Sadece günü kurtarmaya çalışmayın.
Warren Buffett'e göre yatırımlardan daha fazla kazanç elde etmenin sırrı hisse alıp sonra onun varlığını bile unutmaktan geçer. Buffett, genel anlamda hisse alıp elde tutma politikası güdüyor ve bazı hisseleri 10-20 yıl bekletmenin bile mantıklı olduğunu savunuyor.
Buffett'in bu mantığını iki farklı prensip nezdinde açıklayabiliriz: 1) Hisseleri değerinden az bir miktar ödeyerek aldıysanız sabredip beklemek gerekir zira o hisseler eninde sonunda gerçek değerine ulaşacaktır. 2) Zaten altın yumurtlayan bir tavuğa yatırım yaptıysanız onu kesmenin ya da satmanın bir anlamı yoktur; bırakın tavuk yumurtlamaya devam etsin. Uzun lafın kısası, gün gelir, sebat eden yatırımcı sabrının karşılığını gani gani alır. Zaten Buffett de "zaman" kavramının yatırımcıların ve iyi yönetilen şirketlerin dostu olduğunu her fırsatta dile getirir.
Zaman hususunda söylediği en alıcı söz ise şudur: "Bir hisseyi 10 yıl elinizde tutamayacaksanız o zaman 10 dakikalığına bile elinize almanın anlamı yoktur". Yani sürekli hisse alıp satarsanız büyük kârlar yapamayacağınız gibi habire vergi ve komisyon ödemek durumunda kalırsınız, yani kazancınızın bir kısmını düzenli olarak yitirirsiniz. Dolayısıyla sağlam hisselere yatırım yapıp ve arkanıza yaslanıp uzun müddet beklemek bir yatırımcı için en doğru hareket biçimidir diyor, bir yazımızı daha noktalıyoruz. Dileriz Warren Buffett gibi bir duayenin tavsiyelerini göz ardı etmez ve hayalinizdeki başarıları elde edersiniz.
Bildiğiniz şeye yatırım yapın, başka bir şeye değil.
Kaçınılmaz bir hataya düşmenin en kolay yollarından biri de bütünüyle karmaşık yatırımlara girişmek. Birçoğumuz bir avuç dolusu farklı sektörün dışında iş yapmadan tüm kariyerimizi harcıyoruz. Görünen o ki, bu belirli pazarların nasıl işlediğini ve buralarda faaliyet gösteren en iyi şirketlerin hangileri olduğuna ilişkin makul ve güçlü bir kavrayışa sahibiz. Fakat halka açık şirketlerin büyük bir kısmı doğrudan deneyimimizin olmadığı sektörlerde faaliyet gösteriyor.
"Anlayamadığınız bir sektörde asla yatırım yapmayın." – Warren Buffett
Bu durum pazarın böyle alanlarında yatırım yapamayacağımız anlamına gelmiyor fakat bu alanlara temkinli yaklaşmakta da fayda var. Bana göre, şirketlerin büyük çoğunluğu benim için anlaşılması çok güç olan sektörlerde faaliyet gösteriyor. Bu, yatırım felsefemde aklımdan çıkarmadığım anahtar noktalardan bir tanesi.