Aku mengelap peluh di dahi. Gila jauh aku berjalan. Rasanya nak dekat 1 km. Akhirnya aku tiba di taman itu.
Sunyi. Tiada orang.
Hm siapa je nak datang sini tengahari buta macam ni. Panas kot. Lain la kalau petang sikit.
Aku duduk di atas buaian. Aku berehat sebentar. Lepasni aku nak keluar dari kawasan rumah orang kaya ni. Aku nak balik.
Telefon di dalam poket aku keluarkan. Beg aku? Tertinggal dekat rumah Zack. Atau lebih tepat sebelah Zack. Sebab aku duduk sebelah dia tadi kan.
Aku bukak apps grab. Aku tekad aku nak balik sendiri. Tadi aku datang sini pun naik grab.
Aku nak blah cepat sebelum diorang datang cari aku.
Setelah selesai send location, aku terus bergerak meninggalkan taman itu.
Kini aku berada di luar kawasan rumah elit itu. Dan aku berada di tepi jalan. Aku menunggu dengan sabar. Cepatlah abang grab oii. Cek nak balik nii.
"Comel!" Aku dengar suara seseorang memanggil aku. Aku pusing belakang.
Edjaz...
Dia keluar dari kereta lalu menghampiri aku.
Aku pandang tempat lain. Kalau Aizul takpe la jugak. Ini dia? Choii
"Nak pergi mana ni?" Soalnya. Aku buat tak dengar. Sakit hati aku masih bersisa tau tak.
Edjaz mengeluh. Dia berdiri betul2 di hadapanku.
"Awak nak balik? Saya hantarkan"
"No need. Saya dah tempah grab"
Sekali lagi Edjaz mengeluh.
"Awak okay? Marahkan saya ya?" Soalannya buatkan mata aku bergenang. Damn. Aku paling lemah bila orang tanya 'awak okay?' Sebak doo.
Aku pejam mata. Cuba hapuskan air mata. Edjaz yang perasan cepat2 memujuk ku.
"I'm sorry. Jangan nangis. Em pasal tadi tu awak buat tak tahu jela eh? Lupakan"
Aku senyum sinis. Buat tak tahu? Lupakan? Wow mudahnya.
"Kalau betul sekalipun, cuba cakap dari awal. Takde nya saya tebal muka nak kejar awak!" Nada aku sedikit meninggi. Siapa je tak marah wei. Rasa macam dipermainkan.
Edjaz menggeleng.
"No. Benda tu tak betul pun. Maisara tu..."
Belum sempat Edjaz menghabiskan kata2 nya, muncul sebuah kereta honda civic warna putih. Kereta itu berhenti di hadapanku. Cerminnya tinted jadi aku tak boleh tengok wajah pemandu itu. Mungkin ini kereta yang aku tempah tadi. Tapi gila lawa kereta dia ni. Walaupun ianya hanya honda civic tapi dia ubahsuai bagi nampak macam kereta sport.
"Bye" Ucapku pada Edjaz. Pintu belakang aku buka lalu masuk ke dalam. Edjaz hanya memandang sepi honda civic yang mula meninggalkan kawasan perumahan elit itu.
Aku mengeluh pendek. Lega sebab dapat berambus dari situ.
Beg aku? Hm nanti Aizul bawak balik la tu.
"Terima kasih sebab datang dengan cepat ya bang" Ucapku pada pemandu yang dari tadi hanya mendiamkan diri. Badmood ke apa dia ni?Aku buat muka. Dah aku cakap terima kasih tu jawab jela. Ini diam je. Ke bisu? Kalau bisu, maaflah err.
Aku terima 1 mesej dari apps grab itu. Dahi aku berkerut.
-Mana awak? Saya dah sampai
Aku ternganga sedikit. Dah sampai? Habis yang aku naik ni kereta siapa?
Aku telan air liur. Lambat2 aku angkat muka pandang pemandu di hadapanku ini. Dia menoleh ke arah ku dan....
Aku terbeliak luas.
DANIAL LEE?!
**********
Aizul kehulur-kehilir di hadapan rakan2 nya. Telefon di tangan dipandang berkali2. Tolong jawab call, Comel.
"Aizul, duduk dulu" Arah Shahaizul. Namun Aizul enggan. Dia masih tidak senang duduk. Sudah lama Comel tinggalkan rumah Zack. Bila call, tak angkat. Pergi mana budak ni?
"Edjaz, dia ada cakap dia nak pergi mana?" Soal Aizul pada Edjaz. Edjaz geleng perlahan.
"Tapi aku rasa dia balik rumah" Balasnya.
Aizul terdiam. Balik rumah?
Terus dia mencapai kunci keretanya di atas meja kopi lalu bergegas keluar dari rumah. Enjin kereta dihidupkan.
"Abang Aizul. Tunggu!" Jerit Mia. Dia dengan Zana berlari lalu masuk ke dalam kereta Aizul. Audi kelabu itu meluncur laju meninggalkan rumah Zack.
Edjaz mengeluh. Dia terus pandang lelaki di sebelahnya dengan pandangan membunuh. Lelaki ni penyebab Comel lari.
"Kau punca, Hanif" Katanya tegas.
Lelaki yang bernama Hanif itu telan air liur. Tapi dia pelik.
"Betul kan apa aku cakap? Kau dengan Maisara tu couple kan?"
"Mana ada la bodoh! Kau kalau tak tahu apa2 jangan main cakap je. Tengok apa dah jadi!"
Hanif terkejut. Tak pernah2 dia lihat Edjaz mengamuk macam ni. Rakannya yang lain turut terkejut. Ini Edjaz ke ni?
Edjaz mendengus geram lalu masuk ke dalam kereta dia. Dia nak ikut Aizul.
Jejaka2 kacak dan kurang kacak di rumah Zack itu hanya diam menyepi. Mungkin tak jangka perkara ini akan terjadi.
"Apa dah jadi?" Soal Zack yang baru muncul. Terkejut dia dengar suara Edjaz tadi. Dia pun nak tahu apa yang sudah terjadi.
Dia berdiri dengan bantuan dinding. Tangan kirinya pula memegang perutnya.
Amirul yang perasan terus mendapatkan Zack. Dia memapah Zack. Dah sakit pun gagah nak berjalan.
"Nanti aku cerita" Bisik Amirul. Zack aneh. Ada orang bergaduh ke?
*********
Aizul parking keretanya di luar pagar. Dia taknak parking dalam sebab dia nak hantar Mia dengan Zana pulang ke rumah.
Aizul berlari masuk ke dalam rumah."Comel!" Laungnya kuat. Paling buat dia berdebar apabila kasut Comel tiada di luar. Ya Allah mana budak ni pergi. Ke tak sampai rumah lagi?
"Bro, dia takde ke?" Soal Edjaz yang baru sampai. Mia dengan Zana pula hanya tunggu di dalam kereta. Mereka cuba telefon Comel tapi masih tak angkat. Perasaan risau mula menguasai diri.
Aizul menggeleng sambil mengelap peluh di dahi. Nampak tak dia punya risau tu sampai berpeluh haa. Nasib masih handsome.
"Kau tunggu kat rumah, tunggu sampai dia balik. Aku hantar Mia dengan Zana. Nanti aku datang sini balik"
Aizul hanya angguk lemah. Dia terus duduk atas sofa dengan perasaan risau. Wajahnya ditekup menggunakan tapak tangan. Kau pergi mana dik....
YOU ARE READING
The One [C]
Romance[Start - 21/11/2019] [End - 23/12/2019] Crush? Semua orang ada crush. Tapi tak semua crush mampu dimiliki melainkan ada usaha untuk dapatkannya🌹 -Hanya kau, si pemilik hati❤-