Bab 6

5.9K 188 3
                                    

Bab 6


Assalamualaikum Mila,


                    Thank you for being by my side all these years.Sejak zaman sekolah menengah lagi kut. Sejak awak berumur 16 tahun kan....setahun selepas awak transfer ke sekolah kita,barulah kita rapat walaupun sebelum itu kami sudah berkenalan kerana awak merupakan salah satu pengawas. Hahaha,pasti awak dah jemu dengar cerita saya tentang Ayu.

                        Bracelet Tiffany & Co ni untuk awak. You're the only female friend yang istimewa bagi saya walaupun saya tak suka awak macam itu. Take it as a token of our years of friendship. An express of gratitude. Saya nak move on from Ayu. Oleh tu,saya might pergi Singapura. Saya telah diberi peluang untuk bertugas di sana selama tiga tahun. Saya tak tahu kenapa saya beritahu awak melalui surat dan bukan face to face.

                           Terima Kasih,kerana tolong menyedarkan diri saya selama ini. Perempuan yang baik macam awak ni macam telah disappear dari dunya.I'm glad I've met you sejak dulu lagi. Anyway, pasti bakal suami awak itu amat lucky dan bahagia.  Apabila awak terima hadiah ni,call me.


 Faris Zakaria


Mila menangis.Menangis kerana terharu.Menangis kerana dianggap sekadar sahabat oleh Faris.Tidak tahu berapa lama Mila menangis,sehingga deringan telefon bimbitnya,membanguninya dari tangisannya.


Faris Zakaria is calling.....


How can I talk to him,without bursting into a crying fit? Tak pa lah,call balik dia selepas ini.


Mila pergi ke bilik mandi. Dia membasuh mukanya dan berus gigi lalu menung arah cermin. Matanya bengkak dan merah-merahan. Tak jadi nak keluar hari ni lah...


Mila keluar dari bilik mandi. Dia mengambil telefonnya dan telefon balik mamat tu. I can do this. Mila bermonolog.


"Assalamualaikum awak." Mila memberi salam selepas panggilannya diangkat lalu menunggu Faris untuk berbicara.


"Wa'alaikumsalam....awak suka tak hadiah saya?" soal Faris. Mila terbayang mukanya yang bersengih-sengih apabila menanyakannya soalaan itu.


"Ya...saya amat suka. Terima kasih ya." sopan nada Mila. 


"I'm glad. Kenapa awak tak call saya? Atau angkat call saya tadi?" tanya Faris. Dia berasa hairan apabila tidak menerima call dari minah itu.


"Saya sibuk lah tadi...Maaf ya." 


"Oh,it's okay. Saya faham."


"Bila awak nak ke Singapura?"


"Pertengahan bulan depan kut. Kenapa? Rindu saya ke?" Faris tersenyum sendiri setelah menyoal Mila. 


"Haah. Rinduuuu sangat..Baru jua Mila balik ke Malaysia. Awak nak pergi ke Singapura pula. " Nada suara Mila bertukar kepada tone manja. Namun,perasaan sedih juga ada,hanya Mila menutup perasaan tersebut.


Faris berasa gembira. Entah kenapalah dia berasa begitu apabila dengar kata-kata Mila.


"Apa erti jua?" Berkerut dahi Faris.


"Jua slang orang Brunei untuk juga. Terdapat banyak slang Brunei yang saya selalu cakap. Bestfriend saya,Hanna punya fasal." Mila bersengih apabila mengingati Hanna yang berada di Brunei.


"Rupanya...lain kali awak kena ajar saya.."


"Okey,tak de masalah." kata Mila.


Mereka mengakhiri call mereka dengan salam. Mila berasa lebih lega. If I can stand not being in the same country with him for six years,then how hard is it for me to wait another three years? 


-


Rumah Tan Sri Zakaria


"Aqmar,my man! Lama tak jumpa." Faris menyapa sepupunya yang baru balik dari Bali. 


"Yes. Bali sangat seronok dan peaceful. Hilang stres juga sikit." jawab Aqmar lalu mereka membuat bro-fist. Aqmar melihat penampilan Faris. Berkemas-berkemas juga mamat ni.


"Awak dari mana? Neat juga penampilan awak." Ketawa Aqmar. Sepupunya sorang ni,agak malas lah dalam bab penampilan.


"Oh,baru saya balik. Bekas jumpa Mila tadi." jawab Faris selamba.


Aik?! Mila? Sudah dia balik dari Brunei ke?


"Rupanya....." Aqmar membuat senyum senget kepada Faris. Faris yang melihat tukarnya wajah Aqmar,bertanya dia hal dia senyum macam itu.


"Makwe awak sudah ke? Tahniah! Rupanya awak tak as oblivious. Sudah bertahun-tahunlah dia menunggu aw-" 


Faris memotong ayat Aqmar. Apa yang mamat ni merepek?


"Tak lah! Dia hanya kawan biasa saya je. Oblivious tentang apa? Bertahun-tahun Mil tunggu siapa?" Faris berasa hairan. Berkerut dahinya mendengar kata Aqmar .


Aqmar terdiam. Terkejut pun ada. Maafkan saya Mila,tercakap pula saya. Aqmar menggeleng kepalanya,"Tak tahu awak ni stupid,atau buat-buat stupid."


"You have a great girl. Don't ever lose her. Awak ni,blind juga." berkeluh Aqmar lalu meninggalkan Faris di ruang tamu yang terpinga-pinga dengan kata-katanya.


'Sebenarnya Faris,perempuan yang awak benar-benar cinta adalah Mila. Bukannya Ayu. Cuma ego awak tu tak mahu kalah. Tetap juga mahu pikat Ayu yang berulang kali mereject awak. You thought you don't love Mila but you do. Cuma sekarang visi awak kabur sikit.Biarlah awak find out sendiri. Jika jangkanya terlalu lama,barulah saya campur tangan dengan masalah ni.' Aqmar bermonolog.


"Haisss...kami nampak rupa awak apabila awak sebut nama Mila...cuma awak sendiri tak nampak saja." kata Aqmar kepada dirinya.


'Apa maksud Aqmar ni? Saya tak minat main mind games lah.' Faris bermonolog. 


-


Cinta Saya Untuk AwakWhere stories live. Discover now