"How selfish I am Mia....I do married her but I cannot love her....Bie kahwin dengan dia sebab kesiankan anak-anak yang sayang sangat dekat dia...You know what Mia, Raikal sampai sakit sebab rindukan dia....What I am supposed to do that time?...."
Tersentak dan terkaku apabila mendengar luahan tersebut. Aku ketap bibirku..Cuba untuk menahan tangisan..
Ya Allah, kebenaran apakah ini? Selama ini dia berkahwin dengan aku atas sebab kembar? Tak pernah dia cintakan aku? Allah..Allah.... Lemah betul
terasa lututnya saat ini."Bie...Bie rasa bersalah Mia....Bie gunakan dia untuk anak-anak.....
Macamana Bie nak sayangkan dia sedangkan Mia masih lagi utuh bertakhta dalam hati Bie....Sukar untuk Bie singkirkan Mia untuk perempuan lain..."Kebenaran yang menyakitkan sekali lagi keluar dari mulut itu. Pegangan pada mug sudah tidak kuat, lantas mug tersebut jatuh menyembah bumi.
Prrrang!!!
Sayf Aydeen duduk tegak saat terdengar bunyi sesuatu yang pecah. Frame gambar arwah isterinya segera dia simpan semula ke dalam laci. Dia melihat ke arah pintu kerana bunyi tersebut sangat dekat. Darahnya serta merta kering. Don't tell me....
Syafa Adreen jatuh terduduk bersebelahan dengan mug yang pecah. Dadanya dipegang. Sakitnya rasa.. Allah...Allah....Dia menumbuk dadanya yang terasa sesak itu.
"Reen!"Pintu dibuka seluasnya. Terkejut dia saat melihat isterinya sudah terduduk berdekatan dengan mug yang sudah pecah.
"Sampai....Sampai hati abang buat Reen macam ni...."Teresak dia dalam tangisan. Rasa curiga bertapak dalam hatinya ternyata berasas. Tapi selama ini, dia cuba percayakan lelaki ini. Tak sangka semuanya dusta. Hanya permainan disebalik kata-kata.
"Reen..Abang..."Dia juga terkejut.
"Apa salah Reen pada abang? Reen tamak ke bang? Reen tak pernah minta abang buang arwah Kak Mia dalam hidup abang, tak pernah sekali pun bang...Tapi kenapa abang buat Reen macam ni?"
Sayf Aydeen cuba menghampiri tapi lantas dihalang oleh Syafa Adreen.
"Stop! Jangan dekat......"Hatinya tak kuat sekarang ini.
"Reen..."
Apabila terasa sedikit kuat, aku mengutip kaca-kaca yang berselerak itu. Tak ku hirau jari yang terkena kaca itu. Darah mula menitik. Sumpah dia tak rasa apa-apa apabila melihat darah segar itu mengalir. Sakit di hatinya lagi parah.
"Reen..Stop! You are bleeding..."
Dia bertinggung di hadapan ku. Aku tak hirau. Lagi laju aku kutip, lagi laju aku pergi."I said stop Syafa Adreen!"Dia memegang tanganku lantas menghentikan perbuatanku. Air mata aku sudah macam tangki pecah. Laju membasahi pipi.
"Lepas!!"
"Bagi abang stopkan darah tu..."
"Lepas saya cakap!"Segera aku rentap tanganku dengan kuat. Dari bersimpuh aku tegak berdiri.
"Kenapa ni along..Syaf?"Mama yang datang ke ruangan ini tidak ku hiraukan. Mataku tepat menikam mata lelaki itu.
Aku pusing untuk berlalu. Aku tak mampu untuk menatap mereka semua sekarang. Segera aku melangkah meninggalkan semua di bawah.
"Reen..."Panggilannya aku biarkan sepi...Kaki laju melangkah mendaki tangga bersama rasa sakit di hati...
.....
TBC
.....
YOU ARE READING
DUDA [Dia Untuk Diri Aku]
RomanceBertemu dan berpisah adalah lumrah kehidupan. Perkahwinan yang dibina atas dasar cinta diuji apabila isteri yang disayangi menghadap ilahi. Kehadiran cahaya mata kembar menjadi penyeri dalam kehidupan. "Halalkan segala..Ma...makan dan minum Mia...