"يبنتي عشان خاطري انا بودَّع خلاص
متوجعيش قلبي عايز اتطمن عليكِ"-يا بابا متقولش كدَ انا مليش غيرك، انتَ هتبقي كويس، يلا بينا هتسافر تتعالـج بـرا!.
- يحبيبتي انا خلاص كدَ يعيوني، مش عايز حاجه غير اني أطمن عليكِ من بعدي، يوسف ابن عمك اكتر واحد انا هطّمن عليـكِ معاه!.-يا بابا انا هعملك اللِ انـتَ عايزة بس متسبنيش عشان خاطري!
-حقك عليا يَـ حبيبتي اعرفي ان أبوكِ بيحبك اكتر من نفسه، وإن ليل حبيبة ابـوها لاخر العُمر، اتجوزي يوسف هـو اكتـر واحـد هيـحافظ عليـكِ عشان خاطري!.
ااااه:
-بابا متسبنيش عشان خاطري والله هعملك اللِ انتَ عايزة بس متسبنيش!.
-بابا؟
-.....
-بابااااااااااا!
-....
-بابا قـوم متسبنيش.-البقاء لله يـا ليل يبتي ابوكِ كان بيـحبك جوي، هو في مكان احسن دلوقيـت، الله يـرحمك يـَ يَزن ياخويا
-انا في حالة صدمة من اللِ حصل يعني كدَ أبويا سـابني ومشي، يعني انا معتش ليا حد!.
-متقوليش كدَ يبتـي انـتِ وصـية أخويا تعالي معايا البلد من غير اي كلام يلا يرجالة هاتوا الشنط وحصِلونا!.-مكنتش متوقعة إن عوضي في الدنيا أبويا سابني ومبقاش موجود معايا، مكنش عندي أخوات، امي ماتت وانا صغيرة، أبويا اللِ قضي حياتـُه كلها معايا، رغم إنـُه من سـوهاج، الا إنـه خلانـي اتعلمت في مصر وقف معايا في كل خطوة في حياتي لحد مبقيت اهم مديرة أعمال في الشرق الأوسط!
الدنيا ضربتني مية قلم لما خدتك مني يا حبيبي!
-كفاكِ عاد يبتـي لا بتاكلي ولا بتشربي من ساعة مجيتي، عشان خاطر عمك، الوكل بـرد
-...
انـتِ مش هتفضلي كِده!.-كتب كتابِك انـتِ وَ ولدي السبوع الجاي
جهزي نفسك يعروسة:
-مش مصدقه إن انـا ليل يَزن المحمدي أصغر وأهم مديرة أعمال في الشرق الأوسط هتجوز واحـد صعيدي وهتجوز من غير موافقتي حتيٰ!.
- عشان دي وصـية بابا بس، بس ماشي يا يوسف باشا يا انا يا انتَ!."بـارك الله لـكما وبـارك عليـكما وجمع بينكما فـي خير".
-كان واقع الجملة دِ علي قلبي زي السيف شق قلبي نصين..
تقريباً انا مشوفتوش اصـلاً مـن سـاعة مجيت ولا حتي عايزة اشوفه
لحد مسمعت عمي وهوَ بيقول:-
يوسف يا وَلدي خلي بالك من ليل، دي حبيبة جلبي وبنت الغالي!
-لقيت واحد طويل نظراً لطولي المتواضع مكنتش شايفاه أصلاً، لابس بدلة هادية، عيونه شبه الشمس عسلي رهيب، ملامحه جميلة:
-في قلبي وعيني يا بويّ
•وكمان محترم لا كدا كتير!
-دخلنا بيتنا او بالأصح البيت اللِ كان متجهز عشان يوسف يتجوز فيه!.
-بص بقي، انا أصلاً متجوزاك عشان وصية أبويا، لو فكرت تقرب مني هزعلك!.
-بجد، وانا بحب أزعل بصراحة
-لا بص بقي الألفاظ دِ مش معايا، انا بنت ناس يعني مش هتوقعني!.
-اتلمي بلسانك اللي عايز يتقص دَ
-بس يَالا
-يا اي يعنيا!.
-وَلا وستين وَلا كمـان
-تعالي هنا:-
"مسكني من قفايا وبدأت العركه"