Part 45

5K 136 3
                                    

Sampai sahaja di tangga rumah. Aku disergah oleh nenek.

"Apa dah jadi ni Syaf oiii.....Nenek kata jangan nak mandi kan? Kamu tu bukannya tahu berenang...Lemas nanti macamana?"

"Syaf tak mandilah nek....
Syaf terjatuh tadi...."Baru je nak melangkah naik. Nenek menghalang lagi..

"Haa..Jangan nak lalu depan..Ikut dapur..Basah satu rumah ni nanti...."

"Ibu!!"Jeritan yang kuat itu membuatkan aku terpaku. Setelah itu mata aku tertacap pada dua susuk kecil yang sedang berlari ke arah aku..

"Raikal...Raina....Ya Allah.....
Rindunya ibu..."Tak sangka pula mamat tu datang bawa anak-anak sekali.

Mereka menghampiri ku. Tapi cepat aku berundur ke belakang.

"Stop!...Ibu basah ni...Bagi ibu mandi dulu baru kita boleh hug, okay?"

"Kenapa ibu basah ni? Dekat luar hujan ke?"Raikal menilik ke luar. Takda pun hujan.

"Err...Ibu ja..."

"Assalamualaikum.."Satu suara menerpa kami. Aku boleh agak siapa tanpa melihat.

"Haa..Ni sorang lagi...Dah kenapa kamu berdua ni? Lepas gian nak mandi sekali ke?"Ujar nenek.

"Taklah nek..Kan Syaf kata terjatuh....Raikal..Raina..Ibu mandi dulu eh...Nanti kita hug together okay?."Kembar habya mengangguk sambil tersenyum.

"Haa..Eloklah...Pergi mandi sekali....Dah alang-alang basah tu.."

"Boleh ke nek?"Soalan tak beberapa cerdik keluar dari mulut lelaki ini. Huh! Memang taklah aku nak mandi sekali dengan dia ni!

"Apa pula tak boleh....Kamu nak berkampung dalam bilik air tu pun boleh aih....Jom ikut oyang bagi ayam makan jom...."Sengaja Nek Kalsom mahu memberi cucu-cucunya ruang.

"Nak...Nak....Jom Raina..."Raikal dah teruja, lantas lengan adiknya ditarik dan mengikuti langkah moyang mereka.

Apabila kelibat nenek dan anak-anak sudah tiada. Sayf Aydeen segera memandang isterinya. Satu kening diangkat.

"So...Shall we?"

"In your dreams!"Aku laju melangkah ke arah bilik air..Tapi sekali lagi, malang tak berbau. Aku hampir tergelincir. Namun sempat disambut oleh Sayf Aydeen. Pinggangku dipeluk.

"Careful...."

"Hish! Lepaslah....!"Aku menolak tangannya lalu berdiri tegak..

"Macam ni ke cara Reen berterima kasih dekat abang? I saved you twice dear, atleast give me some rewards.."

"Huh! Kalau tak ikhlas baik takpayah....!"

"Bukan sebab ikhlas ke tak....Tapi common sense.....Okaylah..
Taknak bagi reward pun takpe...
Terima kasih pun susah ke?"

"Apa-apa jelah...Saya nak mandi...Awak jangan berani nak masuk...!"

"Why? Kan nenek kata boleh mandi sekali....Boleh jimat air tu! Bagi abang mandi sekali eh?" Eeeiii! Naik bulu roma aku dengar ayat dia. Tak kuasa aku nak layan.

"Never!"Aku terus melangkah masuk. Belum sempat dia masuk. Aku tutup pintu dengan kuat. Kena hidung ke? Sebab aku dengar orang mengaduh...So what? Padan muka..Siapa suruh merenyam sangat!

"Auchhh!"Sayf Aydeen menggosok dahinya yang terhantuk pintu bilik air. Isterinya itu memang ajak main kasar ni! Takpe...Takpe....

....
TBC
....

DUDA [Dia Untuk Diri Aku]Where stories live. Discover now