerja ada tinggai kahwin ja belum. Mak doakanlah naa ceq dapat laki secepat yang mungkin."
"Mak sentiasa doakan anak mak ni cepat-cepat dipertemukan jodoh. Mak pun tak sabaq nak dapat cucu."
"Ke situ pula dah mak ni. Calon suami pun takdak, lagu mana nak dapat cucu?"
"Uwais kan ada." Sekali lagi aku kena.
"Eyy mak ni. Geram ceq dengan mak ni aih." Aku mencubit pipi mak dan memeluk dia seerat yang boleh. Sampai sesak nafas dia hahaha. Tiba-tiba suara orang memberi salam mengganggu perbualan kami.
"Mak, ni ada sikit ikan yang Uwais tangkap dengan abah tadi. Masak sedap-sedap tau mak."
"Alhamdulillah, rezeki kitalah malam ni. Hang nak mak masak apa ja hang habaq kat mak. Mak boleh buatkan."
"Apa-apa pun Uwais makan mak."
"Dia tipu mak, biasanya orang KL ni tak tahan pedas. Mak masaklah lauk yang tak pedas sangat. Sup ikan pun okey juga." Uwais tersenyum sinis.
"Alaa mak, sebenarnya ada orang tu yang teringin nak makan sup ikan sebab tulah saja tak nak bagi kita makan yang pedas-pedas." Amboi kau. Aku nak selamatkan hang tapi hang loklak sangat pasaipa. Lantak pi lah. Aku tak kisah sangat pun.
"Toksahlah nak gaduh dekat sini. Hingaq tahu tak." Mak terus masuk ke dalam rumah dan menarik tanganku sekali. Ini tak lain tak bukan mesti kena tolong dia masak.
YOU ARE READING
Lecturer Paling Comel
RomancePensyarah perempuan + Pelajar lelaki = ? . "Tengoklah ceq orang apa. Ini Hani dari Sungai Petanilah. Takat sorang pergi, petik jari sepuluh orang boleh mai." -Hani Syamila- . "Comellah miss Hani ni. Saya berkenan nak jadikan miss Hani ni sebagai...