"MAK nak tahu tak pagi tadi ceq jumpa dengan sapa?" sambil menonton televisyen aku membuka topik perbualan dengan mak. Uwais pun duduk di sebelahku dan hanya menjadi pendengar.
"Sapa?"
"Mak Pah."
"Hahaha, memang kenalah hang jumpa dengan dia. Satu kepala."
"Satu kepala apanya mak. Naik merah muka ceq ni tahan daripada lepaih cakap. Berdesing telinga ceq ni dengaq dia bebel." Mak hanya menggelakkan aku.
"Ada ka dia cakap Uwais ni anak ikan ceq. Kalau marka okey lah lagi, ceq boleh terima juga. Dia cakap ceq sorong Uwais ke huluq ke hiliq."
"Biaq pi lah dia naa. Hang senyap ja. Mulut orang ni kadang kita takleh nak tutup. Memang lagu tu kan perangai Mak Pah hang."
"Dak aih.. mulut dia boleh tutuplah mak. Habih Uwais ni bagi tazkirah kat dia loghat mat saleh, ternganga dia. Itu baru ada akai tu. Hahaha."
"Amboi hang suka naa."
"Sukalah mak. Yang tak tahannya part sorong ke huluq ke hiliq tu."
"Awat?"
"Uwais cakap macam ni kat Mak Pah." Aku berdehem untuk membetulkan tona suara supaya dapat mendalami watak.
"Dia tak sorong saya ke hulur ke hilir. Dia bawa saya naik motor ya Mak Pah. Motor. Bukan kereta sorong." Gaya yang sama aku lakukan ketika Uwais berbual dengan Mak Pah tadi. Aku mula mengekek mengenakan Uwais.
" Hahahaha. Waktu tu ceq tahan ja nak gelak hahaha." Mak pun tak tahan dengar cerita aku. Dia pun gelak sekali. Muka Uwais kat sebelah aku dah naik merah."Betullah kan? Sayang bukannya sorong abang."
"Awatnya hang ni luruih bendul sangat naa Uwais. Maksud sorong ke huluq ke hiliq tu sama lah macam bawa ke sana ke sini. Bukannya sorong guna kereta sorong hahaha." Mak pula yang menerangkan kepadanya.
"Ohhh." Bukan main panjang lagi oh dia tu.
"Mak. Uwais nak tanya sikitlah."
"Tanya apa?"
"Marka tu apa eh?" Aku yang berada di sebelahnya hanya menahan tawa.
"Marka tu macam boyfriend lah."
"Ohh." Bendul betul Si Uwais ni. Hahaha. Mak sudah menguap tanda dia nak masuk tidur lahtu.
"Mak masuk bilik dulu lah ya. Penatlah layan hangpa dua ni." Mak bangun lalu masuk ke bilik. Tak sampai beberapa saat Uwais pun bangun.
"Eh, awak nak pergi mana?" Aku menahan Uwais daripada pergi. Dia duduk semula.
"Nak pergi tidurlah. Semalam kan kita penat sangat. So, harini masuk awal. Boleh..." Belum sempat dia cakap apa-apa aku terus memintas.
"Doksah nak gatai meqhela sangat naa. Saya tak habis cakap dengan awak lagi. Saya nak tanya awak ni." Aku memeluk tubuh sambil duduk bersila menghadapnya di atas sofa.
"Boleh. Tapi satu soalan kena ada hadiah. Boleh?" Uwais membuat muka penuh makna. Boleh meremang bulu roma aku dibuatnya.
"Yang haritu awak cakap awak demam denggi tu.. awak tipu lah ya?" Uwais hanya menggangguk memandang aku. Senyuman penuh maknanya masih tidak lekang di bibir.
"Okey tu je yang saya nak tanya." Tak sanggup aku nak tanya banyak weh. Muka dia lain macam dah.
"So mana hadiahnya?" Dia mendekati sedikit demi sedikit. Mukanya masih tak berubah.
"Ha.. hadiah apa?" Aku buat-buat berani. Mukanya mendekati mukaku sehingga aku boleh merasai nafasnya. Bau minyak wangi menusuk ke dalam hidungku. Wanginya, masyaAllah. Kena banyak ingat Tuhan. Tergoda aih.
"Ke nak buat dekat sini?" Bisikan itu membuatkan mukaku terasa bahang. Merah barangkali. Aku gagahkan diri menolaknya perlahan-lahan. Dia menjauhiku.
"Ohhh, dia kenakan kita dekat depan mak tadi takpe eh. Ini abang baru kenakan sikit je tau. Tak macam sayang tadi." Aku memegang pipiku yang semakin panas.
"Eyyy, tak kelakarlah." Aku memukul dadanya. Sado mak aih. Hahaha. Aku terus bangun lalu masuk ke dalam bilik. Bab-bab macam ni takde pula dia nak jadi lurus bendul eh.
YOU ARE READING
Lecturer Paling Comel
RomancePensyarah perempuan + Pelajar lelaki = ? . "Tengoklah ceq orang apa. Ini Hani dari Sungai Petanilah. Takat sorang pergi, petik jari sepuluh orang boleh mai." -Hani Syamila- . "Comellah miss Hani ni. Saya berkenan nak jadikan miss Hani ni sebagai...