Part 69

4.1K 120 2
                                    

"Sikit sangat makan Syaf? Tambah lagi..."Puan Sri Faridah menegur menantunya. Nasi yang dikaut tak sampai sesenduk pun.

"Cukup dah ma, Syaf tak makan banyak sahur..."Aku membalas. Separuh menipu. Tak selera pula nak makan sahur ni..

"Sayang nak abang buatkan nestum?"Sayf Aydeen melihat isterinya apabila mamanya menegur tadi. Tak pernah lagi waktu sahur isterinya makan sedikit begitu.

"Takpe...Saya dah kenyang..."Aku membalas.

"Untung Kak Syaf kan...Maklong dengan Abang Aydeen sayang sangat dekat Kak Syaf..."Nurlisa bersuara. Menyampah dia tengok keperhatinan yang diberikan kepada Syafa Adreen.

"Mestilah Lisa....Ni kan isteri abang..."Sayf Aydeen memeluk erat bahu isterinya.

"Macam dia sorang je ada isteri, kan mamanya?"Papa menyampuk.

"Tulah..."Mama pula membalas. Kemudian meja itu riuh-rendah dengan gurauan dan gelak ketawa.

Hanya aku yang tak mampu nak ikut sama. Kenapa aku rasa janggal tiba-tiba ni? Rasa macam aku tak layak duduk dengan mereka yang gah disini.

.....

"Untung kan ada orang sayang?"
Aku yang sedang membasuh pinggan itu tiba-tiba didatangi oleh suara asing. Puas mama menegah untuk tidak membasuh tapi aku berdegil nak buat.

"Macamana Kak Syaf boleh buat Abang Aydeen tu tunduk dengan Kak Syaf?"Sekali lagi dia bersuara.

Aku menutup paip air lalu aku memusingkan badan mengadapnya.

"Maksud Lisa?"

"Yelah....4 tahun kut Abang Aydeen tu duda....4 tahun Lisa ada dengan Abang Aydeen dekat US tu..Sekali pun dia tak pernah cakap pasal cinta apa semua..
Tup-tup, bila dia balik Malaysia. Dia kahwin..Tak pelik ke?

"Lisa nak cakap apa sebenarnya ni?"Tak tahu pula yang suaminya dan gadis ini memang bersama di US dulu.

"You know what I mean?"

"Tak..Akak tak faham apa yang Lisa nak sampaikan..
Jadi, straight to the point!"

"Lisa tahu..Orang macam akak ni memang terdesak kan? Guna taktik kotor nak dapatkan duda kaya..Betul tak?"

"Jaga mulut tu Lisa! Jangan bercakap seolah Lisa dah kenal akak luar dan dalam.."

"Kenapa? Sebab Lisa betul kan? Berapa ribu Kak Syaf habiskan untuk bomohkan Abang Aydeen?"

"Lisa!"Nyaris tangan aku nak melekap ke pipi putih itu. Namun, suara orang menegah menghentikan niat ku.

"Reen! Kenapa ni?"Sayf Aydeen berjalan menghampiri kami.

"Abang..Its okay..Kak Syaf tak sengaja..."Menyirap aku dengar ayat yang keluar dari mulut perempuan ini. Dasar lidah bercabang!

Tak tunggu lama, aku angkat kaki keluar dari ruangan dapur ni.

"Reen..Reen..Sayang..."Panggilan dari Sayf Aydeen tidak aku endah. Mujur mentuaku tiada di ruang bawah, mesti tengah bersiap nak solat subuh.

"Abang..Its okay..Jangan marah Kak Syaf ye...Dia tak sengaja tu, mungkin ada ayat Lisa yang buat Kak Syaf marah.."

Sayf Aydeen memandang sepupunya. Tak sangka sepupu yang dia rapat ini sanggup buat dia macam ni. Dia dengar segala perbualan Lisa dan isterinya. Oleh sebab itu, dia sempat halang perbuatan isterinya tadi. Tak pantas tangan isterinya dikotori sebab perempuan ni.

"Aku nak cakap dengan kau..Ikut aku!!.."Lengan yang berlapik itu segera ditarik untuk keluar dari ruangan dapur ini.

"Abang...Err....Sakit...."

"Sakit? Tak sesakit hati isteri aku...."Sampai di tengah ruang tamu, dia melepaskan tangan itu lalu dia bercekak pinggang.

"Eh dengar sini! Apa hak kau nak cakap macam tu dekat isteri aku?"

"A...Abang de..dengar?"Sudah dia pastikan yang tiada seorang pun berada di ruangan bawah ini sebelum dia masuk ke dapur. Tak sangka pula yang lelaki itu turun kembali.

"Kenapa? Terkejut? Apa kau cakap tadi? Bomoh? Berat tuduhan kau ni Lisa.."

"Li..Lisa..."

"Dengar sini!!.....Perbuatan kau ni dah melampau Lisa...Siapa beri hak kepada kau untuk sakitkan isteri aku?"

"Tapi Lisa sayangkan abang....Bukan sekarang, tapi dari dulu lagi....Takkan sikit pun abang tak sayangkan Lisa?"

"I do love you but as a sister..Not more than that...Aku layan kau sama macamana aku layan Fea, tak lebih dari tu..."

"Tapi Lisa sayangkan abang...Lisa nak jadi isteri abang, kenapa abang kahwin dengan dia?"

"Stop talking rubbish Lisa....Aku ada hak nak tentukan siapa yang jadi isteri dan paling penting ibu untuk anak-anak aku...."

"Abang jahat....! Abang tahu selama ni Lisa sayangkan abang, tapi abang sikit pun tak beri peluang pada Lisa...Adik? No....Lisa taknak abang sayangkan Lisa sebagai adik....
Lisa nak abang sayangkan Lisa lebih dari itu!"

"Aku tak boleh Lisa...Sebab aku dah anggap kau macam adik aku.."

"Lisa sanggup jadi isteri kedua abang...!"

"Ya Allah Lisa....Apa yang kau tak faham ni? Aku tak akan kecewakan hati isteri aku semata-mata untuk orang ketiga."

"Kenapa ni along? Lisa?"Suara mama yang datang dari arah tangga menghentikan perbalahan itu.

"Lebih baik lepas subuh nanti kau balik rumah maksu...Aku taknak sebab ini, keluarga kita bermasam muka.."

Baru je Sayf Aydeen nak berlalu lengannya disambar.

"Abang please....Bagi Lisa peluang bang....Lisa janji akan jadi isteri yang baik...."

"Lisa!"Dia merentap tangannya. Kesabaran dia semakin menipis. Jari telunjuknya laju menghala ke wajah sepupunya itu.

"Jangan cabar kesabaran aku! Berambus sebelum aku hilang hormat pada kau!"

Dia akhirnya membawa langkah menuju ke tingkat atas. Azan pun sudah berkumandang.

"Maklong..."Lisa mendapatkan mama..

"Maklong kecewa dengan Lisa...Maklong sayangkan Lisa, kenapa Lisa buat anak dan menantu maklong macam ni...?"Puan Sri Faridah melangkah meninggalkan Lisa di ruangan itu.

....
TBC
....

DUDA [Dia Untuk Diri Aku]Where stories live. Discover now