Gördüğünüz her habere itibar etmeyin.
Warren Buffett'in bizlere verdiği en önemli ipuçlarından biri de haberler konusundadır. Ona göre gördüğümüz her habere amiyane tabiriyle "sazan gibi" atlamamalı, tüm verileri önce akıl ve mantık süzgecinden geçirmeliyiz.
Buffett bu konuda 99/1 kuralının geçerliliğine inanıyor. Yani insanların erişebildikleri finansal verilerin sadece %1'ine göre hareket ettiğini öne sürüyor. Şayet bir yatırımcı gerçekten duyduğu ya da gördüğü haberlerin %1'i gibi ufacık bir parçasını baz alarak finansal kararlar verirse büyük sorunlarla karşı karşıya kalabilir. Mesela kötü haberlerle karşılaşınca elindeki tüm hisseleri satan pek çok yatırımcı var. Farz edelim ki şirketin gelirleri %10 düşüyor, yatırımcı haberlere şöyle bir bakıyor ve "Eyvah! İşler sarpa sarmadan şu firmanın hisselerinden kurtulayım!" diyor, sonra da varını yoğunu satıyor. Bu noktada Buffett, asla sadece değer kaybetme ya da gelirlerin azalması gibi basit göstergelere bakarak hareket edilmemesi gerektiğini tembihliyor. Warren Buffett'e göre bir şirket 100 sene ayakta kalmayı başarmışsa bir-iki seferlik dalgalanma sebebiyle alabora olmaz. Ancak şirketin bu geçmişini iyi bilmeyen, tarihi boyunca yaşayıp atlattığı krizlerden bihaber olan ve herhangi bir mecrada karşısına çıkan bir habere güvenerek acele iş yapan çaylak yatırımcı ne yazık ki fırtınaya direnemez. Kısacası eldeki sınırlı verilerle pireyi deve yapan insan kaybetmeye mahkûmdur.
Bir şirketten hisse almanın o şirketin işlerine dahil olmak anlamına geldiğini unutmayın.
Diyelim ki mahallenizde bulunan bakkallardan birine ortak oldunuz. Hemen çevrenizdeki diğer bakkallarla rekabet, tedarikçilerin durumu, fiyat ayarlamaları gibi konuları düşünmeye başlarsınız. Dükkanın konumunun yanı sıra o mahalledeki rekabette ne durumda olduğunu da hesaba katmanız gerekir. Benzer şekilde hisse alırken de tüm bunları enine boyuna düşünmelisiniz.
Unutmayın, herhangi bir şirketten hisse aldığınızda sadece bir parça kağıt ya da ekranda görünen üç-beş harflik kısaltmayı satın almazsınız. Bir şirketin hisselerini aldığınızda resmen o şirkete ortak olursunuz.
Hatalarınızdan ders alın ve yolunuza devam edin.
Warren Buffett'in bile irili ufaklı pek çok hata yaptığını biliyor muydunuz? Ama Buffett'in burnunun dikine giden inatçı insanlardan en büyük farkı, yaptığı en ufak hatadan bile kendine ders çıkarmasıdır.
Buffett, yatırımcılara hatalarını bir deftere yazmalarını, sonra bunları inceleyip nerede yanlış yaptıklarını bulmalarını ve bir daha aynı tuzaklara düşmemelerini öğütlüyor. Hatta Buffett bir adım ileri giderek yatırımcılara bu hatalardan aldıkları dersleri çocuklarıyla paylaşmalarını da tavsiye ediyor.