SEORANG maid mengetuk pintu bilik Halwa. Kebetulan gadis itu sedang asyik membaca akan novel yang baru dia letakkan dia library wattpadnya. Kepala di toleh pada pintu, dahi sedikit berkedut hairan akan kedatangan seseorang itu pada malam hari begini.
Halwa bergegas membukakan pintu setelah dua lagi ketukan di beri.
Halwa sedikit terkejut melihat seorang maid berada si hadapan bilik. Makin hairanlah di buat Halwa. Ada apa pula maid itu ke bilik dia tiba-tiba sahaja? Adakah dia terbuat salah? Tapi... Mana ada Halwa buat apa-apa yang mengundangkan masalah.
"Err... why?" soal Halwa mengawal kegugupan.
"Miss, Mrs Kendall want to meet you at her room."
Pelik.
"You mean... now?" Halwa menyoal lagi.
Maid itu hanya angguk. Halwa tidak tanya lagi, dia pun mengorak langkah keluar daripada bilik. Dia mengikuti si maid yang menuju ke bilik Mrs Kendall yang berada tidak jauh daripada tempat bilik Halwa. Tinggal jalan dalam beberapa meter, sampailah.
Mereka sampai ke bilik Mrs Kendall.
Halwa masuk ke dalam. Si maid tadi pula tak ikut sampai masuk ke bilik, dia menunduk lalu menutup pintu bilik. Halwa dengan rasa bingung pun mendekati Mrs Kendall yang sedang duduk di hadapan perapian kayu atau wood fireplace, api pula marak di hadapan memberikan haba hangat pada seluruh ruang bilik Mrs Kendall.
Mrs Kendall bertoleh kepada Halwa.
"Come sit here l, sweetie," ucap Mrs Kendall lembut.
Halwa melabuhkan punggung di sofa yang turut berdepan dengan perapian kayu tersebut. Mrs Kendall mengulum senyum, dia suka melihat Halwa. Lembut, elok saja gayanya. Pada pandangan Mrs Kendall, Halwa comel dengan kaca mata bulat itu. Mrs Kendall melepaskan nafas kecil.
"I wish I have a daughter," Mrs Kendall bersuara.
Halwa menoleh pada wanita tua itu. Tampak bibir si wanita itu mengukir sebuah senyum. Namun Halwa merasakan wanita itu tak senyum atas bahagia, tapi atas kesedihan yang dia tutupi dengan senyum palsu.
"Do you want some cookie?" soal Mrs Kendall memberikan sebuah biskut coklat pada Halwa.
Halwa tersenyum lalu tangannya mencapai biskut tersebut. Dah dipelawa untuk makan, makan ajalah.
"I have a son. But he never treat me as his mother. I can't remember where I have missed. Hey girl, do you think I have failed in becoming a mother?"
Halwa berdiam diri sebentar.
"You know... it maybe can be from me who mistreat my son and he just do the same, right?" sambung Mrs Kendall. Kecewa sungguh nadanya.
"No. You didn't failed," ucap Halwa. "Parents never failed at becoming a parents. Sometimes, they did mistreat their children. But doesn't mean they deserve to be punished. Maybe some of the parents are just too much on teaching children and ended up being hate. It's normal. Human do mistakes, and it's just normal." panjang lebar Halwa berkata.
Dia hanya mengatakan apa yang terbuku pada isi hati. Itu adalah pendapat Halwa. Dia tak boleh nak salahkan orang tua sahaja atas kegagalan dalam usaha mendidik anak. Terkadang pilihan anak sendiri, mahu jadi yang baik atau sebaliknya. Itu tergantung pada pilihan diri sendiri.
"You such a good girl. I'm glad hearing these sweet words from you." Mrs Kendall mengulum lagi satu senyum.
Dia bangun dari duduk, kaki di orak menuju ke satu ruangan yang ada di hujung. Halwa pula hanya memerhati. Tidak berani untuk dia mengikut sama. Namun, panggilan daripada Mrs Kendall membuatkan Halwa akhirnya melangkah ke sana.
Dia terhenti di hadapan mulut pintu.
Bilik itu merupakan bilik khas yang dicipta oleh Mrs Kendall untuk menyimpan gambar suaminya. Dia tidak larat mahu membiarkan saja gambar mendiang suami yang dia suruh gantung di merata tempat. Kan lebih baik jika dia simpan di satu bilik khas mengenang segala kenangan.
"He is my husband. He died on airplane crash two years ago." Mrs Kendall bercerita.
Halwa menapak perlahan ke dalam. Matanya memerhati seputar bilik itu sebelum pandangan di hentikan pada wajah Mrs Kendall. Wanita itu tampak sedang sedih namun masih tetap utuh membiarkan senyum pada bibir.
"He is such a good husband. We have been like eighteen years together. The moment I lost him, I felt like my world is gone. Crying for him to come back, when I know that will never be happen. Life is just short. But we have to live, like we are living our lifes. Working, wealth, marriage, family, we gained that all but at the end of the day, we going to die. We live and we died."
Dengar.
Halwa hanya biarkan telinganya mendengar segala hujah Mrs Kendall. Dia tak membalas apa-apa memandangkan dia tidak tahu hendak balas apa. Lagipula, apa yang di perkatakan wanita itu ada betulnya.
"Can you help me pass this letter to Zander?" tanya Mrs Kendall.
Halwa berkedip.
"Um... but why?"
Mrs Kendall tersenyum.
"I know you such a responsible girl. That is why I want you to pass it to Zander. I can feel my life will be the one end tomorrow."
Mendengarkan hal itu, Halwa sedikit terkejut.
"As I say today, life is short. We live and died. And soon, it's my life will be taken." Mrs Kendall tersenyum kepada Halwa.
Halwa sekadar senyum kelat. Pelik dengan omongan Mrs Kendall. Adakah wanita ini peramal tentang masa hadapan? Ish, merepek betullah Halwa. Mungkin cuma mahu supaya kau tak lupa untuk serahkan surat itulah!
Setelah selesai bersembang, Halwa pun balik semula ke bilik. Namun pertanyaan terus sahaja berlari dalam kotak fikirannya. Apa dan kenapa?
...bersambung
YOU ARE READING
SUGARDADDY ✅️
Romance[ 12 | COMPLETE ROMANCE - action ] *unedited* ◼️ S U G A R D A D D Y ◼️ DAVANO EZANDER Dia CEO, berwajah datar, bersifat pendiam, penuh misteri. "I will give everything you want." HALWA AFRINA Dia si nerdy, ulat buku, terobsesi dengan dunia novel...