Bab 38

3.3K 201 0
                                    

"Uwais! Bangunlah!"

Aku meraung menjerit namanya. Air mataku semakin mengalir laju. Dia langsung tidak sedarkan diri. Tiada sahutan. Aku mengelap perlahan darah di dahinya. Dani juga membantuku mengambil air di sungai untuk membasuh kepala Uwais.

"Uwais, tolonglah bangun."

Aku mengelus lembut rambut Uwais. Tidak sanggup aku melihat keadaannya. Wajahnya sudah ada di hadapan mata tetapi aku masih lagi tidak senang hati.

"Dani, kita bawa Uwais keluar jom."

Aku menyeka air mata yang mengalir sambil memandang ke arah Dani yang berada di hadapanku. Dani mengeluh berat dan meraup wajahnya.

"Macam ni. Saya pergi cari bantuan, miss dengan Raja tunggu sini. Jangan pergi mana-mana. Boleh?"

Aku mengangguk laju tanda setuju.

"Tunggu sini tau? Jangan pergi mana-mana."

Dani terus berlalu pergi.

"Dani! Cepat sikit! Sa..saya takut kalau jadi apa-apa dekat Uwais."

Dani hanya mengangguk dan berlalu pergi. Aku memandang semula ke arah Uwais. Lambat-lambat aku mengucup dahinya. Sayu melihat dia yang langsung tidak sedarkan diri. Perlahan-lahan aku terlelap dalam keadaan duduk dan kepala Uwais masih elok tersandar di pehaku.

Entah bila masanya, aku dapat merasakan seseorang sedang menggenggam erat tanganku. Aku membuka mata perlahan. Terlihat Uwais sedang cuba untuk bangun daripada baringannya. Dia memegang kepalanya yang luka. Sesekali dia berkerut.

"Uwais.."

"Sayang.."

Wajahku yang tadinya sudah kering dek air mata kini basah kembali. Penglihatanku kabur disebabkan air mata.

"Awak okay?"

Aku menyandarkan kembali kepalanya ke atas ribaku. Dia hanya mengangguk dan tersenyum kelat.

"Janganlah nangis. Abang tak mati lagilah sayang."

Dia menyeka air mataku. Aku mengusap-usap lembut pipinya.

"Dah. Dah. Sambung tidur."

Aku menggeleng.

"Tak nak."

Aku menggigit bibir untuk menahan daripada menangis teresak-esak.

"Sayang.. janganlah macam ni."

"Kepala awak okay?"

Dia mengangguk laju.

"Sakit sikit je. Tidur eh sayang?"

Sekali lagi aku menggeleng.

"Sayang tak nak abang tinggalkan sayang. Sayang tak boleh tengok abang macam ni."

"Sayang.. I'm okay. Janganlah risau sangat."

Aku melihat jam di tangan. Sudah pukul enam pagi.

"Abang hauslah."

Dia bangun daripada baringan perlahan-lahan. Tidak sempat berdiri, dia rebah dan mengerang kesakitan.

"Aarghh!"

"Abang!!"

Aku memegangnya yang sudah terduduk.

"Ya Allah, kaki awak terseliuh ni. Ini awak kata okay?"

Dia memegang bahagian kakinya.  Dahinya berkerut menahan sakit.

"Nah air."

Aku menghulurkan botol air yang Dani berikan tadi kepadanya.

"Lah, kenapa tak cakap awal-awal. Tak payah susah-susah saya bangun tadi."

Lecturer Paling ComelWhere stories live. Discover now