"ASSALAMUALAIKUM, Hani oh Hani."
"Waalaikumussalam mak. Haa masuklah." Aku membuka pintu dan terus menyalam serta mencium mak.
"Abah tak ikut ke mak?"
"Dak aih. Mak datang sini pun Harriz yang tolong."
"Awatnya mak menyusahkan abang Harriz. Kalau ceq tau. Biarlah ceq yang pergi ambil cincin tu. Tak dak lah nak menyusahkan mak dengan abang Harriz."
"Ish kamu ni, Harriz tu pergi KL ni pun sebab ada meeting. Alang-alang tu dia bawalah mak sekali. Esok pagi baru dia balik kampung dengan mak."
"Mana abang Harriz?"
"Dia terus pergi meetinglah."
"Rehatlah dulu mak. Mesti penat jalan jauh."
"Dak aih. Bukan mak yang bawa kereta." Mak terus menyerahkan cincin kepadaku.
"Awallah mak."
"Tak nak mak pegang cincin ni lama-lama. Bukan hak mak. Cuba hang pakai muat ke dak." Aku memakai cincin yang diberikan oleh mak. Alhamdulillah muat. Aku memeluk mak dengan seerat yang boleh.
"Terima kasihlah mak sebab doakan ceq dapat jodoh. Tup tup makbul doa mak." Mak mengusap rambut aku.
"Hang tu dah kahwin nanti jangan duk loklak sangat naa."
"Cakap pasai kahwin ni kan. Bila tarikhnya?"
"Kami dah bincang dan tetapkan hang nikah waktu cuti sem nanti. Tak dak lah hang duk terkejar sana terkejar sini. Lagi satu pihak lelaki tak nak buat besar-besar sangat. Depa nak nikah ja dah."
"Baguihlah lagu tu. Ceq pun tak nak penat sangat nanti." Tiba-tiba perut aku berkeroncong.
"Hang dak makan lagi ka?"
"Bukan tak nak makan mak. Ceq diet." Itu hanyalah satu alasan untuk aku tak nak memasak. Bukannya tak pandai tapi malaslah. Aku lagi rela makan dekat luar dari dekat rumah.
"Hang toksahlah nak menipu dengan mak. Bukan sehari mak kenai hang. Dah dua puluh lapan tahun mak hidup dengan hang." Mak terus masuk ke dalam dapur rumahku dan meninjau sekeliling.
"Tak berasap naa dapoq hang ni. Lagu manalah hang nak kahwin nanti haa? Ya Allah! Lauk semua tak dak. Lagu mana nak masak. Hang makan dekat luaq ka?" Aku hanya mengangguk.
"Hang pi siap cepat. Kita pi market beli barang apa yang patut." Aku masih selamba buat-buat tertidur dekat sofa.
"Hang toksah nak loklak sangatlah. Pi siap cepat." Sekali cubitan ketam masak lemak hinggap di pehaku.
"Adududuh sakitlah mak." Aku terus beredar sambil berjalan terhencot-hencot disebabkan cubitan mak. Menyengat weh.
Sampai je di pasar raya akulah jadi tukang tolak troli. Dah biasa dah kalau mak datang KL memang macam ni lah. Aku ikut je ke mana mak aku nak pergi.
"Hang nak makan apa? Lauk ikan ka ayam?"
"Daginglah."
"Hang dari tadi duk loklak eh."
"Betullah, ceq nak daging."
"Eh, mak." Suara yang aku cukup kenali membuatkan wajah mak gembira tak terkata. Amboi, dah jumpa pula dengan anak angkat dia dekat sini. Uwais menyalam tangan mak.
"Sorang saja ka?"
"Taklah. Uwais temankan mummy beli barang dapur." Uwais memanggil maknya.
"Mummy ni mak. Mak ni mummy." Mereka bersalaman dan... bermulalah sesi suai kenal.
"Rajin naa hang ikut mummy hang pergi beli barang dapoq. Ini mak ada anak dara pun pemalas nak ikut mak beli barang dapoq. Kalau tak cubit tak jalan." Muka aku pun jadi merah macam udanglah jawabnya.
"Untung datin ada anak laki lagu ni. Laa ni jarang laki nak pergi market. Lagi-lagi yang hensem, muda macam Uwais ni." Haa kembang kempis aku tengok hidung mamat tu. Boleh dah masukkan bola bowling dalam hidung dia tu.
"Hahaha. Takdelah, hari ni je baru nampak muka dia kat pasar. Selalunya mana ada nak ikut."
"Awak bukan demam denggi ke? Dah sihat ke? Boleh keluar pergi pasar ni." Lantak pi lah kalau nak kata aku menyampuk ke apa. Aku tak puas hati ni.
"Err.. baru je sihat."
YOU ARE READING
Lecturer Paling Comel
RomancePensyarah perempuan + Pelajar lelaki = ? . "Tengoklah ceq orang apa. Ini Hani dari Sungai Petanilah. Takat sorang pergi, petik jari sepuluh orang boleh mai." -Hani Syamila- . "Comellah miss Hani ni. Saya berkenan nak jadikan miss Hani ni sebagai...