Kapitel sju

153 16 3
                                    


Sam ger påsen till kunden och ler som han alltid gör. Turisterna har äntligen börjat återvända och blommorna och nallarna utanför riksdagen har sedan länge vissnat och fraktats bort. Trettiotvå personer miste livet den dagen. Trettiotvå oskyldiga människor som skulle skyddas.

Han går mot dörren, tittar på sin armbandsklocka och inser att han kan stänga för lunch. Han hade tänkt stänga hur som helst men nu kunde han göra det utan dåligt samvete. Martin är på väg hit. Martin och Sam har inte känt varandra så länge, de träffades första gången några dagar efter dådet men de har kommit varandra nära på den korta tiden. Martin är den enda förutom Anne som Sam i nuläget litar på.

Han vet att han borde vara försiktig med att umgås med andra änglar med den ökade risken för upptäckt av vanliga människor. Förr fanns det förhållningsregler för änglarna, att de inte skulle umgås alls, men dessa har de flesta sedan länge ignorerat och glömt. Enligt de reglerna borde han inte vara tillsammans med Anne heller för Skyddsänglar ska hålla avstånd till varandra för att minimera risken att bli avslöjade. Han tänkte på reglerna när de först träffades men när ingen annan påpekade något så struntade även han i dem. Kanske har till och med de Äldre börjat förstå att det är nya tider nu. Det finns större hot än att någon börjar prata om att de har en Skyddsängel. Människans tro på gamla seder och magi är så gott som borta. Skulle någon på riktigt påstå att den har en Skyddsängel tänker alla metaforiskt.

Sam och Anne hade sprungit på varandra när hon skulle rädda en av hennes skyddslingar. Han råkade hamna på samma buss och han såg Annes ljust skimrande aura när hon gick av bussen direkt efter den unga kvinnan. Han kunde han inte låta bli att följa efter dem. Sam hade inte sett en ny skyddsängel på flera år innan dess.

Anne lyckades styra undan kvinnan från fara den gången och när hon vände sig om fastnade hennes blick rakt på Sam och hans aura. Efter den dagen har de inte kunnat släppa varandra

Martin och Sam ska återigen försöka spåra någon som kan varit inblandade i terrordådet. Martin som även han är en skyddsängel i Stockholm har förmågan att få människor att glömma bort saker. Han blir därför ofta inkallad av de Äldre om någon annan skyddsängel gjort bort sig och avslöjat något för en människa.

Efter terrordådet började rykten florera bland människor och hemsidor startades om att något övernaturligt låg bakom dåden. Konspirationerna växte och då blev Martin inkallad av en av de högre uppsatta Äldre Skyddsänglarna för att radera minnen hos människor.

Sam som även han tagit kontakt med de Äldre hade inte ens blivit beviljad att tala inför de Äldres råd. Vilket Anne hade varnat för. Sam vet att han har en tendens att spåra ur, gå långt in i teorier utan en verklig grund. Terrordåd hade skett länge utan Skyddsänglars inverkan. Men Sam kunde på något sätt känna att detta var annorlunda. Det fanns inte en enda skyddsängel i närheten av dåden. Han själv var inte långt borta och hade inte drömt något som ens liknade en varning.

Istället hade Martin kommit till hans affär för att radera Sams minne. När Martin insett att Sam var en skyddsängel hade han tvekat. När Sam lyckats förklara för Martin vad han kommit på och ville berätta för de äldre, vägrade Martin radera hans minnen och en djup vänskap formades snabbt.

Sam och Martin låtsades att Martin gjort det han skulle men bådas tillit till de Äldre Skyddsänglarna hade börjat svikta.

Sam vände på den lilla skylten i dörren och drog ner rullgardinen.
"Stängt för lunch, åter 13:00" stod det på skylten ut mot gatan.

Bakom disken tar han fram en karta och ett halsband, sedan går han längre in i sin affär.

Den är långsmal och fylld till max. Utmed väggarna är hyllorna fullproppade med böcker, vaser, rökelser och gamla klockor. Hans intresse för antika saker började tidigt men det var inte förrän hans aktivering som han förstod att hans lott var att lära ut. Föra de Äldres kunskap om magi, naturen och Skyddsänglarnas syfte vidare. Han älskade att läsa och många av de föremålen som fanns i butiken hade något värde eller betydelse för Skyddsänglar runt om i världen. Längst fram vid dörren hade han skaffat en liten samling med "vanliga" antika saker, if någon som inte borde veta om Skyddsänglarna skulle komma till affären.
Han skjuter undan draperiet och ett rum med högre i tak än den andra delen av affären visar sig. Det ser ut som ett vanligt personalrum med några soffor, ett pentry och ett stort runt bord. Tittar man upp i taket där en stor målning och några takfönster som solens strålar sipprar in igenom.

Han vecklar ut kartan över det runda bordet och börjar svinga halsbandet med kristallen över den.

"Hej!" hörs bakom honom och Sam hoppar högt.

"Jävlar, vad du skräms", säger han och tittar på Martin som precis kommit in genom draperiet.

Sam har satt ner händerna på bordet och halsbandet ligger platt. Han tar upp det och visar för Martin vad han håller på med.

Det han inte såg var att kristallen innan han drog bort den stod upp av sig själv med spetsen rakt på en liten stad i mellersta Sverige.

SkyddsänglarOnde histórias criam vida. Descubra agora