Bab 15
Brunei Darussalam
Mila telah memohon cuti selama seminggu untuk pergi ke Brunei walaupun abangnya menyuruh dia balik selama tiga hari. Maklumlah dia hendak bersiar-siar dan catch up dengan Hanna.
"Bang,ada apa suruh Mila balik ke Brunei?" tanya Mila apabila masuk kereta Mercedes E250 milik abangnya.
"You'll see." senyum abangnya.
Hayral memulakan enjin dan memandu ke rumah mereka di Brunei.
-
"Ibu? Ayah? Kenapa kamu ada kat sini? Mila rinduuuuuuuuuuu." ujar Mila. Mila berasa terkejut apabila melihat kedua-dua ibu bapanya di rumah B. Mila terus peluk mereka.
"Ibu dan ayah rindu kamu juga. Oleh tu,kami stop by Brunei selama tiga hari. Lepas tu,kami akan ke Amerika." kata ibunya,Datin Hamizah.
Dato' Ibrahim bergelak. Sudah lama dia tidak rasa suasana kekeluargaan.
-
Malam itu,mereka makan malam di Modesto Bristo & Grill. Mereka berbual-bual dengan perasaan gembira.
"Ral,macam mana dengan Ibrahim Holdings? Semua okey?" tanya Dato' Ibrahim.
"Ya. Alhamdulillah. Semua okey yah." senyum Hayral.
"Bagaimana pula dengan Mila? Biasa tak Mila bekerja di cawangan Malaysia? Position Mila okey? Tak de orang buli MIla?" tanya Datin Hamizah. Maklumlah anak bongsu,selalunya manja sikit. Tidak berapa berdikari.
"Alhamdulilah ibu,semuanya okey je. Mila suka sangat dengan tugas-tugas Mila."
Dato' Ibrahim,Datin Hamizah dan Hayral senyum. Mereka tahu Mila andang minat bidang law sejak kecil lagi.
-
Pada keesokan harinya,mereka makan sarapan di Country Patch. Selepas itu,Dato' Ibrahim dan Hayral pergi bermain golf manakala Datin Hamizah dan Mila pergi membeli-belah.
"Mila ada teman lelaki ke?" tanya Datin Hamizah apabila mereka minum hi-tea di Coffee Bean.
Wajah Mila berubah. Datin Hamizah notis perubahan di wajah Mila.
Mila menceritakan hal yang berlaku pada dua bulan yang lalu. Beberapa tahun yang lalu,pernah Mila memberitahunya bahawa dia suka Faris. But of course, takkan ibunya fikir perasaan itu akan kekal sampai kini?
Datin Hamizah memujuk Mila. Dia tahu perasaannya. Sebab....dia sendiri pernah melaluinya beberapa dekad yang lalu.
Pada zaman remajanya,dia sudah suka Dato Ibrahim. Namun,lelaki itu langsung tak pandang dia. Malah,melayan dia seperti musuh. Beberapa tahun kemudian,perasaan itu masih kekal walaupun perangai Dato Ibrahim tidak berubah. Tetapi,Allah membuka hati Dato Ibrahim untuk menerimanya.Pada saat dia dengar pinangan Dato Ibrahim,terus dia menyuruh ibu bapanya untuk menerima pinangan tersebut.
Datin Hamizah senyum apabila mengingati peristiwa yang lalu itu.
-
If you love someone,let them go. If they come back,it means they're always yours. But if they don't,they're not yours to begin with.
-
Selepas itu,Mila and ibunya pergi membuat rawatan spa & massage. Mila berasa lebih segar setelah memberitahu ibunya. Dia akan mengingati pesan ibunya yang suruh dia sabar. Allah is never too early or too late.
-
Hari seterusnya,ibu dan bapa Mila akan pergi ke Amerika selama tiga bulan. Mila dan Hayral menghantar mereka ke Brunei International Airport. Mereka akan transit terlebih dahulu ke Singapura.
Ibu bapa mereka memesan mereka supaya jaga diri dan jaga nama baik keluarga. Hayral dan Mila memeluk ibu bapa mereka lalu salam serta mencium tangan mereka.
"Ibu,Yah..take care tau. Assalamualaikum." kata Mila.
-
Nasib Hayral masih kekalkan line Brunei Mila.
Mila teks Hanna supaya bertemu di Paddington House of Pancakes selepas Solat Isyak. Mila menyamar sebagai abangnya untuk teks Hanna supaya memberinya satu kejutan.
Hehehe. Apakah reaksi Hanna karang?
-
YOU ARE READING
Cinta Saya Untuk Awak
Teen Fiction"Saya dah cinta dia sejak zaman sekolah menengah lagi." - Camilla Ibrahim Namun,cintanya itu hanya bertepuk sebelah tangan. Mila hanya mencintai Faris Zakaria secara senyap dari jauh....kadang-kadang dari dekat. "Mila,saya amat mencintai-nya tetapi...