Sam har en kund när jag stormar in i affären och både han och en medelålders dam hoppar till när dörren slängs upp och dörren slår i dörrstoppen på andra sidan.
"Förlåt" säger jag skamset och tar tag i den dallrande dörren och stänger den försiktigt.
Damen betalar för sina saker och går. När Sam äntligen är ensam kan jag inte hålla mig.
"Du måste berätta mer för mig. Jag kommer bli tokig annars" nästan skriker jag åt honom fast han bara står på andra sidan disken.
"Jisses vad har hänt?" frågar Sam förvånat.
"Jag drömde. Och sedan kom en vision, Eller jag tror det var en vision för jag såg det som hände innan som en vision, men om det var en vision, så måste drömmen innan också varit en vision. Eller?"
Sam går runt disken. Tar tag i min hand och leder mig längre in i butiken. Han föser mig ner i soffan där vi alla satt igår och vänder sig sedan om och går bort mot det lilla köket. Han kommer tillbaka med ett glas vatten och ger det till mig, sen sätter han sig bredvid mig
"Ok ta det här från början nu" säger han lugnt.
Jag berättar om Casper. Men jag ger honom så få detaljer som möjligt. Säger bara att han dog.
Sedan berättar jag om drömmen i natt. Jag berättar om Casper i hans rum, jag berättar om Kristina som brinner, berättar jag om visionen idag om Kristina igen, försöker komma ihåg alla detaljer om lokalen vi alla befunnit oss i och sen att hon åter igen exploderat i ett eldhav.
Av någon anledning kan jag inte förmå mig att berätta om smärtan jag själv känt. Den otroligt verkliga smärtan som låg kvar i mig. Om att jag sprungit från honom, Noah och Jo. Att jag själv slukats av eldhavet.
Vi sitter båda tysta en stund. Jag dricker av vattnet och stirrar på mina knän. Sam ser allmänt förvirrad ut.
Jag börjar fundera på varför jag inte vill berätta om smärtan och att jag slukas av elden när Sam efter en lång paus äntligen börjar prata.
"Att du drömmer en dröm och en sanndröm samtidigt är ovanligt men inte omöjligt. Jag har hört om några som gjort det, men de har alltid på något sätt vetat vad som är sanndröm och vad som är vanlig dröm. Men du har så många förmågor som inte hör till vanligheten så jag måste kolla upp det här" säger han medan han drar handen över hakan och kliar sig i skäggstubben. "Att du får visioner under dagtid är ju speciellt i sig" fortsätter han.
"Jag har förstått det, men jag fattar inte varför det är så speciellt, det är väl bara bra?" säger jag.
"Visst är det bra, men det kan också vara farligt om du inte kan kontrollera det. Du måste börja meditera och öva på att ta emot visionerna när du känner att de är på gång. Tänk om du skulle cykla ner för ett stup eller något när du får en vision?"
Sam börjar syna böckerna i bokhyllan bredvid oss.
Jag kan inte låta bli att skratta till, men Sam tittar allvarligt på mig och jag tystnar snabbt. "Meditation och yoga är något du måste jobba med" säger Sam med blicken tillbaka mot böckerna.
"Yoga?" frågar jag.
Sam verkar ha hittat rätt bok och drar fram den. Han öppnar boken men stannar upp, tittar på mig och rynkar lite på näsan. Jag tycker det ser gulligt ut och är på väg att säga något om det när han avbryter mina tankar.
"Det är säkert inget att oroa sig för men vi måste hitta ett sätt för dig att urskilja dina visioner från vanliga drömmar. Att din bror skulle bli levande igen är inte sannolikt, men jag förstår hur du tänker när drömmen sker i samband med en vision av något som mycket väl skulle kunna ske" säger han och börjar bläddra i boken.
YOU ARE READING
Skyddsänglar
FantasyEn procent av jordens befolkning bär på en hemlighet. De drömmer om framtiden för att kunna rädda människor som svävar i fara. De är SKYDDSÄNGLAR. Människor som genom förhöjda sinnen och visioner om framtiden hjälper människor från att skada sig oc...