Bab 13

4.3K 225 0
                                    

"AWAK nak apa jumpa saya ni." Aku mengemas apa yang patut supaya tidak tertinggal barang sekali lagi.

"Saya nak miss Hani boleh?" Uwais berdiri di hadapanku sambil tersenyum sumbing.

"Awak ni dah kenapa Uwais? Saya pensyarah awak. Awak tu pelajar saya. Berapa kali saya nak kena ingatkan awak. Tak malu ke kalau pelajar lain tengok kita macam ni?" Uwais masih tersenyum dan menggeleng. Susah nak cakap dengan budak tak faham bahasa macam ni.

"Comellah miss Hani ni. Saya berkenan nak jadikan miss Hani ni sebagai isteri saya. Mesti comelkan anak-anak kita nanti?" Kesitu pula dah dia ni. Aku terus menunjukkan cincin tunangku.

"Awak nampak ni apa?" Uwais mengangguk.

"Nampak. Cantik cincin miss Hani." Huh? Aku tak suruh kau pujilah.

"Ini maksudnya saya dah bertunang. Janganlah asyik kacau saya lagi."
Muka Uwais terus berubah menjadi tidak keruan. Haha tahu pun cuak. Tiba-tiba dia senyum semula.

"Takpe. Miss Hani baru tunang. Belum kahwin lagi. So saya ada chance lah nak pikat hati miss Hani. Okeylah saya pergi dulu. Love you. Muah." Ya Allah, tolonglah jauhkan diri aku dengan pelajar psycho ni. Mungkin ini salah satu ujian aku sepanjang bertunang. Kuatkanlah aku ya Allah.

Cepat sangat masa berlalu, esok merupakan hari yang ku tunggu-tunggu. Semua dah siap. Aku duduk di pangkin menikmati angin malam. Takut juga nak bergelar isteri ni. Lagi-lagi bila tak tau siapa lelaki yang akan kahwin dengan aku.

"Hang buat apa lagi kat sini." Mak menepuk pehaku. Kali ni tepuk dengan penuh kasih sayang. Aku terus memeluk mak.

"Ceq takutlah mak."

"Awat pula dah? Hang jangan nak main-main. Esok hang dah nak menikah ni."

"Ceq takut kalau kahwin lepastu cerai. Yelah, zaman laa ni banyak dah kes macam tu. Lagi-lagi ceq tak kenai siapa bakal laki ceq." Mak mengusap kepalaku perlahan-lahan.

"Mak sentiasa doakan hang dijaga elok dengan laki hang nanti naa. Hidup berumah tangga ni banyak risiko. Bukannya duk seronok nak buat anak ja. Tanggungjawab hang makin bertambah. Satu jelah mak nak nasihat kat hang. Kalau hang rasa dah putuih asa dalam rumah tangga, hang ingat balik saat-saat manis hang dengan pasangan hang. Susah senang hang bersama dengan laki hang. Banyak-banyak ingat Allah. Kalau ada masalah, selesaikan secepat yang mungkin. Percaya tu paling penting. Bila hang percaya dekat pasangan hang barulah ada erti setia. Walau retak macam mana pun rumah tangga hang nanti, mak nak hang bertahan. Cinta dan terima dia seadanya sebab dia dah jadi suami hang yang sah. Waktu tu janganlah hang duk menyesai tak sudah." Aku hanya mendengar nasihat daripada mak. Entah bila air mata aku mengalir pun aku tak sedar.

"Mak dulu kahwin dengan abah lagu mana? Susah dak nak hadap ujian semua?" Aku meletakkan kepalaku di bahu mak.

"Nak cakap senang tu dak lah. Kami ni orang miskin. Kerja sawah ni jelah yang bagi kami makan pakai. Walaupun miskin, kami ni saling melengkapi. Jangan pernah merungut atau mengungkit. Bila salah sorang dah mengungkit rosaklah rumah tangga hangpa. Kalau suami hang ada masalah dekat tempat kerja ka jangan bagi dia lagi stress bila duk rumah. Kalau boleh rumah tu biaqlah jadi tempat rehat. Janganlah lagi serabutkan kepala hang. Buang dulu semua hal kerja. Mak dengan abah dulu pun ada jugalah bertekak tapi sat sajalah. Setiap pasangan mesti ada ujian yang tersendiri. Kalau Allah bagi sesuatu ujian tu dekat kita maknanya kita mampulah nak hadap, nak atasi ujian tu." Aku hanya mengangguk. Lama-lama aku tertidur dalam dakapan mak.

Lecturer Paling ComelWhere stories live. Discover now