Bab 30

3.8K 211 5
                                    

"WHAT?! Kenapa sayang tak bagitau abang?"

Aku hanya mengangkat bahu tanda tidak tahu sambil duduk bersila di atas katil.

"Habistu sekarang ni bagi pergi ke tak?"

"No, abang tak izinkan sayang pergi."

"Tapi kenapa?"

"Sayang tau tak yang abang cancel trip tu sebab abang nak luangkan masa dengan sayang? Lepastu kalau sayang pergi, abang dekat sini nak buat apa?"

"Alaaa, bolehlahhhh, lagi pun bukan selalu dapat pergi trip macam ni. Setahun sekali je dapat. Kalau sayang tak pergi habis tu siapa lagi yang nak guide student sayang nanti?"

Aku mendekatkan diri dengan Uwais sambil memintal-mintal hujung lengan bajunya membuat muka comel.

"Boleh, tapi ada syarat."

Dia memandangku penuh makna dengan senyuman nakalnya. Apa lagi lah yang ada dalam kepala otak Uwais ni. Tak boleh di jangka.

Dia merapatkan badannya dekat denganku. Semakin dia dekat, semakin aku menjauhinya. Jauh punya jauh sampailah di penghujung bucu katil dan pap!

"Adedededeh! Haaaa, sakitlah!!!"

Aku terjatuh dari katil. Dia lagi sakit bila jatuh atas lantai wo! Bilik ni tak ada karpet ke? Apa pasai perpustakaan mini hari tu ada karpet sampai bilik aku ni tak ada karpet? Rumah punyalah besar. Takkanlah bajet beli karpet lagi satu pun takdak.

"Sayang, okey tak?"

"Ada nampak macam okey ka? Hang tolonglah ceq ni. Sakit tau dak?"

Loghat Kedah sudah mai. Tuu diaaa.

"Sayang, abang minta maaf."

"Maaf, maaf. Tolonglah angkat ceq ni."

Dia memandangku dengan wajah penuh cemas. Lambat lambat dia menggendongku menyebabkan aku memukul lengannya.

"Eyy, dia ni. Ada ceq suruh dukung ka? Papah ja lah ceq."

Dia hanya mengangguk dan menurunkanku semula lalu memapahku.

"Ss..ss..ssayang..."

"Awatnya tergagap-gagap ni? Takkanlah ceq pukui sikit dah jadi gagap macam ni."

"Dd..dd..ddarah."

Aku memandang ke arah tempat yang aku jatuh tadi. Ya Allah! Darah!

"Sayang mengandung ke? Kenapa tak bagitau abang? Macam mana ni? Anak kita?"

Aku hampir tergelak melihat reaksinya tetapi rasa sakit lebih menguasaiku.

"Kita pergi hospital eh? Jom abang bawa sayang. Bahayalah macam ni."

Dia mengusap-usap perutku. Ya Allah, berilah kesabaran yang tinggi kepadaku supaya tidak memaki suamiku yang tersangatlah bendul ini. Nak je aku sekeh-sekeh kepala dia ni. Urghh.

"Tolong bawa saya pergi tandas jap."

"Tapi sayang.."

"Saya tahulah apa yang saya buat."

Dia hanya mengikut tanpa banyak soal lagi.

Aku cepat-cepat menutup pintu tandas dan membersihkan apa yang patut. Nasib baik segala barang kecemasan semua ada di dalam tandas.

"Sayang..okey tak?"

Dia mengetuk pintu tandas berkali-kali.

"Okey je."

Beberapa minit kemudian aku keluar dari tandas dan menuju ke pintu bilik.

"Sayang nak pergi mana tu? Sayangg, janganlah macam ni. Abang minta maaf sangat sangat. Janganlah tinggalkan abang."

Lecturer Paling ComelWhere stories live. Discover now