الحادي والسبعون.

105 20 0
                                    

_أي دا ورد وشموع وعشاء، أنتِ مش هتبطلي تفاهه بقا.

-تفاهه! هو لما أنا أحب أخلق جو رومانسي هادي بينا يبقى دي تفاهه يا يونس؟

_أنا مش فاضي لنقاشاتك الي مش بتخلص دي أنا داخل أنام.

وفعلا قال كلامه ودخل الأوضه وأنا متاكدة أنه هينام أنا مش عارفه أعمل أى أكتر من كدا كلامه بقا زي الرصاص مهما أحاول أخلق جو حلو بينا الأ أنه بيجي بكل برود ويعكنن عليا بأي كلمه والسلام دا حتى أبتسامه على تعبي مبيبتسمش هو ليه بقيت أنا الوحيده المهتمه بالعلاقه دى ليه بقيت أنا الطرف المتمسك والي بيعافر! هي مش الحياة الزوجيه مشاركه ليه رافض أننا نتشارك أتغير أوي عن أول الجواز.

أتنهدت وأنا ببص للأكل زعلت وأتقهرت لأن دي مش أول محاوله أن أعمل حاجه زي دي ويقابلها بالطريقه القاسيه دي حاسه أني بدات أفقد الشغف فى العلاقه دي وخايفه أني أتعود على بُعده وأجفى أنا كمان.. بدأت ألم الأكل وأطفي الشموع وأرتب المكان قبل ما أدخل أعمل فنجان قهوه وأدخل البلكونه دماغي حرفيًا هتتفرتك من التفكير أصل الي بيحصل منه دا مش طبيعي أنا مش مهمله في حقه خايفه يكون في واحدة تانيه في حياته، لا لا مش معقول يونس ميعملهاش أحنا أصلا متجوزين عن حب.

_أنتِ قاعدة بتعملي أي عندك؟

أتتخضيت وبصيتله ولقيته وأقف عند باب البلكونه :
_مش بعمل حاجه يا يونس بشرب فنجان قهوة أصل حاسه بشوية صداع أنت مش كنت بتقول أنك هتنام؟

_اه قلت بس مجاليش نوم

دخل البلكونه وقعد على الكرسي قصادي وهو بيبصلي بنظرات أول مرة أشوفها في عينه أتنهدت وبصيت بعيد حاسه أن في سور عمال يكبر بيني وبينه

_مش بتفكري تروحي تقعدي عند مامتك كام يوم؟

لا بقا كدا كتير رفعت حاجبي بتعجب :
_ليه؟ أنت عارف من يوم جوازنا وأنا مستحيل أبات برا الشقه هو مش دا برضوا رايك ولا أي؟

_حاسس أننا محتاجين فترة نبعد عن بعض و....

قاطعته :
_نبعد؟! يونس أنا قلتلك من أول جوزنا أن عمرى ما هبات برا الشقه الا لو ولادة أو... اتطلقنا

_حور ال...

_يونس أنت فيك أي مالك متغير صارحنى هو في واحدة تانيه دخلت قلبك زهقت مني طيب؟

بصلي كتير والصمت بينا طول وقلب دقاته كل شوية تزيد خوف ورعب وقلق خايفه من أجابته ومرعوبه من سكوته سالته تاني:
_ساكت ليه أتكلم

_واحدة تانيه اي كل الموضوع أني جالي عرض شغل والمواعيد هتختلف ومش هرجع البيت الا متاخر فعشان كدا قلت تروحي لمامتك عشان عارف أنك بتخافي تنامي لوحدك.

_طب ولي كل ما أحاول أغير مودنا وأعمل أي حاجه تفرحنا وتجمعنا سوا بلحظات حلوه تقول كلام يوجعني.

اسكربتات 3حيث تعيش القصص. اكتشف الآن