Bab 2

9.1K 286 2
                                    

"Shortest love story. She found Allah and lived happily ever after."


Bab 2


"Apesal awak ni?" tanya Rina kepada kawan baiknya. Dia mendapati Mila menangis apabila dia sampai ke bilik asrama mereka.


"Di...Di....Dia benar mencintai si Ayu lah,Rin." Tercungap-cungap Mila menjawab soalan Rina.


Rina terus berasa simpati terhadap kawannya itu. Sudah dua tahun dia mencintai Faris walaupun Mila tahu dia langsung takde peluang denganFaris. Apabila dia di lantik sebagai seorang pengawas,itulah bermula rasa cintanya di hati dia untuk Faris.


"Eh? Macam mane awak tahu?"


"Time tengahari tu lah,si Faris datang ke meja saya dan tanya saya sesuatu.Lepas tu,dia beritahu saya dan suruh saya untuk menyimpan rahsia ini." Mila memberitahu Rina dengan perasaan sedih.


It hurts to know that the person you love,loves someone else. But it hurts more to hear it from the person itself.


"Janganlah think about dia,ya. Malam ni kita pergi ke Pizza Hut. Saya belanja." ajak Rina.


"Tak nak lah,muka saya bukanlah dalam keadaan presentable." menolak Mila. Dia mengharap Rina memahami perasaan dia.


Rina mengeluh lalu beredar ke bilik mandi.


-


"Kenapa awak pakai seluar trek kelabu?" tegas Mila secara lembut bertanya kepada seorang senior lelaki. Hari ini,iaitu Isnin merupakan hari dia menjaga kawasan pagar sekolah. Kawasan yang sering membuatnya naik darah.


Sekolah mereka hanya mengizinkan seluar trek hitam atau biru tua. Mila berasa stres apabila keadaan macam ni berlaku. Bukanlah mereka tak tahu. Tahu tapi masih nak buat.


"Eh,saya nak pakai apa,pakai apa lah. Yang awak sibuk ni kenapa?" jawab senior itu dengan kasar.


Mila beristighfar. Sabar Mila,Sabar. Keep calm. Tak elok jika seorang pengawas behave dengan buruk.


"Saya tanya awak dengan lembut. Awak main kasar. Saya tanya awak sekali lagi. Kenapa awak memakai seluar ini?" tegas Mila sekali lagi dengan muka yang garang sambil bercekak pigang.


'Mana si Alif ni? Tahulah dia betapa stres saya jika saya jaga sini. Takkan tinggalkan saya seorang sini kut' Mila bermonolog.


"Seluar trek hitam saya basah." jawabnya acuh tak acuh.


Mila merengus geram. " Tulis nama awak serta kelas dalam buku ni." Mila mengeluarkan satu buku nota dan pen dari poketnya.


Senior itu sempat menjeling lalu mengambil serta tulis dalam buku itu.


Selepas memberi balik,senior tu pura-pura tertolak si Mila mengakibatnya kan rebah ke belakang.


Namun,Mila terasa dia disambut oleh seseorang sebelum badannya terjatuh ke lantai concrete.


"Sorry saya tak ada niat nak pegang awak. Cuma tak nak awak terjatuh dan terdapat sebarang luka." sempat orang yang menyambutnya meminta maaf sebelum dia berterima kasih kepadanya.


Selepas composing dirinya,Mila menoleh ke belakang. Rupa-rupanya lelaki idaman sekolah mereka yang menyambut dia. But boy, you've already hurt my heart without you knowing it.


Mila bersenyum segan lalu mengatakan," Oh,takpe,saya faham ya awak. Terima kasih kerana menyambut saya,jika tak entah bagaimana keadaan saya sekarang. Mana Alif?"


"Pleasure. Alif cuti sakit hari ni. Itulah sebab saya ke sini,nak gantikan dia. Maaf kerana datang lewat. If not,pasti awak tak akan ditolak. Hal ini mesti dilaporkan kepada Cikgu Haji Mustafa." kata Faris dengan serius.


 Cikgu Haji Mustafa merupakan ketua guru disiplin di sekolah mereka. Seorang guru yang bersifat kebapaan serta amat garang dan menakutkan jika marah.


"Terima kasih,ya." Mila bersenyum. Senyum kerana gembira. Kerana senyum itu sedekah. Kerana... senyum itu mampu merahsiakan segala perasaan sedih di wajah.


-



Cinta Saya Untuk AwakWhere stories live. Discover now