"ذلك الحنين يرفض الرحيل، أظنه وجد من قلبي مستوطنًا ضعيف".
_ وبعدهالك عاد ياست نَدى، متى هترتاحي وتريحي جلبك اللي تعبتيه وياكي دِه.
_ جلبي اتكتب عليه الوجع من يوم ما سيدك أحمد هملني لحالى ومشي.
_ ياستي أنت زينة البنات كلاتهم، ده أنتي كِيف البدر كل النجع عيتحدتت إنِك جميلة وكيف الجمر، بكفايا بُكاه عاد جطعتي قلبي وياكي.
_ قدراش يا ثنية قدراش نار البُعد عم تكوي جلبي وجتتي وياي، أنى كنت عشجاه زي ما بيقولوا كدِه في ليلة ضلمة، لا شوفت صُباه ولا وحيشه، ولا كنت دارية أنه بالجساوة دياتي.
_ كلاتنا كدِه ولا توجعي حالك يا ستي، كِنا فاكره واحد زين ومش بالشين ده كله، طلع جليل الأصل ولا زينا يا ستي، كفايا ولا عاد تفكري فيه تاني وانسيه.
_ بعد أيه عاد يا ثنية، بعد ما اخد العشج كله مني، بعد ما حبيته ودوبت فيه، العشج ده كيف النار بيكوي ولا يطفي ولو اتطفي بيفضل رمادها يوجع وحامي، ياريته ما جى هِنه ولا شوفته، لسة فاكرة أول مِره شوفته فيها وكيف الجلب قعد يدج من حبي ليه.
_ وحدي الله يا ستي وقومي شهلي عاد لفرح بتك بدل ما تزعل كدِه.
_ كيف هفرح وهي هتفرح وابوها مهملها
_ ياماتي ياماتي
_ ادخلى يافرحة
_ كيفك يامايا، وليه ولا لبستي لحد دلوكيتي وأهل مصطفي على وصول، وه ياماي انتي كنتي عمتبكي ولا ايه عاد.
_ له يبتي دي دموع الفرح يافرحة قلبي.
_ اه ياماتي خلاص دلوكتي هبقى مرته، بعد اربع سنين من الوجع والفراج والعشج، خلاص هبقى مرته وهنكسر رجبة الفراج.
_ يانضري يفرح جلبك ربنا، ولا تدوجي الزعل واصل، ويبارك في راجلك يبتي، اسمعيني زين عاد وفتحي مخك وياي.
_ قولي يمايتي أنا معاكي.
_ زوجك يبتي أوعي تهمليه لحاله، وكت ما يبعد قربي منه انتي، تصونيه وترعيه في شرفه وماله، إن سابك وراح لشغله تكوني كيف الراجل لداره، ويخلص ويرجع يلاجيكي قايمة بالواجب كلاته، تحرصي دواره وعياله، تكوني مرته في قربه، تجهزي حالك وتكوني كيف البدر، يلاقيكي حلوة وريحتك جميلة يتشد ليكي ويحبك كل ما يشوفك، اجرب طريق لجلب الراجل معدته، تعرفي الأكل اللي عيحبه وتعمليه، ولا تتركي في زعله ولا محنته، وشك يكون دايما مفرود، وضحكتك ماليه وشك دايما، وأنا عارفة بتي زينة وهتعرف تصون دوارها ورجلها.
_ أنا عحبه يمي كيف ما انتي عارفة وربنا ما يجيب الزعل بيناتنا واصل.
_ يارب يبتي عارفة أنا كدِه لكن من واجبي أعرفك." ألام، تلك المفاتيح التي تفتح لكَ كل منغلق، بدعواتها فقط تصير مراكبك أمنه".
_ اخيرًا ياحبة القلب، البعد جطم ضهري، ووجع قلبي يا تاعبة قلبي وياكي.
_ اه يا مصطفي ما تعلم كيف كنت بَعد الأيام حتى كون ليك، كنت انام على صورتك، وافوق عليها، كل ما اشوف حد يمر جدامي أكني شيفاك انتَ، أنا عحبك قوي ياجلبي.
_ مبروك جوازنا ياحبة القلب وضي العين مبروك ياعروسة.
" ذلك الفؤاد إذا وقع في الحُبِ لا يهدأ إلا بالوصلِ، يصير يأن ألمًا من الفراقِ إلى أن يأنى البعد بعيدًا".
#حواديت_المها
#ل_كاديلاك- عاالم مختلف )" 💛✨