87. yaş gününde Warren Buffett'e "Yatırım hakkında bize söyleyebileceğiniz en önemli şey nedir?" diye sormuşlar.
Bunun üzerine Buffett de son derece yerinde ve etkileyici bir cevap vermiş: "Hem cebinde parası olan birini hem de paradan ziyade tecrübeye sahip başka bir kişiyi düşünün. Bu iki insan bir araya geldiğinde deneyimli kişi parayı kapar, paralı kişi ise tecrübe kazanır."
Bu sözden de anlayabileceğimiz üzere Buffett'e göre yatırım aleminde başarılı olmak için en önemli kriter tecrübedir. Peki o hâlde yeni başlayanlara ne demeli? Ya siz de yatırım yapıp para kazanmak istiyorsanız ama tamamen acemiyseniz?
Neyse ki geçmişte yaptıklarına bakarak kendilerinden pek çok değerli bilgi edinebileceğiz Warren Buffett gibi yatırım duayenleri var.
Yatırım konusunda toyluk, hiç şüphesiz birtakım zorluklar ve kayıplar yaşamanıza sebep olabilir. Lakin araştırma yapmaya ilgiliyseniz ve "İşi ustasından öğrenirim ben!" diyorsanız kısa zamanda bilgi haznenizi genişletebilir, daha doğru hamleler yapmaya başlayabilirsiniz.
Yatırımı "çeşitlendirmek" her zaman isabetli bir taktik değildir.
Adından epey söz ettiren pek çok iyi yatırımcı, sürekli çeşitlendirmenin önemini vurgulayıp durur. Ancak Warren Buffett, bu konuda çoğu yatırımcıyla hemfikir değil.
Ona göre çeşitlendirme yani farklı farklı hisselere yatırım yapmak, yatırımdan anlamayan çaylakların icra ettiği bir davranıştır. Tecrübeli bir yatırımcı, her zaman uzun vadeyi düşünerek satın alacağı hisseleri belirlemeli ve attığı her adımda kendine güvenmelidir.
Bazı yatırımcılar "Tek bir şeye yatırım yaparsam batabilirim ve zararın geri dönüşü de olmaz!" korkusuyla hareket edip portföylerini çeşitlendirirler. Aslında kulağa gayet mantıklı geliyor, değil mi? Peki portföye çeşitlilik katarken tüm bu hisselerin ve şirketlerin durumlarını nasıl takip edeceklerini hiç düşünüyorlar mı? İşte asıl mesele de bu zaten. Evet, değişik hisselere yatırım yaparak cephaneliğinize farklı türden silahlar katabilirsiniz ama bu sefer de her bir yatırımınızı tek tek takip edemez hâle gelir, ipin ucunu kaçırırsınız.
Buffett aç bir kurt gibi bulduğu her ava saldırmaktansa fırsat kollayıp sağlamlığına güvendiği hisseler almaya çalışıyor. Karşısına bu tarz fırsatlar çıkınca da elini korkak alıştırmadan yüklü miktarda yatırım yapıyor. Hatta bu konuda lafı gediğine oturtan cinsten bir sözü bile var:
"Fırsatlar her zaman gelmez. Gökten altın yağıyorsa altına büyük bir kova koyun. Küçük bir bardak değil!"