Bab 17

4.4K 129 0
                                    

Bab 17

Kuala Lumpur


Seminggu telah lalu dan telah tiba waktunya Mila menghadapi kenyataan.


Dia telah dijemput oleh driver syarikat ayahnya. Kini,dia berada di rumah untuk memanyap segala barang dalam bagasinya.


Dia masih ingat pesan Hanna sebelum dia berangkat tadi. 'Saya akan ke KL jika saya dapat cuti!'


Dua jam kemudian,dia siap unpack segala barangnya.


Mila terus baring di atas katilnya. Dia set jam lonceng lalu dia pun tidur.


-


Hari ini,Mila membuat keputusan untuk memakai jubah. Lantaklah apa orang kata,dia berasa malas nak dress up.


Selepas memakai jubah dan melilit shawl berwarna krim di kepalanya,dia turun ke bawah untuk memakan sarapan pagi.


Ikut hatinya,dia memang tak suka makan sarapan pagi. Namun,Mak Timah telah dipesan oleh ibu bapanya untuk memastikan dia makan. Nak tak nak,dia makan juga.


"Mila,hari ni Mak Timah telah menyediakan bihun goreng sama air milo."

"Terima kasih Mak T." Mila makan dengan senyap. Selepas makan,dia salam dengan Mak Timah dan pandu ke ofis.


-


"How's Brunei? Ada ole-ole untuk kita?" Pada saat Mila menjejak kakinya ke ofisnya,dia sudah ditanya pelbagai soalan daripada Zira.


"Eh Zira ni. Cuba bagi salam dulu." tegur Puan Ruzanna.


"Ya lah. Assalamualaikum ya Cik Mila." kata Zira,mengelip-ngelip matanya.


"Wa'alaikumsalam." jawab Mila sambil ketawa,"Brunei's great as usual. Saya belikan kamu semua fridge magnet dan ada kain untuk pekerja perempuan." tambah Mila lagi,menunjukkan beg-beg plastik di tangannya.


"Terima kasih ya." kata Puan Ruzanna dan Zira.


"No hal." balas Mila.


-


Setelah siap Mila membahagikan ole-olenya,dia melabuhkan dirinya ke atas sofa di dalam ofisnya.


Knock Knock


Bunyi ketukan pintu terus membuat Mila duduk dengan professional. "Come in." kata Mila.


"Thanks for the magnet." kata Rayyan,bahunya sedang bersandar di tepi pintu.


"No problem. Saya harap awak suka." kata Mila.


"As long as it's from you,I'll like it." balas Rayyan,menunjukkan satu senyuman yang lebar.


Mila berasa tidak selesa dengan pandangan lelaki itu,terus menukar topik.


"Ya lah. Saya nak buat kerja dulu ya."


"Sure. Sorry menganggu."


-

Singapore


"Ingat,ubat antibiotik ini mesti makan sampai habis ya,dik." kata Faris kepada budak perempuan berusia enam tahun itu.


Budak perempuan itu mengangguk kepalanya.


"Terima kasih doktor. Assalamualaikum." kata ibu budak perempuan itu. Budak perempuan itu melambai-lambai tangannya.


Faris menjawab salam tersebut sambil melambai tangannya.


Phew. Pesakit ke-29.


-


"Dok Faris,makan dinner malam ni kat Takashimaya nak tak?" ajak Doktor Lisa. 'Please say yes.' bisik hatinya.


"Maaf Doktor Lisa,malam ni tak dapat." kata Faris,menolak ajakkan Lisa. 'Sorry but I don't eat dinner alone with other girls who aren't my family...except Mila.'


"Esok?" cuba Doktor Lisa.


"Sorry. I can't."


Doktor Lisa mengeluh lalu keluar dari ofis Doktor Faris. 'Takkan pasal perempuan dalam gambar itu kut? Yang mereka nampak di hospital ketika lunch?'


-

Kuala Lumpur


Baru sahaja Mila siap kerjanya dan bersedia hendak balik ke rumah. Dia terdengar bunyi 'Ping!' dari telefonnya lalu melihat skrin.


ZFaris : Assalamualaikum Mila. How are you? Semua okey?

Rupanya Faris...

Zamilla : Wa'alaikumsalam Ris. Alhamdulillah,saya sihat. Semua okey. Lama tak tengok muka awak je. How bout you? Okey?

Mila tersenyum dengan dirinya.

ZFaris : Hahaha. Saya tahu awak rindu saya. Tak pa,saya rindu Mila jugak. Alhamdulillah semua okey kat sini.

Air mata Mila hampir titis apabila melihat balasan Faris. He's such a....sighs.

'"Oh Faris..." bisik Mila dengan perlahan.

Zamila :Ya lah. Rindu sangat. Dah dinner?

ZFaris : Belum. Mila?

Zamilla : Belum jugak. Masih kat ofis.

ZFaris : Oh. Bah,saya tak ganggu lagi. Pandu dengan cermat. Take care.

Zamilla : Take care too. :)


Namun,tanpa Mila sedar,ada sepasang mata sedang memerhatikannya. Dia tahu bahawa Mila sangka semua orang sudah meninggalkan ofis.


'Who's the guy? Saya benar suka awaklah...' bisik hati Rayyan.


-



Cinta Saya Untuk AwakWhere stories live. Discover now