"Dirikanlah sembahyang. Sesungguhnya perkara pertama yang akan dihisab ialah sembahyang."
Bab 4
Negara Brunei Darussalam
Enam tahun kemudian
"We made it! Syukur kepada Allah,akhirnya kami graduate jua." kata Hanna.
Enam tahun telah berlalu dengan sekelip mata,kini Mila telah dapat ijazah dalam bidang law & psychology. Setelah lulus peperiksaan SPM,Mila telah menyambung pelajarannya di Brunei. Di situ,dia menduduki peperiksaan 'A' Levels dan kemudian melanjutkan pelajarannya di Universiti Brunei Darussalam atas nasihat dan cadangan abangnya.
Namun,hatinya masih tidak dapat lupakan Faris. Mereka masih keep in touch melalui laman sosial dan mengadakan sesi perjumpaan apabila Mila pulang ke Malaysia.
Beberapa bulan yang lalu,Faris telah memberitahunya bahawa dia telah mendapat ijazah degree Medical Science dan kini bergelar sebagai Doktor Faris bin Tan Sri Zakaria.
Faris,juga masih setia terhadap Ayu walau Ayu merupakan tunang kepada Daniel Iskandar.
Tiba-tiba,Mila teringat perbualaan mereka pada malam setahun yang telah lalu...
"Assalamualaikum Faris." Mila membagi salam selepas menjawab telefonnya.
"Wa'alaikumsalam Mila." Mila terdengar hint suara dia yang sayu dan sedih.
"Kenape dengan awak ni?" Mila berasa risau dan turut cemas.
"Ayu.Dia telah menjadi tunang kepada mamat Daniel tu. Siap-siap menghantarkan saya kad jemputan lagi."
"Mila,saya amat mencintai-nya tetapi dia pilih si Daniel Iskandar itu. Apakah kekurangan saya? Apa yang dia ada yang saya tak?" tambah Faris lagi
Sambil mengeluh secara senyap,Mila bermonolog.Trust me,Faris. Saya menyoal diri saya soalan yang sama setiap hari. Apa yang dia ada yang saya tak? Kenapa awak tak nampak betapa dalamnya cinta saya untuk awak?
"Awak,trust me. Dia yang buta,tak tahu macam mana nak cherish awak. Awak tak kurang anything." ingin Mila memujuk Faris.
'Terdapat rumours yang mengatakan Daniel tu seorang kaki perempuan serta suka pergi ke kelab. Tak tahulah apa kebenarannya. Jika benar,Ayu,you must be blind enough to let go of someone as good as him. To pick up a stone and throw away a gem.' Mila bermonolog.
"Mila..saya benar-benar cinta dia.She was the one who taught me how to love."
"Dia telah menjadi tunang orang,tak boleh awak mencintai tunang orang lain."
"Tunang aje. Bukan lagi isteri. Masih saya ada chance lah ni....."
"Astaghfirullah Faris. Bawa beristighfar! Tak elok berfikiran gitu. Jodoh kita telah ditakdirkan oleh Allah. If it's meant to be,then it is. If it's not,even if you force it,tidak ada sesuatu juga yang akan tukar."
Faris terus beristighfar and merapu-rapu mukanya. Ya Allah,kenapalah saya menjadi seperti ini?
"Terima kasih Mila. You're really a good friend. Lain kali awak balik KL,saya belanja awak makan."
YOU ARE READING
Cinta Saya Untuk Awak
Roman pour Adolescents"Saya dah cinta dia sejak zaman sekolah menengah lagi." - Camilla Ibrahim Namun,cintanya itu hanya bertepuk sebelah tangan. Mila hanya mencintai Faris Zakaria secara senyap dari jauh....kadang-kadang dari dekat. "Mila,saya amat mencintai-nya tetapi...