Dingin subuh yang menyapa sungguh membuatkan dirinya tenang. Suasana kampung memang nyaman. Entah apalah yang jadi, keluarga dia pun tak tahu di kesini. Dia perlu ruang dan masa untuk bertenang.
"Jauh termenung Syaf..."
"Eh, nek....Nenek nak sarapan apa pagi ni? Biar Syaf masakkan.."Nenek dengan atok orang asal Tanjung Malim, Perak. Setiap kali raya, mesti mereka akan pulang ke sini. Orang tua ayah pun sudah tiada, jadi disinilah mereka berkumpul ramai-ramai.
"Buatlah apa-apa yang ada dekat dapur tu..Nenek makan aje...Mak kamu takda telefon ke?"Terkejut juga dia semalam apabila cucunya ini tiba-tiba muncul di laman rumah. Muka pun mendung semacam. Apalah yang jadi ni agaknya.
"Errr...Syaf tak on handphone pun nek...Nantilah Syaf bagitahu mak..."Semalam memang dia tak on langsung handphone dia. Malas nak terima sebarang panggilan.
"Jangan buat orang susah hati Syaf....Tak baik....Orang di sana pun mesti risaukan kamu..."
"Syaf tahu nek...Nanti Syaf call mak..."Aku malas nak bercakap soal ini. Sakitnya masih terasa, Entah-entah, dia tak kisah pun aku keluar dari rumah tu..Tapi..
Anak-anak? Terus dia terfikirkan Raikal dan Raina...Maafkan ibu, tapi ibu betul-betul perlu tenangkan diri...
"Syaf pergi dapur ye nek...."Aku minta diri.
.....
"Dapat call tak along?"Ujar Puan Sri Faridah.
"Dah berpuluh kali along call ma...Reen tak jawab..."Mukanya diraup. Anak-anak dia pun dah lebih 10 kali tanya mana ibu..mana ibu...
"Apa dah jadi sebenarnya ni along...Apa yang kamu buat sampai lari budak tu? Kamu main-mainkan dia ke long?"
Desak mama."Along...Along pentingkan diri....Along tahu along salah, sebab tu along nak berbincang dengan Reen..."
"Sebelum kahwin lagi mama dah pesan. Betulkan niat...Ni benda dah jadi, apa pun kita tak boleh buat...Buatnya Syaf minta cerai...Kamu sanggup ke long?"
"Hish! Awak ni...Ada cakap macam tu...Menantu kita tu ada akal lagi...."Sela Tan Sri Yusuf.
"Bang...Kalau saya pun saya sakit hati....Kahwin atas sebab pentingkan diri...Mana keadilan untuk Syaf bang? Dia sanggup jadi isteri kepada duda anak dua ni..Last-last kena tipu dengan suami sendiri..Mama malu tahu tak Aydeen dengan kamu ni? Ada ke perkahwinan buat main macam ni? Apa yang kamu fikir ni?"
Sayf Aydeen hanya tertunduk. Benar kata mama. Apa yang dia fikir sehingga sanggup permainkan gadis sebaik Reen?
....
TBC
....
YOU ARE READING
DUDA [Dia Untuk Diri Aku]
RomanceBertemu dan berpisah adalah lumrah kehidupan. Perkahwinan yang dibina atas dasar cinta diuji apabila isteri yang disayangi menghadap ilahi. Kehadiran cahaya mata kembar menjadi penyeri dalam kehidupan. "Halalkan segala..Ma...makan dan minum Mia...